Рішення № 24/4 щодо проекту Закону про внутрішній водний транспорт; проекту Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внутрішній водний транспорт (реєстр. № 1182-1-д, -1-д/П)

Опубліковано 11 лютого 2020, о 15:46
 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ

ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

від 11 лютого 2020 р.                                            № 24/4

 

 

Щодо проекту Закону про внутрішній водний транспорт; проекту Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внутрішній водний транспорт (реєстр. № 1182-1-д, -1-д/П)

 

 

Комітет з питань екологічної політики та природокористування відповідно до предметів відання розглянув проект Закону про внутрішній водний транспорт та проект Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внутрішній водний транспорт (реєстр. № 1182-1-д, -1-д/П
від 17.01.2020 р.), внесені народними депутатами України Кісєльом Ю.Г., Ковальовим А.В., Скічком О.О. та іншими народними депутатами України
і відмічає.

Відповідно до пояснювальної записки, метою розробки законопроекту є правове врегулювання правовідносин в галузі внутрішнього водного транспорту та встановлення економічних та організаційних засад діяльності внутрішнього водного транспорту. Прийняття проекту акта забезпечить уніфікацію термінології у галузі водного транспорту та виключення колізій у відповідній сфері законодавства. Цілі проекту об’єднують сприяння розвитку берегової інфраструктури внутрішнього водного транспорту, покращення стану річкового господарства, сприяння розвитку на конкурентних засадах ринку послуг у сфері внутрішнього водного транспорту та залученню інвестицій, переорієнтації вантажопотоків на екологічний та економічний річковий транспорт тощо.

Слід зазначити, що Комітет у своєму рішенні від 01.10.2019 № 6/4 рекомендував законопроект про внутрішній водний транспорт,
реєстр. № 1182-1 від 06.09.2019 р. за результатами розгляду у першому читанні направити на доопрацювання суб
єктам права законодавчої ініціативи для врахування висловлених зауважень і пропозицій.

За результатами розгляду доопрацьованого законопроекту відмічаємо, що більшість зауважень і пропозицій Комітету не враховано.

Так, у статті 4 законопроекту залишилось визначення, що основним напрямом державного регулювання у сфері внутрішнього водного транспорту є «пріоритетність потреб внутрішнього водного транспорту у використанні водних об’єктів загального користування», що не відповідає визначенням у Водному кодексі України.

Змістовне наповнення розділу ІХ «Безпека судноплавства на внутрішніх водних шляхах. Державний нагляд і контроль» не відповідає його назві.
У розділі відсутня стаття щодо здійснення державного нагляду контролю,
у якій мало б визначатись, у тому числі, здійснення нагляду за додержанням вимог щодо запобігання забрудненню навколишнього природного середовища із суден внутрішнього плавання. Крім того, у статті 65 «Перевірки суден внутрішнього плавання» цього розділу зазначено, що перевірки проводяться: «…при виявленні ознак: скидання з судна нафтовмісних сумішей, необроблених суднових стічних вод, сміття або суднових відходів..», а не нагляд і контроль щодо запобігання забрудненню.

Стосовно Розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення».

Зазначаємо, що термін «водогосподарська система», який пропонується включити до статті 1 Водного Кодексу України, вже визначений у статті 1 чинної редакції Водного Кодексу України.

Необхідно відмітити, що не враховано позицію Комітету щодо запропонованих законопроектом змін до Водного кодексу України в частині доповнення словами «(крім експлуатаційного днопоглиблювання)». Такі зміни не можуть бути підтримані, оскільки проведення будь-яких днопоглиблювальних робіт на землях водного фонду (експлуатаційне днопоглиблення не є виключенням) Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23 травня 2017 року № 2059-VIII віднесено до другої категорії планованої діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля. Крім того, необґрунтованими і недоцільними є доповнення словами «(крім експлуатаційного днопоглиблювання)» щодо необхідності одержання документу дозвільного характеру для проведення робіт на землях водного фонду.

Наголошуємо також, що не можуть бути підтримані зміни до статті 67 Водного кодексу України щодо скидання суднових стічних вод на внутрішніх водних шляхах на ходу і під час стоянки суден навіть за умови їх оброблення та знезараження в суднових установках, а також ізольованого водяного баласту морського походження, прийнятого на судно в межах басейну Чорного та Азовського морів, та знешкодженого (знезараженого) у судновій установці. Також викликає заперечення дозвіл скидати з суден харчові відходи, тим більше, що неможливо проконтролювати чи змішувались вони з іншим сміттям.

У доопрацьованому законопроекті запропоновано внести необґрунтовані зміни до статті 92 Водного кодексу України «Берегові смуги водних шляхів» щодо визначення розміру берегової смуги водного шляху шириною 20 метрів. Разом з тим, залишено діючу норму статті 92 Водного кодексу України: «Розміри берегових смуг водних шляхів та господарська діяльність на них визначаються статтею 91 цього Кодексу», а саме і для смуг відведення: «Розміри смуг відведення та режим користування ними встановлюються за проектом, який розробляється і затверджується водокористувачами за погодженням…». Зазначаємо, що аналогічні зміни внесено і до статті 64 Земельного кодексу України.

Ураховуючи вищевикладене, висловлюємо застереження, що реалізація законопроекту у запропонованій редакції може призвести до неконтрольованого та нерегульованого зростання антропогенного навантаження на водні об’єкти та погіршення якості водних екосистем та ресурсів.

 

Головне науково-експертне управління у своєму висновку зазначило: «У зв’язку з тим, що частина висловлених у висновку управління на зазначений законопроект зауважень і пропозицій залишилися неврахованими, вважаємо за доцільне звернути на них увагу ще раз, а також висловити зауваження щодо окремих нових положень внесеного законопроекту».

Державне агентство рибного господарства України у своїх пропозиціях зазначило, що не підтримує проект Закону у запропонованій редакції та вважає, що він потребує суттєвого доопрацювання (додаються).

Міністерство енергетики та захисту довкілля України надало свої зауваження до законопроекту (додаються).

 

За результатами розгляду Комітет в и р і ш и в:

 

1. Рекомендувати проект Закону про внутрішній водний транспорт та проект Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внутрішній водний транспорт (реєстр. № 1182-1-д, -1-д/П від 17.01.2020 р.), внесені народними депутатами України Кісєльом Ю.Г., Ковальовим А.В., Скічком О.О. та іншими народними депутатами України, повернути на доопрацювання.

2. Запропонувати Комітету з питань транспорту та інфраструктури створити міжкомітетську групу щодо доопрацювання проекту Закону про внутрішній водний транспорт (реєстр. № 1182-1-д від 17.01.2020 р.).

3. Рішення направити до Комітету з питань транспорту та інфраструктури.

 

 

 

Голова Комітету                                                          О. БОНДАРЕНКО

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку