Рішення Комітету № 8/6 щодо проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму контролю держави за збереженням родючості грунтів (№1657) та проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження надмірного втручання держави у господарську діяльність аграрних товаровиробників (реєстр. 1659-1)

Опубліковано 27 лютого 2015, о 12:00

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

11 лютого 2015 року                                   № 8/6

 

Про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України

щодо удосконалення  механізму контролю держави

за збереженням родючості грунтів

(реєстр. 1659) та

про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України

щодо обмеження надмірного втручання держави

у господарську діяльність аграрних товаровиробників

(реєстр. 1659-1)

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув, відповідно до предметів відання, проекти законів про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму контролю держави за збереженням родючості грунтів (реєстр. № 1659 від 27.12.2014 р.), внесений народним депутатом України Кулінічем О.І., та про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження надмірного втручання держави у господарську діяльність аграрних товаровиробників (реєстр. № 1659-1 від 27.12.2014 р.), внесений народним депутатом України Мушаком О.П., і відзначає.

На думку суб‘єктів права законодавчої ініціативи, законодавство України щодо запровадження сівозміни потребує істотного вдосконалення, оскільки серед низки причин зволікання з запровадженням сівозміни основною є непродуманий підхід законодавця до визначення назви і змісту проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, порядку визначення (проектування) території землекористування сільськогосподарських підприємств (фермерських господарств) при його розробці, і особливо застосування інституту обмежень у використанні земель.

Як видно із пояснювальних записок, зазначені законопроекти розроблено як альтернативні до проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення правового регулювання застосування сівозміни у сільському господарстві (реєстр. № 1253 від 04.12.2014 р.), внесений народними депутатами України Кириленком І.Г., Івченком В.Є., Бакуменком О.Б., Мірошніченком І.В., яким пропонується проекти землеустрою замінити на проекти внутрігосподарських підприємств та фермерських господарств. Наразі цей законопроект розглядається у Комітеті з питань аграрної політики та земельних відносин.

Проектами законів про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму контролю держави за збереженням родючості ґрунтів (реєстр. № 1659) та про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження надмірного втручання держави у господарську діяльність аграрних товаровиробників (реєстр. № 1659-1) передбачається скасувати обов'язкове розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь.

За висновком Міністерства екології та природних ресурсів України, унаслідок порушення сівозмін та інших науково-обґрунтованих основ землеробства, землі України зазнають суттєвого впливу деградаційних процесів, серед яких ерозія (близько 57,5 % території), дегуміфікація (вміст гумусу у ґрунтах зменшився на 0,22 % протягом 1986-2010 рр.), агрохімічне виснаження (щороку з урожаєм сільськогосподарських культур з кожного гектара безповоротно відчужуються 77-135 кг поживних речовин (азот, фосфор, калій) та інші. Наприклад, площа посівів соняшника, періодичність чергування якого в сівозмінах має бути щонайменше 7-9 років, становить біля 18 % (більше 5 млн. га) від всіх посівних площ (біля 28 млн. га).

У цій ситуації, відміна обов'язкового розроблення проектів еколого-економічного обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь без передбачення альтернативних механізмів врегулювання питань охорони земель може призвести до загострення проблем їх деградації.

Такий підхід суперечитиме основним принципам земельного законодавства, визначеним статтею 5 Земельного кодексу України, зокрема щодо пріоритету вимог екологічної безпеки.

Проектом закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму контролю держави за збереженням родючості ґрунтів (реєстр. № 1659) також передбачається запровадити допустимі нормативи періодичності вирощування сільськогосподарських культур на одній і тій самій земельній ділянці (полі), у разі недотримання яких (якщо це призвело до порушення нормативів якісного стану ґрунтів) передбачається адміністративна відповідальність.

При цьому, законопроектом не зобов'язано суб'єкт господарювання інформувати відповідний орган про сільськогосподарські культури, вирощувані на земельних ділянках сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, які перебувають у них на правах власності, користування.

Таким чином, встановити чи дотримуються такі нормативи на земельних ділянках фактично буде неможливо.

Мінприроди вважає, що законопроекти «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму контролю держави за збереженням родючості грунтів» (реєстр. № 1659) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження надмірного втручання держави у господарську діяльність аграрних товаровиробників» (реєстр. № 1659-1) доцільно відправити на доопрацювання.

 

З огляду на зазначене, Комітет вирішив :

 

1. Рекомендувати Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму контролю держави за збереженням родючості грунтів (реєстр. № 1569), внесеного народним депутатом України Кулінічем О.І., та проекту закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження надмірного втручання держави у господарську діяльність аграрних товаровиробників (реєстр. № 1569-1), внесеного народним депутатом України Мушаком О.П.

 

2. Рішення направити Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.

 

 

 

Голова Комітету         М. Томенко

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку