Рішення Комітету № / від 30.03.2016 про проекти Закону України реєстр. №№ 4106 та 4106-1 щодо особливостей розподілу екологічного податку

Опубліковано 11 квітня 2016, о 10:31

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

від 30 березня 2016 р.                                                                                 № _____

 

Про проекти Закону України

реєстр. №№ 4106 та 4106-1

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у межах предметів відання розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей розподілу екологічного податку (реєстр. № 4106), поданий народними депутатами України С.Матвієнковим, Ю.Воропаєвим та іншими, та проект Закону України щодо особливостей розподілу екологічного податку (реєстр. № 4106-1), поданий народним депутатом України О. Недавою.

Комітет відзначає, що Законами України від 28.12.2014 р. № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних  відносин», № 72 –VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням» та № 71—VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» фактично ліквідовано Державний та місцевий фонди охорони навколишнього природного середовища як спеціальні фонди, які наповнювались, передусім коштами від сплати екологічного податку.

Законом України від 24.12.2015 № 918-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо цільового спрямування екологічного податку» було відновлено зарахування коштів від сплати екологічного податку тільки до спеціального фонду місцевих бюджетів (80 відсотків) і ця норма набрала чинності з початку 2016 року. Решта коштів екологічного податку (20%) відповідно до чинного законодавства віднесені до доходів загального фонду Державного бюджету України.

В результаті склалася ситуація, коли використання коштів екологічного податку, які надходять до загального фонду Державного бюджету України, не спрямовується на заходи з охорони довкілля, як передбачено Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища». В результаті виникають проблеми у фінансуванні природоохоронних заходів загальнодержавного рівня, а також у фінансовій підтримці окремих заходів на регіональному рівні.

Обидва законопроекти (проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей розподілу екологічного податку (реєстр. № 4106), поданий народними депутатами України С.Матвієнковим, Ю.Воропаєвим та іншими, та проект Закону України особливостей розподілу екологічного податку (реєстр. № 4106-1), поданий народним депутатом України О.Недавою) спрямовані на відновлення екологічного податку як джерела формування спеціального фонду державного бюджету України в частині доходів.

 

1. Метою законопроекту реєстр. № 4106 є відновлення дії окремих норм бюджетного законодавства для забезпечення спрямування надходжень від екологічного податку до спеціального фонду державного та місцевих бюджетів, зокрема до відповідних фондів охорони навколишнього природного середовища згідно із чинним природоохоронним законодавством.

Законопроектом пропонується:

зарахування до спеціального фонду державного бюджету 20 відсотків екологічного податку (крім екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк, який зараховується до спеціального фонду державного бюджету у повному обсязі);

зосередження коштів від сплати екологічного податку на рівні спеціального фонду місцевих бюджетів (80 відсотків) без відповідного розподілу між бюджетами нижчого рівня ;

виключення становить екологічний податок, визначений пунктом 4 частини третьої статті 29 Бюджетного кодексу України (запропоновані законопроектом зміни до статті 69-1).

Комітет звертає увагу, що правова невизначеність у розподілі (зосередженні) коштів екологічного податку на рахунках спеціальних фондів на місцевому рівні, а також невизначеність напрямів їх використання призведе до їх нецільового використання. На сьогодні з метою уникнення погіршення стану навколишнього природного середовища першочерговим є повернення екологічному податку його цільового призначення.

Стосовно пункту 2 проекту Закону зазначаємо, що посилання у змінах до статті 69-1 на пункт 4 частини третьої статті 29 Бюджетного кодексу України є неправомірним, оскільки пункт 4 частини третьої статті 29 виключено на підставі Закону № 79-VIII від 28.12.2014.

 

2. Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей розподілу екологічного податку (реєстр. № 4106-1), поданий народним депутатом України О.Недавою, також спрямований на відновлення екологічного податку як джерела формування спеціального фонду державного бюджету України в частині доходів (20% екологічного податку).

Цим законопроектом пропонується комплексний підхід як до вирішення питання відновлення екологічного податку як джерела формування спеціального фонду у складі Державного бюджету України, так і до визначення напрямів використання цих коштів (зміни до статті 30).

Також, законопроект визначає напрями використання коштів екологічного податку з видатків бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів (зміни до статті 90), а також з місцевих бюджетів (зміни до статті 91) саме на природоохоронні заходи, що забезпечить правову основу для їх цільового використання.

Прийняття законопроекту дасть можливість:

відновити фінансування природоохоронних заходів загальнодержавного рівня, а також фінансову підтримку окремих заходів на регіональному рівні за рахунок коштів спеціального фонду Державного бюджету;

використовувати кошти від сплати екологічного податку, що надійдуть до спеціального фонду в повному обсязі виключно на природоохоронні заходи.

 

Комітет в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію відхилити проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей розподілу екологічного податку (реєстр. № 4106).

2. Рекомендувати Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей розподілу екологічного податку (реєстр. № 4106-1), поданий народним депутатом України О.Недавою, з пропозицію прийняти його за основу.

3. Рішення направити Комітету Верховної Ради України  з питань бюджету.

 

 

Перший заступник Голови Комітету                                                             

А.ДИРІВ

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку