Рішення Комітету № /15 від 22 вересня 2016 року про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо посилення заходів по охороні природи) (реєстр. №4869 від 24.06.2016 р.)

Опубліковано 30 вересня 2016, о 10:18

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

РІШЕННЯ

 

 

 

від 22 вересня 2016 року                              №_____

 

щодо проекту Закону про внесення змін

до деяких законодавчих актів 

(щодо посилення заходів по охороні природи)

(реєстр. №4869 від 24.06.2016 р.)

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону про  внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо посилення заходів по охороні природи)(реєстр. № 4869 від 24.06.2016 р.) поданий народними депутатами України  Луценком І.В. і Рибаком І.П., та відзначає наступне.

Даний законопроект, як зазначено у пояснювальній записці до нього, спрямований на посилення боротьби з браконьєрством, на  охорону природно-заповідних об’єктів, захист рідкісних видів тварин, які живуть у лісах, а також посилення функції держави та громадськості по контролю за використанням природних ресурсів. Він також спрямований на боротьбу з корупцією.

Законопроектом пропонується внести зміни до статті 85 Лісового кодексу України, ст.52-1 Закону України «Про тваринний світ», ст. 11 Закону України «Про Червону книгу України», ст. 9-1, 30, 36 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», ст. 6 «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Підтримуючи ідею авторів щодо збільшення ролі держави і громадського суспільства у контролі за охороною та використанням природних ресурсів, а також покращують охорону лісового біорізноманіття, Комітет зазначає наступне.

У запропонованих змінах, зокрема, пропонується заборонити «перевезення» та «пересилання» заборонених знарядь добування об’єктів тваринного світу; передбачити, що «проведення санітарно-оздоровчих заходів, рубок догляду та інших рубок, спрямованих на оздоровлення і посилення захисних, санітарно-гігієнічних та оздоровчих функцій лісів» у межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного і місцевого значення можуть здійснюватись в межах затвердженого ліміту та на підставі дозволів як спеціальне використання природних ресурсів; встановити, що підставою позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю) є, зокрема, «звернення фізичних та юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства» тощо.

Головне науково-експертне управління, проаналізувавши проект, не підтримує зміни до частин 3, 5 статті 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», якими до «спеціального використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду» загальнодержавного та місцевого значення, що здійснюється в межах ліміту на використання природних ресурсів та на підставі виданого дозволу, пропонується віднести «проведення санітарно-оздоровчих заходів, рубок догляду та інших рубок, спрямованих на оздоровлення і посилення захисних, санітарно-гігієнічних та оздоровчих функцій лісів». Адже зазначені санітарно-оздоровчі заходи за своїм цільовим призначенням та правовим механізмом не відноситься до видів спеціального використання природних ресурсів, у тому числі й у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду. Зокрема, спеціальне використання природних ресурсів здійснюється як виробнича та інша діяльність, метою якої, як правило, є отримання прибутку суб’єктами господарювання. Відповідно ж до статті 84 ЛК України «рубки догляду за лісом, санітарні рубки, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості …тощо» відносяться до лісогосподарських заходів «щодо поліпшення якісного складу лісів». Такі лісогосподарські заходи мають проводитись з метою  поліпшення якісного складу лісів, проводити їх мають спеціальні служби, а не суб’єкти господарювання, тому на їх проведення не потрібно затверджувати ліміти тощо. Зокрема, порядок проведення рубок догляду, санітарних, лісовідновних рубок тощо визначений постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 р. № 724 «Про затвердження Правил поліпшення якісного складу лісів». Щодо санітарно-оздоровчих заходів у лісах, порядок їх проведення визначається постановою Кабінету Міністрів України від 27 липня 1995 р. № 555 «Про затвердження Санітарних правил в лісах України». Аналогічне зауваження стосується пропозицій щодо доповнення  статті 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» новою частиною 15.

Управління, також, не підтримує доповнення статті 11 Закону України «Про Червону книгу України» новою частиною 8, відповідно до якої «охорона в лісах середовищ існування та розмноження рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, занесених до Червоної книги України, відбувається згідно Положення про охоронні зони в лісах навколо середовищ існування та розмноження рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, яке затверджується Кабінетом Міністрів України». Слід зазначити, що у цьому Законі (окрім даної пропозиції) не передбачено загальних положень щодо утворення охоронних зон у лісах. Не містить такої норми також і Лісовий кодекс України. Не зрозумілим вбачається також, чому відповідні об’єкти Червоної книги мають охоронятись відповідно до вказаного Положення, оскільки призначення охоронних зон є іншим. Зазначені зони (ст. 112 Земельного кодексу України, ст. 39 Закону України «Про природно-заповідний фонд України») створюються навколо особливо цінних природних об'єктів, об'єктів культурної спадщини тощо для забезпечення необхідного режиму охорони, а тому їх правовий режим відмінний від режиму природних об’єктів, навколо яких вони створюються. Аналогічне зауваження стосується також подібного доповнення до статті 85 ЛК України.

В узагальнюючому висновку, Головне науково-експертне управління зазначає, що,  за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу із подальшим урахуванням висловлених зауважень і пропозицій.

Комітет з питань запобігання і протидії корупції, зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства. 

Комітет з питань бюджету прийняв Рішення, що зазначений законопроект не має впливу на показники бюджету. У разі прийняття, він може набрати чинності згідно із законодавством.

 

 

Зважаючи на викладене вище, Комітет в и р і ш и в:

 

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про  внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо посилення заходів по охороні природи)(реєстр. № 4869 від 24.06.2016р.), поданий народними депутатами України  Луценком І.В. і Рибаком І.П., за результатами розгляду у першому читанні, прийняти за основу.

2. Співдоповідачем від Комітету на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову підкомітету народного депутата України – Рибака Івана Петровича.

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                                                       А.ДИРІВ

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку