Рішення Комітету №30/8 від 03.02.2016 про Про проект Закону про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо розподілу екологічного податку (реєстр. № 3778 від 15.01.2016, доопрацьований 27.01.2016) та про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розподілу екологічного податку (реєстр. № 3778-1 від 29.01.2016) (альтернативний)

Опубліковано 04 лютого 2016, о 13:25

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ

ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

від 3 лютого 2016 р.                                                               № 30/8

 

Про проект Закону про внесення змін

до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо розподілу екологічного податку (реєстр. № 3778

від 15.01.2016, доопрацьований 27.01.2016)

та

про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розподілу екологічного податку

(реєстр. № 3778-1 від 29.01.2016) (альтернативний)

 

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проекти Законів про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо розподілу екологічного податку (реєстр. № 3778 від 15.01.2016 р., доопрацьований 27.01.2016 р.), внесений народними депутатами України Матвієнком А.С., Довбенком М.В., та про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розподілу екологічного податку (реєстр. № 3778-1 від 29.01.2016) (альтернативний), внесений народним депутатом України Недаваю О.А., і відзначає.

Метою законопроекту (реєстр. № 3778, доопрацьований), на думку суб‘єктів законодавчої ініціативи, є призупинення дії норми щодо зарахування екологічного податку до спеціального фонду місцевих бюджетів до 1 січня 2017 року та збереження ресурсу загального фонду місцевих бюджетів у 2016 році на території Львівської, Вінницької та Івано-Франківської областей.

Законопроектом пропонується внести зміни до VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, в частині відтермінування дії норми про зарахування надходжень екологічного податку до спеціального фонду місцевих бюджетів до 01 січня 2017 року на території Львівської, Вінницької та Івано-Франківської областей.

Необхідність прийняття таких змін у Пояснювальній записці до законопроекту обґрунтовується тим, що прийнятим Верховною Радою України 24 грудня 2015 року Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо цільового спрямування екологічного податку» № 918-VIII, починаючи з 1 січня 2016 року, надходження екологічного податку повинні зараховуватись до спеціального фонду місцевих бюджетів. У той же час, згідно з прийнятим 28 грудня 2014 року Законом України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» № 79-VІІІ, з 1 січня 2015 року закріплено норму щодо спрямування екологічного податку до загального фонду державного та відповідних місцевих бюджетів і, відповідно, внесено зміни до статей 90 та 91 в частині передачі деяких видаткових повноважень державного бюджету місцевим бюджетам. Оскільки Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо цільового спрямування екологічного податку» був прийнятий тільки 24 грудня 2015 року, то його вимоги не могли реалізуватися повною мірою, бо станом на цей час, згідно з рішеннями відповідних місцевих рад, було затверджено більшість місцевих бюджетів на 2016 рік на підставі чинних вимог Бюджетного кодексу України. Зокрема, надходження від екологічного податку до обласних бюджетів Вінницької, Івано-Франківської та Львівської областей складають від 10 до 35 відсотків надходжень загального фонду обласного бюджету.

Головне науково-експертне управління у своєму висновку щодо законопроекту звертає увагу на те, що запровадження запропонованого порядку зарахування екологічного податку у вищезазначених областях не повною мірою відповідає одному з основних принципів, на яких ґрунтується бюджетна система України, а саме принципу її єдності, який «забезпечується єдиною правовою базою, єдиною грошовою системою, єдиним регулюванням бюджетних відносин, єдиною бюджетною класифікацією, єдністю порядку виконання бюджетів та ведення бухгалтерського обліку і звітності» (п. 1 ч. 1 ст. 7 Бюджетного кодексу України). Водночас, оскільки відповідно до статті 116 Конституції України проведення фінансової політики та виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України забезпечує Кабінет Міністрів України, то було б логічним для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту отримати відповідний експертний висновок Уряду.

Комітет зазначає, що є неприпустимою практикою запровадження запропонованого законопроектом порядку зарахування екологічного податку у окремих областях, оскільки він не відповідає принципу єдності регулювання бюджетних відносин, який визначений Бюджетним кодексом України.

Метою законопроекту (реєстр. № 3778-1, альтернативний), на думку суб‘єктів законодавчої ініціативи, є відновлення дії окремих норм бюджетного законодавства щодо забезпечення спрямування надходжень від екологічного податку до спеціального фонду державного бюджету та уточнення спрямування коштів, отриманих до спеціального фонду Державного бюджету України.

Законопроектом пропонується внести такі зміни до Бюджетного кодексу України:

у статті 29, у частині другій пункт 16¹, яким визначено, що 20 відсотків екологічного податку належать до доходів загального фонду Державного бюджету України, виключити;

у статті 29, у частині третій щодо джерел формування спеціального фонду Державного бюджету України відновити дію пункту 4 та викласти його в такій редакції:

«4) 20 відсотків екологічного податку (крім екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк, який зараховується до спеціального фонду державного бюджету у повному обсязі);»;

розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» доповнити пунктом 201 такого змісту:

«201. Установити, що у 2016 році кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України за рахунок джерел, визначених пунктами 4 та 7 частини третьої статті 29 цього Кодексу, спрямовуються відповідно на здійснення природоохоронних заходів, включаючи захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, ресурсозберігаючих заходів, а також заходів для зниження забруднення навколишнього природного середовища та дотримання екологічних нормативів і нормативів екологічної безпеки.».

Необхідність прийняття таких змін у Пояснювальній записці до законопроекту обґрунтовується тим, що Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо цільового спрямування екологічного податку» № 918-VIII від 24 грудня 2015 року не повною мірою врахував інтереси екологічної безпеки та навколишнього природного середовища України в цілому, оскільки залишилася норма, відповідно до якої 20 відсотків екологічного податку, замість спеціального фонду державного бюджету, зараховуються до загального фонду державного бюджету. Порушення цільового спрямування екологічного податку на реалізацію природоохоронних програм та заходів спричиняє різку негативну динаміку надходжень цього податку до державного та місцевих бюджетів, обумовлену специфікою його розрахунку та адміністрування.

Згідно Податкового кодексу України ставки екологічного податку встановлюються у залежності від рівня небезпечності та негативного впливу на навколишнє природне середовище кожної окремої забруднюючої речовини та виду відходів. Тобто в цьому механізмі реалізовано стимулююча та компенсаційна дії екологічного податку. Спрямування надходжень екологічного податку до загального фонду бюджету та перерозподіл цих коштів на інші не пов’язані із природоохоронною діяльністю видатки негативно впливає на мотивацію підприємців-забруднювачів щодо сплати податку, а уповноважених природоохоронних органів – щодо здійснення відповідного контролю.

 

З огляду на зазначене, Комітет    в и р і ш и в :

 

1. Рекомендувати Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення проекту Закону про внесення змін до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо розподілу екологічного податку (реєстр. № 3778 від 15.01.2016 р., доопрацьований 27.01.2016 р.), внесеного народними депутатами України Матвієнком А.С., Довбенком М.В.

 

2. Рекомендувати Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття за основу проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо розподілу екологічного податку (реєстр. № 3778-1 від 29.01.2016), внесеного народним депутатом України Недаваю О.А.

 

3. Рішення направити Комітету з питань бюджету.

 

 

 

Голова Комітету

М. ТОМЕНКО

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку