Рішення Комітету №34/11 від 30.03.2016 про проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення державного регулювання процесу будівництва (реєстр. № 4187)

Опубліковано 11 квітня 2016, о 10:22

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

від  30 березня 2016 року                                                                     № 34/11

 

 

Про проект Закону про внесення змін

до деяких законів України щодо вдосконалення

державного регулювання

процесу будівництва (реєстр. № 4187)

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, відповідно до предметів відання, розглянув проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення державного регулювання процесу будівництва (реєстр. № 4187 від 10.03.2016 р.), внесений народними депутатами України Голубом В.В., Климпуш-Цинцадзе І.О., та відзначає.

Метою законопроекту, на думку авторів законодавчої ініціативи, є вдосконалення та підвищення ефективності державного регулювання процедури будівництва шляхом спрощення надмірно обтяжливих процедур у сфері будівництва та підвищення вимог до осіб, які розробляють містобудівну документацію, здійснюють архітектурне та інженерно-будівельне проектування, технічний нагляд, експертизи, обстеження та інжинірингову діяльність у будівництві.

Законопроектом пропонується внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кодексу цивільного захисту України, Законів України «Про охорону праці», «Про основи містобудування», «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», «Про місцеве самоврядування», «Про архітектурну діяльність», «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю», «Про регулювання містобудівної діяльності».

Законопроектом пропонується впровадження наступних положень:

виключити можливість одержання кваліфікаційного сертифікату особами, які не здобули вищої освіти за необхідним напрямом професійної атестації;

виключити необхідність одержання у центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, вихідних даних для проектування об’єктів будівництва;

скасувати процедуру реєстрації декларацій у сфері будівельної діяльності;

запровадити необхідність одержання рішення суду для призупинення підготовчих або будівельних робіт за ініціативою державного органу архітектурно-будівельного контролю.

На думку Комітету необхідність одержання у центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, вихідних даних для проектування об’єктів будівництва є необхідною умовою дотримання норм екологічної, пожежної та техногенної безпеки, що забезпечує сталий (збалансований) розвиток містобудівної галузі. Отже, з екологічної точки зору є недоцільними запропоновані у законопроекті зміни до статей 17 та 34 Кодексу цивільного захисту України, а саме - позбавлення повноважень  центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, надавати замовникам будівництва вихідні дані та вимоги щодо заходів цивільного захисту, які мають бути врахованими під час проектування об‘єктів будівництва та мають бути виконаними при їх будівництві. Комітет пропонує із тексту законопроекту вилучити зміни до статей 17 та 34 Кодексу цивільного захисту України.

Комітет зазначає, що в частині внесення змін до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» у новій статті 37-1 «Призупинення виконання підготовчих або будівельних робіт» пункт 1 та пункт 2 потребують технічної правки (узгодження або об‘єднання), оскільки з пункту 1 не зрозуміло яким органом чи виконавчої, чи судової влади може бути призупинено виконання підготовчих або будівельних робіт у випадку виявлення істотного порушення вимог містобудівної документації. Вбачається, що це може бути зроблено контролюючим органом. Одночасно пунктом 2 передбачено, що підготовчі або будівельні роботи можуть бути призупинені за ініціативою органу державного архітектурно-будівельного контролю виключно за рішенням суду. Також із тексту пункту 1 статті 37-1 не зрозуміло, які саме факти порушення будівельного законодавства можуть бути визнаними як «істотні».

У поданих до законопроекту документах зазначається, що реалізація проекту Закону не потребуватиме додаткових матеріальних та інших витрат державного та/або місцевих бюджетів.

Із прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору» від 22 травня 2015 року № 484-VIII скасовані пільги щодо сплати судового збору органами державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.

Комітет висловлює застереження в частині підвищення ефективності державного регулювання у разі, передбаченого пунктом 2 статті 37-1 законопроекту, запровадження необхідності одержання рішення суду для призупинення підготовчих або будівельних робіт, оскільки на сьогодні склалася ситуація, коли в державних органах виконавчої влади, органах державного контролю (нагляду), органах прокуратури, органах місцевого самоврядування при виконанні завдань та функцій із забезпечення захисту прав держави на території України у судовому порядку виникають проблеми, пов’язані з відсутністю кошторисних призначень на судовий збір (подання позовних заяв, апеляційних та касаційних скарг).

Звертаємо увагу на те, що проблема надання пільги (звільнення) від сплати судового збору державних органів виконавчої влади, органів державного контролю (нагляду), органів прокуратури, органів місцевого самоврядування порушена у 9 законопроектах, які подані на розгляд Верховної Ради України восьмого скликання (реєстр. №№ 1349, 1541, 1679, 1828, 2643, 2683, 3369, 3526, 4118).

Відповідно до пункту 5 статті 93 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України» Комітет вважає за доцільне запропонувати головному комітету для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту отримати відповідний експертний висновок Уряду.

 

Враховуючи викладене, Комітет  вирішив:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення на доопрацювання проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення державного регулювання процесу будівництва (реєстр. № 4187 від 10.03.2016 р.), з урахуванням пропозицій Комітету викладених у мотивувальній частині, особливу увагу звернувши на вилучення змін до статей 17 та 34 Кодексу цивільного захисту України.

 

2. Рішення направити до Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства.

 

 

Перший заступник Голови Комітету

А. ДИРІВ

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку