Рішення № 11/11 про розгляд електронної петиції Скічко Е.А. про заборону тестування косметики на тваринах, яка набрала більше 25 тисяч підписів

Опубліковано 05 листопада 2019, о 22:38

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

 

5 листопада  2019 р.                                № 11/11

 

Про розгляд електронної петиції

 

       Розглянувши відповідно до статті 223-1 Регламенту Верховної Ради України та статті 23-1 Закону України "Про звернення громадян" електронну петицію Скічко Е.А. про заборону використання тварин при тестуванні косметичних засобів, яка в установлений строк набрала 25338 голосів на її підтримку, Комітет відмічає.

       Автор петиції звертає увагу на те, що щорічно у світі використовується 50-100 мільйонів хребетних тварин для тестування косметики. Наводяться приклади тестів, які "схожі на сюжет фільму жахів". З метою прискорення "потрібно більше небайдужих людей, які б поширювали ці думки, створювали організації та проводили культурно-освітні заходи, які б змінили картину продажів на користь виробників, які обрали альтернативні методи досліджень і створюють етичну продукцію".

       Правила поводження з тваринами, що використовуються в наукових експериментах, тестуванні, навчальному процесі, виробництві біологічних препаратів встановлені статтею 26 Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження". Насамперед у ній зазначено, що використання тварин у наукових експериментах, біологічному тестуванні, навчальному процесі допускається лише в разі, якщо відсутня можливість заміни їх іншими альтернативними методами і об'єктами. Перелік альтернативних методів і об'єктів для використання замість експериментальних тварин розробляється та затверджується центральним органом виконавчої влади,  що забезпечує формування державної політики у сфері освіти і науки.

       Основні вимоги до проведення доклінічних випробувань препаратів та виробів викладені у документах Європейського Союзу та Організації економічного співробітництва та розвитку серії "Принципи належної лабораторної практики та моніторинга відповідності" (GLP): ENV/MC/CHEM(98)17 (OECD – Принципи належної лабораторної практики, OECD/GD(95)66 – Керівництво по процедурам відповідності та моніторингу  відповідності принципам GLP, OECD/GD(95)67 – Керівництво по проведеннюінспекцій дослідницьких центрів та аудитів досліджень та іншими.

       Дані правила прийняті з метою захисту здоров'я людини, забезпечення співставимості якості результатів доклінічних (неклінічних) досліджень в рамках Союзу, усунення технічних бар'єрів у торгівлі та застосовуються при проведенні доклінічних (неклінічних) випробуваннях безпечності сполук.

       Європейський парламент на початку цього десятиліття прийняв резолюцію, у якій закликав країни заборонити тестування на тваринах косметичних засобів на тваринах до 2023 року. Документ носить рекомендаційний характер і не є обов'язковим до виконання. Що б працювати над глобальною забороною на тестування косметики та її інгредієнтів на тваринах, депутати Європарламенту закликали лідерів ЄС використовувати свої дипломатичні важелі.

       Результатом цієї тривалої роботи було прийняття 30.11.2009 року Регламенту (ЄС) № 1223/2009 Європейського парламенту та Ради на косметичну продукцію, що розміщується на внутрішньому ринку ЄС. Регламент набув чинності 11 липня 2013 року та спрямований на забезпечення захисту здоров'я споживачів, встановлення правил щодо оцінки безпечності продукції, а також заборону досліджень на тваринах. Вільний обіг косметичної продукції на внутрішньому ринку Європейського Союзу дозволяється, якщо вони відповідають Регламенту. Цим Регламентом замінюється так звана косметична Директива (Директива 76/768/ЄЄC Безпечність та якість парфюмерно-косметичної продукції - Cosmetic products directive).

       Таким чином, уряди країн Європейського союзу мотивують виробників косметичних засобів використовувати альтернативні методи досліджень. На сьогодні існує близько 400 альтернативних етичних методів досліджень препаратів ревалентних для організму людини. Найбільш поширені SkinEthic, EpiDerm, EPISKIN, EpiOcular та інші. Однак, якщо в ході експертизи може з'ясуватися, що склад продукту потребує додаткового дослідження та у зв'язку з відсутністю альтернатив, косметичні бренди застосовують тестування на тваринах.

       Основна складність на шляху використання альтернативних варіантів для тестування без використання тварин полягає в тому, що для визнання нових методик урядовими органами, наприклад REACH або Організацією економічного співробітництва та розвитку, вони мають бути науково підтверджені. За даними Міжнародного відділення Товариства захисту тварин США (HIS) на один альтернативний метод потрібно витратити до 10 років та більше мільйона доларів.

       Виникає питання імплементації цих стандартів в Україні, а саме: адаптація документів, створення нормативно-правової бази та компетентних організацій, які забезпечать контроль їх виконання.

Відповідно до Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу, затвердженої Законом України від 18 березня 2004 року № 1629-ІV, та на виконання зобов'язань України щодо імплементації положень актів законодавства ЄС до національного законодавства до положень статті 56 Угоди про Асоціацію Міністерством охорони здоров'я України був розроблений проект Технічного регламенту на косметичну продукцію. Повідомлення про оприлюднення до проекту Регламенту було розміщено на сайті Міністерства на початку 2015 року.

Проектом регламенту передбачається заборона на введення в обіг косметичної продукції, якщо кінцева косметична продукція або її інгредієнти проходили випробування на тваринах з використанням методу, відмінного від альтернативного методу, після того, як такий метод прийнятий та впроваджений у встановленому порядку в Україні. Дослідження на тваринах допускається тільки за наявності обгрунтованого занепокоєння щодо безпечності певного косметичного інгредієнта або комбінації інгредієнтів.

 

Комітет вирішив:

 

1. Електронну петицію Скічко Е.А. про заборону тестування косметики на тваринах взяти до відома.

 

2. Рекомендувати:

 

Міністерству охорони здоров'я України до 1 лютого 2020 року внести на затвердження Кабінетом Міністрів України проект технічного регламенту про косметичну продукцію, яка відповідає Регламенту (ЄС) № 1223/2009 Європейського парламенту та Ради на косметичну продукцію, що розміщується на внутрішньому ринку ЄС;

 

Кабінету Міністрів України розробити та затвердити план заходів із впровадження технічного регламенту на косметичну продукцію.

 

3. Рішення Комітету розмістити на веб-сайті Верховної Ради України.

 

      

 

             Голова Комітету                                                        О.Бондаренко

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку