Рішення Комітету № 12/16 про лист Рахункової палати України щодо результатів аудиту ефективності формування та використання коштів Державного фонду охорони навколишнього природного середовища

Опубліковано 10 квітня 2015, о 22:58

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

№ 12/16                           від 8 квітня 2015 р.

 

 

 

Про лист Рахункової палати України                                              

щодо результатів аудиту ефективності формування

та використання коштів Державного фонду охорони

навколишнього природного середовища

 

 

У Комітеті з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянута інформація Рахункової палати України щодо результатів аудиту ефективності формування та використання коштів Державного фонду охорони навколишнього природного середовища.

Рахункова палата України відзначає недосконалість законодавства для стабільного фінансування  природоохоронної галузі і наголошує на необхідності його подальшого удосконалення та наближення до права і політики Європейського Союзу.

З основних недоліків Рахункова палата відзначає наступні:

відсутність цілісної правової та організаційної системи формування Державного фонду охорони навколишнього природного середовища;

суперечливість чинного законодавства у цій сфері (зокрема, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та Бюджетного кодексу України);

ускладнена процедура планування природоохоронних заходів, їх фінансування;

щорічне невикористання накопичених коштів тощо.

Для вирішення цих проблем Рахунковою палатою України запропоновано:

внести зміни до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та Бюджетного кодексу України;

передбачити в Законі України «Про Державний  бюджет України на 2015 рік» формування Державного фонду охорони навколишнього природного середовища як складової державного бюджету та використання його коштів одним головним розпорядником.

Комітет відзначає, що Законами України від 28.12.2014 р. № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних  відносин», № 72 –VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням» та № 71—VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» фактично ліквідовано Державний та місцевий фонди охорони навколишнього природного середовища як спеціальні фонди, які наповнювались, передусім, коштами від сплати екологічного податку.

Законом України 79-VIII відсоток відрахування коштів екологічного податку до державного бюджету зменшено з 65% до 20%, а до місцевих бюджетів збільшено з 35% до 80%. При цьому, починаючи з 2015 р. кошти від сплати екологічного податку стали зараховуватися не до спеціальних фондів відповідних бюджетів, а до загальних фондів (у 2014 році надходження від сплати екологічного податку становили 3 106,7 млн. грн., що у 2,3 рази більше, ніж у 2010 р.).

Джерелом формування спеціальних фондів Державного (30%) та місцевого (70%) бюджетів залишилися лише грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності (фактичні надходження грошових стягнень у 2014 р. становили 91,8 млн. грн).

Таким чином, ситуація з фінансуванням природоохоронних заходів ускладнилась ще більше, ніж зазначено у результатах аудиту Рахункової палати, який виконаний за результатами аналізу, зробленого до набрання чинності згаданими законами (№ 71—VIII, № 72—VIII, № 79—VIII).

На сьогодні фактично ліквідовані Державний та місцевий фонди охорони навколишнього природного середовища, а екологічний податок втратив своє цільове призначеннявикористання коштів від плати за забруднення на реалізацію саме природоохоронних заходів. На думку Мінприроди України, в результаті згаданих вище змін у законодавстві, економічний механізм охорони навколишнього природного середовища, передбачений Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», було фактично зруйновано.

Враховуючи результати аудиту Рахункової палати України, а також інформацію Міністерства екології та природних ресурсів України з цього питання, Комітет в и р і ш и в :

1. Інформацію  Рахункової палати України від  18.12.2014 року за № 03-2612 щодо результатів аудиту ефективності формування та використання коштів Державного фонду охорони навколишнього природного середовища взяти до відома.

 

2. Рекомендувати:

 Кабінету Міністрів України:

1) внести проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України, податкового кодексу України щодо законодавчого забезпечення:

- функціонування Державного та місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища як спеціальних фондів у складі державного та місцевих бюджетів ;

- поновлення надходження коштів екологічного податку до зазначених спеціальних Державного та місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища і використання їх виключно на природоохоронні заходи.

 3. Міністерству екології та природних ресурсів України:

забезпечити оприлюднення переліку природоохоронних та ресурсозберігаючих заходів, які планується здійснювати за рахунок коштів Державного фонду охорони навколишнього природного середовища.

 4. Рішення направити до Кабінету Міністрів України та Рахункової палати України.

 

 

 

Голова Комітету                                                   

М.В.Томенко

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку