Рішення Комітету №26/7 від 9.12.2015 про проект закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України (реєстр. № 3435)
Опубліковано 18 грудня 2015, о 14:30КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,
ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
РІШЕННЯ
від 9 грудня 2015 р. № 26/7
Про проект Закону України
(реєстр. № 3435)
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у межах предметів відання розглянув проект Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо підвищення ефективності адміністрування рентної плати за спеціальне використання води) (реєстр. № 3435), поданий народними депутатами України А.Дирівим, Т.Донець, Л.Денісовою та іншими, і відзначає.
Проектом передбачається:
1) уточнити термін «платники рентної пати за спеціальне використання води»;
2) переглянути перелік платників рентної плати за спеціальне використання води;
3) підвищити на 26,5% ставки рентної плати за спеціальне використання поверхнених вод;
4) встановити 5-відсоткову ставку від вартості виробленої електроенергії при використанні води для потреб гідроенергетики, на заміну фіксованої, встановленої Кодексом - 6,93 гривні за 10 тис.куб.метрів води, пропущеної через турбіни гідроелектростанцій.
Комітет підтримує зміни до Податкового кодексу України в частині підвищення рентної плати за спеціальне використання води та висловлює низку зауважень до інших положень законопроекту, а саме:
1. Відповідно до запропонованих змін, зі сфери регулювання Податкового кодексу України виключаються підземні води як об’єкт сплати ренти за спеціальне водокористування, що суперечить чинному законодавству України та законодавству ЄС. Так, у підпункті 1) пункту 1 Розділу 1 законопроекту (зміни до пункту 255.1 Податкового кодексу України) передбачено, що платниками рентної плати за спеціальне використання води є водокористувачі, які отримали дозвіл на спеціальне водокористування та використовують воду з поверхневих водних об’єктів та/або використовують поверхневу воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту та рибництва. Також уточнення щодо рентної плати виключно з поверхневих водних об’єктів зроблено у пунктах 255.3, підпунктах 255.4.7, 255.11.2.
Комітет звертає увагу, що у чинному Водному кодексі України термін «водний об’єкт» включає в себе як поверхневі водні об’єкти, так і водоносний горизонт, тобто, підземні води. Також, відповідно до статті 48 Водного кодексу України, спеціальне водокористування є дією, яка стосується усіх без виключення водних об’єктів, із яких здійснюється забір води із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин.
Комітет не вважає за доцільне обмежувати рентну плату за спеціальне використання водних ресурсів лише поверхневими водними об’єктами. Тим більше, що Рамкова директива ЄС з водної політики, впровадження якої є найближчим обов’язком України, передбачає управління водними ресурсами за басейновим принципом, включаючи поверхневі і підземні води.
2. Законопроектом запропоновано виключення пункту 255.2 Податкового кодексу, а також підпункту 255.4.1 пункту 255.4, якими у чинній редакції передбачено звільнення від рентної плати за спеціальне використання води водокористувачів, які використовують воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок, у тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та платників єдиного податку.
Зважаючи на те, що зазначені водокористувачі у переважній більшості не здійснюють спеціальне водокористування, а отримують воду із джерел централізованого водопостачання, сплачують кошти за її підготовку і подачу, включення їх до платників ренти за спеціальне водокористування суперечить законодавству, збільшить тарифи та є недоцільним.
Натомість підпунктом 2) пункту 1 Розділу 1 законопроекту (зміни до пункту 255.2 Податкового кодексу України) пропонується виключити з переліку платників рентної плати за спеціальне використання води фізичних осіб, які здійснюють самостійне вилучення води з водних об’єктів виключно для власних потреб домогосподарств. Оскільки мова йде про спеціальне використання води, передбачається її забір із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об’єкти (стаття 48 Водного кодексу України), для чого має бути отриманий дозвіл на спеціальне водокористування та виконуватись усі умови такого дозволу.
Таким чином, запроваджуючи рентну плату для водокористувачів, які використовують воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок (у тому числі з централізованих джерел водопостачання), та звільняючи від такої плати фізичних осіб, які здійснюють самостійне вилучення води з водних об’єктів виключно для власних потреб домогосподарств, законопроект безпідставно ставить водокористувачів, в нерівні умови, що суперечить законодавству.
У зв’язку з викладеним, зміни до пунктів 255.1 та 255.2, а також пов’язані з ними зміни до підпунктів 255.4.1, 255.4.10 Податкового кодексу України не можуть бути підтримані.
Не можна погодитись із виключенням з переліку видів діяльності, з яких рентна плата за використання води не справляється (зміни до пункту 255.4) наступних:
за воду, що використовується для протипожежних потреб (п.255.4.2);
за воду, що використовується для потреб зовнішнього благоустрою територій міст та інших населених пунктів (255.4.3);
за воду, що використовується для пилозаглушення у шахтах та кар’єрах (п. 255.4.4);
за підземну воду, що вилучається з надр для усунення шкідливої дії вод (підтоплення, засолення, заболочення, зсуви, забруднення тощо), крім кар’єрної, шахтної та дренажної води, що використовується у господарській діяльності після вилучення та/або отримується для використання іншими водокористувачами (255.4.7).
Запропоновані зміни ускладнять діяльність з ліквідації пожеж, створять загрозу виникнення та поширення надзвичайних ситуацій, нанесуть шкоду зеленим насадженням населених пунктів та можуть ускладнити санітарно-епідеміологічну ситуацію.
Виключення пункту 255.4.9, яким у чинному Податковому кодексу передбачено звільнення від сплати ренти за спеціальне використання морської води не призведе до значних надходжень до бюджету, однак не сприятиме економії прісних природних вод. Звільнення від сплати зборів за спеціальне використання морських вод має на меті максимальну економію прісних водних ресурсів у маловодних регіонах, стимулювання суб’єктів господарювання до використання морської води та розвиток технологій її опріснення.
Виключення садівницьких та городницьких товариств (кооперативи) із переліку водокористувачів, які не справляють рентну плату за спеціальне використання води (пункт 255.4.10) не є доцільним, оскільки обсяг води, який ними використовується з централізованих джерел водопостачання має обраховуватись за даними приладів обліку та сплачуватись відповідно до законодавства.
Виключення із Податкового кодексу України норми щодо визначення органами водного господарства обсягів фактично використаної води на державних системах у зрошувальному землеробстві не може бути підтримана, оскільки до повноважень Державного агентства водних ресурсів належить забезпечення експлуатації державних водогосподарських об’єктів комплексного призначення та міжгосподарських зрошувальних систем, а облік води у точках водовиділу на державних системах у зрошувальному землеробстві є складовою розрахунку водогосподарського балансу та належить до експлуатаційних заходів.
Низка положень проекту Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо підвищення ефективності адміністрування рентної плати за спеціальне використання води) (реєстр. № 3435), який розглядається, була також предметом розгляду проекту Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкової лібералізації (реєстр. № 3357), частина з яких не була підтримана Комітетом.
Вважаємо за доцільне розглядати проект Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо підвищення ефективності адміністрування рентної плати за спеціальне використання води) (реєстр. № 3435) разом з проектом Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкової лібералізації (реєстр. № 3357).
Комітет звертає увагу на невідповідність Порівняльної таблиці до законопроекту чинній редакції Податкового кодексу України, що значно ускладнює його аналіз та суперечить частині 6 статті 91 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України».
Враховуючи зазначене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Комітету з питань податкової та митної політики проект Закону України про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо підвищення ефективності адміністрування рентної плати за спеціальне використання води) (реєстр. № 3435) за результатами розгляду направити на доопрацювання суб’єктам права законодавчої ініціативи.
2. Рішення направити Комітету з питань податкової та митної політики.
Голова Комітету
М. ТОМЕНКО