Рішення Комітету № 11/22 про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. 2261)

Опубліковано 10 квітня 2015, о 22:40

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ

ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

від 18 березня 2015 р.                                                               № 11/21

 

 

Про проект Закону про внесення змін

до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»

щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. 2261)       

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув, відповідно до предметів відання, проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. 2261 від 27.02.2015 р.), внесений народними депутатами України Томенком М.В., Недавою О.А., і відзначає.

Метою проекту закону, на думку суб‘єктів права законодавчої ініціативи, є відновлення дії окремих норм бюджетного законодавства щодо забезпечення спрямування надходжень від екологічного податку до спеціального фонду державного та місцевих бюджетів, зокрема до відповідних фондів охорони навколишнього природного середовища згідно із чинним природоохоронним законодавством. Стабільне джерело наповнення державного та місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища в рамках реалізації державної екологічної політики дозволить забезпечити цільове фінансування нагальних природоохоронних заходів як державного так і місцевого значення.

Законопроектом пропонується внести зміни до додатків №1 та № 3  Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік", а саме:

1)         доходи від екологічного податку в сумі 1495055,7 тис. грн. за кодом 19010000 перенести із загального до спеціального фонду.

2)         видатки по головному розпоряднику коштів «Міністерство екології та природних ресурсів України» в сумі 1495055,7 тис. грн. перенести із загального до спеціального фонду за такими бюджетними програмами:

«Здійснення природоохоронних заходів» (2401270);

«Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області» (2407070);

«Радіологічний захист населення та екологічне оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення» (2408070);

«Виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами неядерного циклу, будівництво комплексу "Вектор" та експлуатація його об'єктів» (2408090);

«Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення» (2408110);

«Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС» (2408120).

Відповідно до статті 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища. Основним джерелом наповнення цих фондів є екологічний податок, який згідно встановленого Бюджетним кодексом України алгоритму розподіляється між державним та місцевими бюджетами.

Як видно із пояснювальної записки, до 31 липня 2014 року екологічний податок (збір за забруднення навколишнього природного середовища до введення в дію нових Податкового і Бюджетного кодексів з 01.01.2011) зараховувався виключно до спеціального фонду державного та відповідних місцевих бюджетів, а відповідні витрати на здійснення природоохоронних заходів мали постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.

31 липня 2014 року внесено зміни до Бюджетного кодексу України та Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», якими скасовано спеціальне джерело наповнення державного та місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, а доходи від екологічного податку скеровано до загального фонду державного та відповідних місцевих бюджетів, що фактично означає ліквідацію вищезазначених природоохоронних фондів.

28 грудня 2014 року прийняті зміни до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин, на основі законопроекту №1557, а також прийнято Закон України «Про Державний бюджет України на 2015 рік».

Вказаними змінами закріплено норму щодо спрямування екологічного податку до загального фонду державного та відповідних місцевих бюджетів.

В результаті Державний фонд охорони навколишнього природного середовища у 2014 році вже втратив близько 3 млрд. гривень надходжень від екологічного податку, кошти якого було спрямовано до загального фонду державного бюджету та перерозподілено на інші видатки абсолютно не пов’язані із природоохоронною діяльністю. Крім того, Міністерством фінансів України вирішується питання щодо списання до загального фонду державного бюджету ще 1,8 млрд. грн. залишку коштів Державного фонду охорони навколишнього природного середовища, що утворився на 1 січня 2015 року.

Відповідно до нововведених норм Бюджетного кодексу (статей 90 та 91) екологічний податок крім фінансування природоохоронних заходів місцевого значення може спрямовуватися на заходи, що взагалі не мають ніякого відношення до природоохоронної діяльності.

Порушення цільового спрямування екологічного податку на реалізацію природоохоронних програм та заходів спричинить різку негативну динаміку надходжень цього податку до державного та місцевих бюджетів, обумовлену специфікою його розрахунку та адміністрування.

Розрахунок екологічного податку здійснюється самостійно платниками щокварталу на основі фактичних обсягів викидів в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення, скидів забруднюючих речовин безпосередньо у водні об'єкти, розміщення відходів на власних територіях, утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) тощо.

Згідно Податкового кодексу ставки екологічного податку встановлюються у залежності від рівня небезпечності та негативного впливу на навколишнє природне середовище кожної окремої забруднюючої речовини та виду відходів. Тобто в цьому механізмі реалізовано стимулююча та компенсаційна дії екологічного податку.

Підставою для розрахунку податкового зобов’язання згідно із затвердженими методиками є показники проінвентаризованих та пропаспортизованих стаціонарних джерел забруднення з урахуванням фактичних викидів.

Таким чином, складність цих розрахунків не дозволяє податковим органам без залучення державних та місцевих уповноважених природоохоронних органів забезпечити достатній контроль за сплатою суб’єктами господарювання екологічного податку у повному обсязі.

Спрямування надходжень екологічного податку до загального фонду бюджету та перерозподіл цих коштів на інші не пов’язані із природоохоронною діяльністю видатки негативно вплине на мотивацію підприємців-забруднювачів щодо сплати податку, а уповноважених природоохоронних органів щодо здійснення відповідного контролю.

 

З огляду на зазначене, Комітет    в и р і ш и в :

 

1. Рекомендувати Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття за основу проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. 2261 від 27.02.2015 р.), внесеного народними депутатами України Томенком М.В., Недавою О.А.

 

2. Рішення направити Комітету з питань бюджету.

 

 

 

Голова Комітету        

М.Томенко

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку