Рішення Комітету № 43/24 від 07.09.2016 р. про звернення народного депутата України Чепиноги В.М. стосовно звернення громадської організації "Громадський контроль м. Українка" щодо екологічного впливу діяльності Трипільської теплоелектростанції (Київська обл.)

Опубліковано 12 вересня 2016, о 10:42

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ

ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

РІШЕННЯ

 

від 7 вересня 2016 р.                                    № 43/24

 

 

Про звернення народного депутата України Чепиноги В.М.

стосовно звернення громадської організації

«Громадський контроль м. Українка» щодо

 екологічного впливу діяльності

Трипільської теплоелектростанції (Київська обл.)

 

До Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи надійшло звернення народного депутата України Чепиноги В.М. стосовно звернення громадської організації «Громадський контроль м.Українка» щодо екологічного впливу діяльності Трипільської теплоелектростанції, розташованої у Київській області (далі – Трипільська ТЕС).

Як зазначається у зверненні, виробнича діяльність Трипільської ТЕС негативно впливає на екологічний стан регіону, створює небезпечну екологічну ситуацію, спричиняє забруднення вод басейну річки Дніпро, а також забруднення ґрунтових вод скидами, а повітря – газовими та аерозольними викидами. Крім того, у зверненні зазначається про значний накопичений обсяг золовідвалів, які спричиняють пилові бурі та задимлення, забруднюючи навколишнє природне середовище.

З метою отримання інформації щодо дотримання екологічного законодавства та впливу діяльності Трипільської ТЕС на навколишнє природне середовище були направлені відповідні запити до Міністерства екології та природних ресурсів України, Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерства охорони здоров’я України, Державної екологічної інспекції України, Державної санітарно-епідеміологічної служби України.

Згідно з інформацією Державної екологічної інспекції України, Держекоінспекцією та її територіальним органом Державною екологічною інспекцією у Київській області щорічно проводяться планові перевірки по дотриманню вимог природоохоронного законодавства екологічно небезпечного об’єкту ПАТ «Центренерго» Трипільська ТЕС, зокрема, чергову планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства здійснено в липні 2016 року, під час якої встановлено наступне.

На Трипільській ТЕС розроблено комплексний план заходів з охорони навколишнього природного середовища на 2016 рік. До перевірки надано розроблені робочі проекти: «Реконструкція енергоблоку ст. №2 Трипільської ТЕС» та «Реконструкція золовідвалу Трипільської ТЕС. Реконструкція секції № 3», що відповідно до вимог частини п’ятої статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» пройшли комплексну державну експертизу, в тому числі з питань екології, в ДП «Укрдержбудекспертиза» згідно «Настанови з організації проведення експертизи проектної документації на будівництво» ДСТУ-Н Б А.2.2-10:2012, отримали позитивні експертні звіти № 00-1483-13/ПБ від 25.12.2013 та № 00-2050-12/ПБ від 04.02.2013, мають розділи ОВНС та підписані кваліфікованими експертами. При цьому позитивний висновок державної екологічної експертизи не надано.

Водогосподарська діяльність Трипільської ТЕС здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування за № 478/14 від 31.12.2015 з строком дії до 01.01.2019. Джерелами водопостачання є р. Дніпро (Канівське водосховище) для задоволення виробничих та господарських потреб, власні артезіанські свердловини – для задоволення господарсько-питних потреб на території проммайданчику, міський водопровід – для задоволення господарсько-питних потреб для соціальної сфери підприємства.

Відповідно до затвердженого дозволу на спеціальне водокористування скид зворотних вод Трипільської ТЕС дозволяється:

- у водний об’єкт (теплообмінні) – в Канівське водосховище (р. Дніпро) не більше затвердженої витрати 1531919,889 тис.м3/рік;

- у каналізацію населеного пункту (колектор Українського ВКП) відповідно до укладеного договору – 2041,06 тис. м3/рік (виробничі, побутові), 312,11 тис. м3/рік (виробничі, дощові стічні води).

Водовідведення теплообмінних зворотних вод після охолодження основного та допоміжного обладнання здійснюється по закритій частині скидного каналу за межі проммайданчика. Далі по відкритому каналу через ежекторний пристрій теплообмінні стічні води скидаються в камеру змішування, де за рахунок різниці температур вони охолоджуються, після чого відводяться в Канівське водосховище, а інша частина теплообмінних вод відводиться до центрального колектору Українського ВКП.

Якість теплообмінних стічних вод, що скидаються у Канівське водосховище контролюється власною лабораторією. Свідоцтво про атестацію чинне до 16.10.2017. Контроль здійснюється відповідно до вимог дозволу на спеціальне водокористування та згідно з планом-графіком контролю якості зворотних та поверхневих вод, погодженого в Державній екологічній інспекції у Київській області. Контроль якості проводиться в чотирьох точках: 500 м вище місця скиду Трипільською ТЕС, гирло р. Стугна, 500 м нижче скиду, після ежекторного пристрою на скиді в Канівське водосховище. Об’єм водовідведення визначається не прямим методом, з веденням журналу по формі ПОД-12.

Відділом інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції у Київській області відібрано проби води в чотирьох точках: водозабір технічної води, 500 м вище скиду, 500 м нижче скиду, після ежекторного пристрою на скиді в Канівське водосховище. За результатами вимірювань показників складу і властивостей вод перевищення гранично допустимого скиду речовин із зворотними водами (теплообмінними) не встановлено.

На основі розробленого проекту нормативів гранично допустимого скиду речовин із зворотними водами (теплообмінними) Трипільської ТЕС в Канівське водосховище, Департаментом екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації затверджений сумарний гранично допустимий скид забруднюючих речовин із зворотними водами. Ліміт скиду забруднюючих речовин із зворотними водами Трипільської ТЕС в Канівське водосховище встановлений у дозволі на спеціальне водокористування.

Підприємство взято на державний облік в галузі охорони атмосферного повітря (довідка № 320902/2005). Міністерством екології та природних ресурсів України виданий дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № 3223110500-004 від 01.02.2016 (основний промисловий майданчик №1), терміном дії по 01.02.2023 року; Департаментом екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації виданий дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № 3223110500-25 від 25.04.2016 (на промисловий майданчик №2 АТЦ), із необмеженим терміном дії.

На час проведення перевірки з 6 енергоблоків Трипільської ТЕС в роботі була перша черга, а саме: енергоблок ст. №2 корпус 2А з середнім навантаженням 125 мВт та енергоблок ст. №3 корпус 3А з середнім навантаженням 120 мВт. Паливо – вугілля, підсвічування проводилось мазутом. Вугілля на головний корпус подавалось з вугільного складу групою стрічкових конвеєрів ниткою «А».

Для очистки димових газів від золи пиловугільні котли обладнані електрофільтрами на енергоблоках ст. № 1-2 типу ПГДС - 4 - 50, реконструйовані по типу УГ - 2, на ст. № 3,4 - типу УГ 2 - 4- 53. Проектна експлуатаційна ефективність електрофільтрів лежить в межах 95,16 - 96,49 %. Електрофільтри введено в експлуатацію в 1969 році. Випробування ефективності роботи електрофільтрів блоків ст. № 1-4 Трипільської ТЕС та ПГОУ Трипільської ТЕС виконується вимірювальною лабораторією Трипільської ТЕС, атестованою на проведення вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду. (Свідоцтво про атестацію № 70А-81-14 видано 17.10.14, чинне до 16.10.2017).

Під час проведення перевірки спеціалістами Держекоінспекції у Київській області, в межах компетенції, встановило, що стаціонарні технологічні установки очистки димових газів на Трипільській ТЕС знаходяться в задовільному, робочому стані. Порушень режиму їх роботи та перевищень нормативів гранично допустимих викидів не зафіксовано. Ефективність пилогазоочисних установок Трипільської ТЕС (електрофільтрів) дозволяє забезпечення виконання умов Дозволу на викиди забруднюючих речовин від стаціонарних джерел забруднення та підтверджуються результатами випробувань, які у відповідності з «Правилами технічної експлуатації установок очистки газу» виконуються атестованою лабораторією Трипільської ТЕС.

Золошлаковідвал (ЗШВ) – місце видалення золошлакових відходів Трипільської ТЕС. Проектний обсяг видалення відходів – 30 млн.т. Станом на 01.01.2016 на ЗШВ розміщено 27,295 млн.т золошлаків. Усереднене річне за останні 3 роки видалення золошлакових відходів склало 450 тис. т.

ЗШВ Трипільської ТЕС рівнинного типу, займає площу 125 га та складається з трьох технологічних карт. Для контролю впливу ЗШВ Трипільської ТЕС на ґрунтові води створена мережа із 24 спостережних свердловин, розташованих на території проммайданчика станції та по периметру ЗШВ. Для визначення техногенного впливу золошлакових відходів Трипільської ТЕС на ґрунти прилеглих територій проводиться щорічне моніторингове обстеження ґрунтів в межах санітарно-захисної зони ЗШВ.

На Трипільській ТЕС здійснюється комплекс заходів з метою зниження концентрацій шкідливих речовин, що викидаються у повітря, а саме:

- будівництво сірко очистки – система очищення димових газів від сполук сірки (SO2) з доведенням їх до концентрацій у вихідних газах до європейського рівня – 400 мг/м3, в результаті впровадження рівень викидів твердих суспендованих речовин складатиме 50 мг/м3.

- щорічно проводяться ремонти основного обладнання, електрофільтрів з метою підтримання ККД роботи очисного обладнання відповідно його проектних характеристик (Корпус1А – 99,86%, всі інші з проектним ККД – 96,1%)

- моніторинг забруднення навколишнього природного середовища.

Для забезпечення екологічно-безпечної експлуатації ЗШВ Трипільська ТЕС впроваджує проект з реконструкції ЗШВ, яким передбачені заходи:

- розділення секції №3 на дві заново сформовані секції за допомогою нової проектної дамби;

- формування по всьому периметру секції №3 нових огороджуючих дамб;

- створення дренажної системи;

- створення споруди для відведення освітленої води;

- протифільтраційні заходи;

- прокладка золошлакопроводів в межах секції № 3 з організацією випусків пульпи на карти;

- технічне переоснащення насосних станцій.

Для захисту навколишнього природного середовища у робочому проекті передбачено створення протифільтраційного екрану «мокрих» укосів дамб, а також протифільтраційного екрану дна секції № 3 поліетиленовою плівкою.

Основним напрямком вирішення питання зниження екологічного навантаження на навколишнє середовище від ЗШВ Трипільської ТЕС, є збільшення кількості повторного використання золошлакових відходів. Найбільшу ресурсну цінність має саме зола, яка уловлюється в системах очистки газу (електрофільтрах). Трипільською ТЕС разом з ТОВ «Маклайф АСУ» в якості експерименту здійснено впровадження системи відбору сухої золи з-під електрофільтрів блоку станції № 3. На даний час проводиться відбір сухої золи з подальшим її використанням та проводиться монтаж аналогічних установок на блоках № 1 та № 4.

Для золошлакових відходів Трипільської ТЕС, як продукту реалізації, були розроблені та погоджені в установленому законодавством порядку Технічні умови золи – виносу та суміші золошлаків Трипільської ТЕС для дорожньо-будівельних робіт ТУ У В.2.7-38.1-22927045-002:2015.

Інформація від Міністерства екології та природних ресурсів України, Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерства охорони здоров’я України, Державної санітарно-епідеміологічної служби України до Комітету не надійшла.

 

За результатами розгляду, Комітет  в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Міністерству екології та природних ресурсів України, Міністерству охорони здоров’я України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерству енергетики та вугільної промисловості України, Державній екологічній інспекції України, Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Державній санітарно-епідеміологічній службі України, Київській обласній державній адміністрації:

здійснити всебічне вивчення екологічних та природоохоронних аспектів впливу виробничої діяльності Трипільської ТЕС на навколишнє середовище;

за результатами вивчення екологічних та природоохоронних аспектів впливу виробничої діяльності Трипільської ТЕС опрацювати спільно із представниками Трипільської ТЕС питання щодо винайдення додаткових шляхів зменшення виявленого негативного впливу на навколишнє природне середовище.

2. Міністерству екології та природних ресурсів України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерству енергетики та вугільної промисловості України, Міністерству охорони здоров'я України, Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Державній санітарно-епідеміологічній службі України, Державній екологічній інспекції України, Київській обласній державній адміністрації:

поінформувати Комітет стосовно наявних рішень та вжитих заходів щодо нівелювання впливу на екологічний стан регіону виробничої діяльності Трипільської ТЕС;

забезпечувати захист екологічних прав та інтересів громадян і держави відповідно до законодавства.

3. Запропонувати народному депутату України Чепинозі В.М. доповісти із зазначеного питання на засіданні Комітету.

4. Рішення направити Міністерству екології та природних ресурсів України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерству енергетики та вугільної промисловості України, Міністерству охорони здоров'я України, Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Державній санітарно-епідеміологічній службі України, Державній екологічній інспекції України, Київській обласній державній адміністрації, Трипільській ТЕС, народному депутату України Чепинозі В.М.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                       А.ДИРІВ

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку