Рішення Комітету № 46/11 від 06 жовтня 2016 року про проект Закону України про засади здійснення державного регулювання синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії (реєстр. № 5182)
Опубліковано 21 жовтня 2016, о 09:41КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
РІШЕННЯ
від 6 жовтня 2016 р. № 46/11
Про проект Закону України про засади
здійснення державного регулювання
синтетичних миючих засобів та товарів
побутової хімії
(реєстр. № 5182)
Розглянувши проект Закону України про державне регулювання у сфері поводження із синтетичними миючими засобами та товарами побутової хімії, поданий народним депутатом України Кіралем С.І. (реєстр. № 5182), Комітет відмічає.
Метою прийняття законопроекту є поліпшення охорони навколишнього природного середовища через приведення національного законодавства у відповідність з вимогами Європейського Союзу, здійснення державного регулювання щодо синтетичних мийних засобів та повної заборони використання на території України синтетичних мийних засобів та товарів побутової хімії на основі фосфатів.
Законопроект запроваджує з 1 січня 2017 року заборону виробництва, імпорту та реалізацію "на ринку на митній території України синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії з вмістом фосфатів (загальний фосфор)".
Прийняття даного законопроекту сприятиме поліпшенню стану навколишнього природного середовища, зокрема водних об’єктів через зменшення викидів небезпечних речовин у водні об’єкти, поліпшення якості питної води, а також зменшення негативного впливу на здоров’я громадян.
Комітет звертає увагу на те, що основною вадою проекту є відокремлення сфери його регулювання від екологічного законодавства. Хоча у Пояснювальній записці до проекту наводиться низка міжнародних актів Європейського Союзу у сфері охорони навколишнього середовища, на імплементацію з якими має бути спрямоване національне законодавство, у статті 2 «Законодавство у сфері поводження із синтетичними миючими засобами та товарами побутової хімії» проекту не згадуються законодавчі акти з цієї сфери, до яких у першу чергу мають бути віднесені закони України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про відходи» та деякі інші.
У проекті лише декларується визначення правових засад державного регулювання у сфері поводження із миючими засобами, до яких входять їх виробництво, реалізація, зберігання, ввезення в Україну (вивезення за її межі). Однак встановлення безпосередніх засад здійснення виробництва, реалізації, зберігання, вивезення за межі України синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії залишається поза увагою проекту. Так, згідно з його назвою «Про засади здійснення державного регулювання синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії», у ньому насамперед мають визначатися засоби держаного регулювання господарської діяльності у цій сфері. Загальний перелік таких засобів визначений у ст. 12 Господарського кодексу України, згідно з якою основними засобами регулюючого впливу держави на діяльність суб'єктів господарювання визначені: державне замовлення; ліцензування, патентування і квотування; сертифікація та стандартизація; застосування нормативів та лімітів; регулювання цін і тарифів; надання інвестиційних, податкових та інших пільг; надання дотацій, компенсацій, цільових інновацій та субсидій. Проте з усіх можливих засобів державного регулювання у поданому проекті практично застосовано лише заборону з 1 січня 2017 року на виробництво, імпорт та реалізацію на ринку на митній території України синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії з вмістом фосфатів (загальний фосфор) з встановленням відповідальності за це.
Положення проекту, як правило, не мають характеру нормативних приписів, а визначають терміни, які застосовуються у законі (ст. 1); мету здійснення державного регулювання (ст. 3); сферу дії закону (ст. 4). При цьому незрозуміло, у чому має полягати здійснення державного контролю «у сфері поводження із синтетичними миючими засобами та товарами побутової хімії» (ст. 5), якщо види діяльності, що визначають зміст «поводження», у ньому не регулюються.
З огляду на зазначене, враховуючи зміст проекту, слід змінити його назву на «Про заборону виробництва, імпорту та реалізації в Україні синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії, що вміщують фосфати» та внести до нього відповідні зміни, виключивши, зокрема, з його складу положення, які не стосуються вказаного питання.
Пропозиція щодо встановлення повної заборони з 1 січня 2017 року виробництва, імпорту та реалізації в Україні синтетичних миючих засобів та товарів побутової хімії із вмістом фосфатів є недостатньо виваженою. Зазначену проблему варто вирішувати поступово, встановлюючи певні етапи. Саме про «поступове припинення використання фосфатів у синтетичних миючих засобах та товарах побутової хімії» йдеться у Регламенті (ЄС) № 648/2004 Європейського Парламенту та Ради «Про миючі засоби» від 31 березня 2004 року, про що згадується і у Пояснювальній записці до проекту.
Також слід врахувати вимоги Технічного регламенту мийних засобів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2008 р. № 717, яким встановлено обмеження щодо вмісту фосфатів та інших сполук фосфору у мийних засобах: у пральних порошках загальний вміст фосфору не повинен становити чи перевищувати 0,5 грама в рекомендованій кількості та/або дозуванні прального порошку для використання в основному циклі процесу прання у жорсткій воді для стандартного завантаження пральної машини з червня 2014 р, а у мийних засібах для побутових посудомийних машин загальний вміст фосфору не повинен становити чи перевищувати 0,3 грама в стандартній дозі мийного засобу для використання в основному циклі миття для завантаження посудомийної машини столовим набором на 12 персон з 1 січня 2017 р.
Комітет вирішив:
1. За результатами розгляду в першому читанні проект Закону України про державне регулювання у сфері поводження із синтетичними миючими засобами та товарами побутової хімії повернути на доопрацювання суб'єкту законодавчої ініціативи.
2. Висновок направити до Комітету з питань промислової та підприємництва.
Перший заступник
Голови Комітету
А.Дирів