Інформаційно-аналітична довідка про стан реалізації соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Опубліковано 27 травня 2010, о 10:33

ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА

про стан реалізації соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

 

I.            Динаміка чисельності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

 

Нині статус постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи в Україні мають 2 млн. 254 тис. 471 особа, серед них понад півмільйони - діти.

Станом на січень 2010 року в органах праці та соціального захисту населення перебуває на обліку:

- 260 807 учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (питома вага у загальній чисельності - 11%);

- 1 993 664 потерпілих від аварії на ЧАЕС (більше 87%),

  з них  498 409 потерпілих дітей (25%),

- 26 862 особи, що мають статус дружини/чоловіка померлого громадянина, смерть якого пов’язана з Чорнобильською катастрофою;

- 5 779 осіб, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та віднесені до відповідних категорій постраждалих.

Щодо тенденцій у майбутньому, то можна очікувати, що внаслідок природного руху населення (за умови збереження сучасних критеріїв національного законодавства) загальна чисельність постраждалих буде зменшуватися, а у їхній структурі однозначно зменшуватиметься частка потерпілих дітей.

Серед інвалідів, інвалідність яких пов’язана з Чорнобильською  катастрофою (загальна чисельність 110 827 осіб), 65% – безпосередні учасники ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС (65 666 осіб).

Спостерігається тенденція до стрімкого зростання чисельності осіб, віднесених до категорії 1, тобто інвалідів, як за рахунок учасників ліквідації наслідків аварії, так і за рахунок потерпілих. Якщо в 1991 році таких інвалідів налічувалося близько 2 тисяч, то на сьогодні – вже майже 111 тисяч дорослих, а також 2,8 тисяч потерпілих дітей-інвалідів. Тому, звичайно,  з часом державний соціальний захист цієї категорії інвалідів не втратить своєї актуальності.

Чисельність громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, у розрізі категорій та по регіонам наведено у додатку 1.

 

II.          Стан фінансування програм, пов'язаних із соціальним захистом     

                 громадян,  які постраждали внаслідок Чорнобильської                     

                 катастрофи, та здійснення компенсаційних виплат і допомог

 

Обсяг витрат на соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, передбачається щорічно з урахуванням реальних можливостей видаткової частини Державного бюджету України.

Слід зауважити, що за прогнозними розрахунками для забезпечення виконання Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (далі – Закон) у повному обсязі, необхідно десятки млрд. гривень.

У Державному бюджеті України на 2009 рік видатки на соціальний захист та пенсійне забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, було передбачено в загальному обсязі 6,6 млрд. грн., що перевищило заплановані видатки на 2008 рік на 0,6 млрд. гривень.

Згідно зі статтею 22 Бюджетного кодексу України та відповідно до Закону України „Про Державний бюджет України на 2009 рік” Мінпраці забезпечує практичну реалізацію восьми бюджетних програм щодо соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (додаток 2).

Серед пріоритетних напрямів у структурі видатків на соціальний захист чорнобильців (без пенсійного забезпечення) у 2009 році питому вагу складали:

- щомісячна грошова допомога у зв’язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та компенсації за пільгове забезпечення продуктами харчування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи - більше 35,4%;

-  видатки на компенсацію сім’ям з дітьми та видатки на безплатне харчування дітей – 27,5%;

- доплати за роботу на радіоактивно забруднених територіях, збереження заробітної плати при переведенні на нижчеоплачувану роботу та у зв’язку з відселенням, виплати підвищених стипендій та надання додаткової відпустки громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, - 17,7%;

- видатки на оздоровлення постраждалих громадян - понад 15,7%.

Бюджетними призначеннями для забезпечення виконання чорнобильських програм на 2009 рік передбачено 2 091 208,0 тис. грн., станом на 31.12.2009 р. профінансовано сто відсотків річних планових призначень, в тому числі в розрізі програм (додаток 2):

-                                        КПКВ 2501200 „Доплати за роботу на радіоактивно забруднених територіях, збереження заробітної плати при переведенні на нижчеоплачувану роботу та у зв'язку з відселенням, виплати підвищених стипендій та надання додаткової відпустки громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” – 426 474,2 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501210 „Компенсація сім’ям з дітьми та видатки на безплатне харчування дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” – 518 618,5 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501230 „Щомісячна грошова допомога у зв'язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та компенсації за пільгове забезпечення продуктами харчування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської  катастрофи” – 742 453,0 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501240 „Компенсація за втрачене майно та оплата витрат у зв’язку з переїздом на нове місце проживання громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” – 10 000,0 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501250 „Компенсація за шкоду заподіяну здоров’ю та допомоги на оздоровлення, у випадку звільнення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської  катастрофи” –  46 620,5 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501270 „Допомога по тимчасовій непрацездатності громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” –       15 175,8 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501300 „Обслуговування банківських позик, наданих на пільгових умовах до 1999 року громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” – 422,0 тис. грн.;

-                                       КПКВ 2501360 „Оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” –  331 444,0 тис. гривень.

            Тимчасовим розписом видатків на І квартал 2010 року Міністерству праці та соціальної політики України на виконання чорнобильських бюджетних програм передбачено 469 092,8 тис. гривень.

            Станом на 31.03.2010 р. виділено сто відсотків планових призначень кварталу, в тому числі у розрізі бюджетних програм (додаток 3):

-                                        КПКВ 2501200 „Доплати за роботу на радіоактивно забруднених територіях, збереження заробітної плати при переведенні на нижче оплачувану роботу та у зв'язку з відселенням, виплати підвищених стипендій та надання додаткової відпустки громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” – 112 000,0 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501210 „Компенсація сім’ям з дітьми та видатки на безплатне харчування дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” – 155 924,7 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501230 „Щомісячна грошова допомога у зв'язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та компенсації за пільгове забезпечення продуктами харчування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської  катастрофи” – 185 613,3 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501250 „Компенсація за шкоду заподіяну здоров’ю та допомоги на оздоровлення, у випадку звільнення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської  катастрофи” –  11 655,1 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501270 „Допомога по тимчасовій непрацездатності громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” –         3 794,1 тис. грн.;

-                                        КПКВ 2501300 „Обслуговування банківських позик, наданих на пільгових умовах до 1999 року громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” – 105,6 тис. гривень.

Кожного року відбувається поступове підвищення конкретних державних соціальних гарантій постраждалим громадянам з урахуванням фінансових можливостей держбюджету. Зокрема, Законом України „Про Державний бюджет України на 2010 рік” збільшено на 18% асигнування на виконання чорнобильських бюджетних програм, головним розпорядником за якими є  Мінпраці,  - з 2,1 млрд. до 2,46  млрд. гривень (додаток 3).

 

I.            Пенсійне забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

 

Одним з актуальних питань залишається пенсійне забезпечення постраждалих громадян, видатки на яке втричі перевищують бюджетні асигнування на всі інші пільги та компенсації.

За інформацією, наданою Пенсійним фондом України за формою № 6-ПФ (звіт про чисельність пенсіонерів і суми призначених місячних пенсій станом на 1 січня 2009 року) всього  пенсіонерів, які отримують пенсію відповідно до Закону – 75 903 осіб.

Середній розмір пенсії у інвалідів-чорнобильців, призначеної згідно з Законом становив:

- І групи - 1469,90 грн.;

- ІІ групи - 1461,51 грн.;

- ІІІ групи - 1147,91 гривень.

Урядові рішення з підвищення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, сьогодні здійснюються поряд із заходами з недопущення дефіциту державного бюджету та запобігання негативних наслідків від фінансової кризи для економіки та фінансової системи України.

Виходячи з реальних фінансових можливостей бюджету, у 2009 році з 1 квітня, з 1 липня та з 1 жовтня згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.09 № 198 „Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян” було встановлено підвищення до пенсії.

Завдяки застосуванню з 1 листопада 2009 року прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, у розмірі 573 грн. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.11.09 № 1252 „Про недопущення зменшення розмірів пенсій та соціальних виплат, врегулювання окремих питань у зв’язку з прийняттям Закону України від 6 листопада 2009 р. „Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2009 рік” у осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи І-ІУ категорії з 1 листопада 2009 року розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю зріс на 15 %, зокрема:

·                       щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, постраждалим громадянам:

- які стали інвалідами, в залежності від групи інвалідності (для І групи 1 категорії  – з 149,40 грн. до 171,9 грн.); 

- віднесеним до категорії потерпілих, в залежності від категорії (для 2 категорії  – з 74,70 грн. до 85,95 грн.) ;

·                       щомісячної компенсації у разі втрати годувальника (з 49,80 грн. до 57,30 гривень.).

Відповідно до збільшення у 2010 році розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, зростатиме розмір додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоровю, та щомісячної компенсації у разі втрати годувальника які призначаються відповідно до Закону.

Щодо пенсійного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, повідомляється, що державні пенсії, які призначаються відповідно до Закону (пенсія по інвалідності, що настала внаслідок захворювання або каліцтва внаслідок Чорнобильської катастрофи та пенсія у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи), призначаються із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством (частина перша статті 54 Закону).

Мінімальний розмір цих пенсій встановлено в Законі у кратному розмірі до показника мінімальної пенсії за віком (для інвалідів 1 групи – 10, для інвалідів 2 групи – 8, для інвалідів 3 групи – 6 мінімальних пенсій за віком, частина четверта статті 54 Закону).

Проблема викликана тим, що мінімальну пенсію за віком (виходячи з норми статті 28 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” з набрання чинності цим Законом – з 01.01.04) почали застосовувати виходячи з показника прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Одночасно слід зазначити, що пенсійне забезпечення осіб, інвалідність яких пов’язана з Чорнобильською катастрофою, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету.

Згідно з частиною другою статті 95 Конституції України виключно законом про державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків.

Таким чином, виходячи з зазначеного, розміри мінімальної пенсії по інвалідності (з доплатою) та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що виплачуються відповідно до зазначеного Закону, встановлено постановами Кабінету Міністрів України від 28.05.08 № 530 „Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян” та від 16.07.08 № 654 „Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян”.

Вирішення проблеми невідповідності розмірів пенсій, призначених за Законом, до розмірів, призначених за вищезазначеними постановами, можливо через внесення змін до чинного „чорнобильського” Закону.

Тому Мінпраці на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 01.06.09 № 28656/1/1-09, підпункту 10 пункту 1 Плану організації виконання постанови Верховної Ради України від 21.05.09 № 1368-VI „Про рекомендації парламентських слухань на тему: „Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи”, п. 7 Протокольного рішення наради від 07.04.09 „З питань зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта „Укриття” на екологічно безпечну систему”, п. 10 Протоколу від 11.06.09 засідання Міжвідомчої Комісії з комплексного розв’язання проблем Чорнобильської АЕС , розроблено проект Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (щодо пенсійного забезпечення)

Проектом передбачається встановити розміри мінімальних пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв’язок з Чорнобильською катастрофою, і пенсій у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи, ліквідаторам наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986-1990 роках та громадянам, яких було евакуйовано у 1986 році, та пенсію у зв’язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи членам їх сімей.

За попередніми розрахунками Пенсійного фонду України, додаткові витрати становитимуть майже 2,8 млрд. грн. з Державного бюджету України.

На даний час законопроект опрацьовується спільно з ВГО „Союз Чорнобиль України”.

З метою зняття соціальної напруги серед працівників зони відчуження на Чорнобильській АЕС, прийнято постанову Кабінету Міністрів України „Про внесення зміни до Списку № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах”, що дозволить призначати пенсію вказаній категорії осіб, шляхом зарахування часу роботи або служби до стажу роботи і вислуги років на пільгових умовах.

Завдяки прийняттю постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.08 № 831 „Про доплати особам, які працюють у зоні відчуження” майже 7,5 тис. працівникам, які постійно працюють у зоні відчуження і виконують заходи з посилення бар’єрної функції зони відчуження, виведення з експлуатації енергоблоків Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта „Укриття” в екологічно безпечну систему встановлено доплату у розмірі 150 відсотків мінімальної заробітної плати  (підвищено в 4,2 рази -  з 264 грн. у 2008 році  до 1116 грн. у 2009 році).

З 2009 року запроваджено сучасний механізм оцінки майна, майнових прав для виплати компенсації громадянам за втрачене нерухоме майно у разі відселення або самостійного переселення з радіоактивно забруднених територій (постанова Кабінету Міністрів України від 18.11.09 № 1243 „Про затвердження Порядку виплати компенсації громадянам за втрачене нерухоме майно у разі відселення або самостійного переселення з радіоактивно забрудненої території”).

 

IV.                    Компенсація сім’ям з дітьми та видатки на безоплатне харчування дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

 

Законом України „Про Державний бюджет України на 2009 рік” на забезпечення виконання бюджетної програми „Компенсація сім’ям з дітьми та видатки на безплатне харчування дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” передбачено кошти на рівні 2008 року, а саме у обсязі 575,4 млн. гривень. З них 370,8 млн. гривень спрямовано на організацію безплатного харчування учнів навчальних закладів, розташованих на територіях радіоактивного забруднення.

За результатами проведених 30.12.08 та 03.03.09 тендерів визначено                         61 підприємство по організації харчування дітей, з якими укладено договори на суму 370,7 млн. гривень. Згідно з договорами підприємства надають послуги по безплатному харчуванню 254,2 тис. Учням (станом на 1.10.09) у 12 областях України, території яких віднесені до зон радіоактивного забруднення, а саме: Вінницькій, Волинській, Житомирській, Івано-Франківській, Київській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій та Чернігівській (всього у 75-ти районах та  9-ти містах обласного підпорядкування).

Середня вартість харчування однієї дитини в день становить 8,97 грн., що на 9,4 відсотка більше  ніж середня вартість харчування у 2008 році (8,20 грн.)

Аналіз виконання договорів за період з січня місяця по листопад 2009 року показав, що середня вартість харчування однієї дитини в день в розрізі вікових груп відповідає умовам договорів. Обсяг відшкодування коштів за надані послуги становить 282,6 млн. гривень.

 

V.     Організація оздоровлення громадян, які постраждали

внаслідок Чорнобильської катастрофи

 

Організація оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи здійснюється в межах бюджетних призначень за програмою „Оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” на виконання якої у держбюджеті на 2009 рік було передбачено лише 330,0 млн. гривень, тоді як повна потреба у коштах на закупівлю путівок складала близько 1  784,4 млн. гривень (у 2009 році на отримання путівок для санаторно-курортного лікування звернулось 558 394 постраждалих громадян, із них 266 171 дитина).

У межах цих коштів, Міністерством були проведені двоступеневі торги на закупівлю послуг санаторно-курортного лікування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та придбані путівки (112 675), які розподілені між регіонами пропорційно поданих заяв, враховуючи нозологію захворювань, та в межах обсягів видатків, передбачених регіону Додатком 5 до Закону України „Про Державний бюджет України на 2009 рік” (дані про використання путівок в розрізі між адміністративно-регіональними одиницями  наведено у додатку № 4).

У 2009 році санаторно-курортне лікування постраждалих громадян здійснювалось у 45-ти закладах (перелік наведено у додатку № 5).

За інформацією Головних управлінь праці та соціального захисту населення облдержадміністрацій станом на 01.01.2010 року оздоровлено 117 294 постраждалих громадян (що на 16,6 тис.осіб менше ніж у 2008 році), у тому числі 26 384 громадян віком від 18 років, 86 179 дітей у складі груп та 4 731 дитину віком до 10 років у супроводі одного з батьків.

Зменшення кількості путівок, придбаних у 2009 році у порівнянні з 2008 роком зумовлено збільшенням терміну санаторно-курортного лікування потерпілих дітей з 18 до 21 календарних дня та підвищенням вартості путівок.

З метою раціонального використання бюджетних коштів, збільшення кількості оздоровлених Міністерством було рекомендовано регіональним управлінням, в першу чергу, здійснювати оздоровлення постраждалих громадян, віднесених до категорії 1, дітей – інвалідів , дітей - сиріт, та залучати кошти місцевих бюджетів і інших джерел фінансування для цієї мети.

Оскільки наслідки катастрофи позначилися у першу чергу на здоров’ї людей, проектом Закону України „Про Державний бюджет України на 2010 рік” видатки на зазначені цілі передбачено в обсязі 383 млн грн., тобто збільшено на 53 млн. гривень (на 16%).

 

VI.   Пільгове забезпечення спецавтотранспортом

 

Пільгове забезпечення спецавтотранспортом громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначено пунктом 13 статті 20 Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.

Відповідно до пункту 12 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов’язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2005 р. № 936, забезпечення інвалідів автомобілями здійснюється Головними управліннями праці та соціального захисту населення обласних державних адміністрацій відповідно до Порядку про забезпечення інвалідів автомобілями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2006 р. 999.

Відповідно до пункту 3 цього Порядку незалежно від медичних показань мають право на забезпечення автомобілями інваліди І та ІІ групи з числа учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи, щодо яких встановлено причинний зв’язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою.

Станом на 01.01.10 на обліку для забезпечення спецавтотранспортом перебуває 87 177 інвалідів. Зокрема, 16 239 інвалідів з числа потерпілих або учасників ліквідації  наслідків аварії на Чорнобильській  АЕС, у тому числі:

-                          І та ІІ групи, які мають медичні показання на позачергове забезпечення спецавтотранспортом, 4 320 інвалідів;

-                          ІІ групи, у яких відсутні медичні показання та  ІІІ групи з медичними показаннями, 11 919 інвалідів.

Слід зауважити, що в умовах світової фінансово-економічної кризи                        Законом України „Про Державний бюджет України на 2009 рік” не було передбачено видатків на забезпечення інвалідів автомобілями, натомість під час його формування відповідні пропозиції були внесені.

Законом України „Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2009 рік” було відновлено програму забезпечення інвалідів автомобілями, на яку передбачалося 1,218 млн. гривень.

У 2009 році за рахунок спеціального фонду було придбано 214 автомобілів лише для сімей, у яких проживають два і більше інвалідів, на суму 7,8 млн. гривень.

Одночасно проектом Закону України „Про Державний бюджет України на 2010 рік” передбачається близько 95 млн. грн. для забезпечення інвалідів Великої Вітчизняної війни автомобілями.  

Слід зазначити, що Закон України „Про Державний бюджет України  на  2010 рік” на даний час не прийнятий, тому реалізація програми щодо забезпечення інвалідів автомобілями можлива лише за умови його затвердження.

 

VII.  Удосконалення законодавства

 

На виконання пункту першого Плану організації виконання постанови Верховної Ради України від 18 квітня 2008 р. № 276-VІ „Про стан, заходи і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи” Мінпраці було розроблено та спільно з центральними органами виконавчої влади, науковцями і громадськими „чорнобильськими” організаціями опрацьовано проект Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, яким пропонувалося внести зміни до більшості його статей.

Проте, слід зауважити, що врахування усіх наданих до законопроекту пропозицій призведе до розширення кола пільговиків і, як наслідок, до значного додаткового навантаження на видаткову частину державного бюджету.

Поряд з цим існує велика вірогідність несприйняття законопроекту громадськими „чорнобильськими” організаціями та, як наслідок, зростання соціальної напруги серед відповідної категорії громадян.

Оскільки сьогодні, в умовах нестабільної соціально-економічної ситуації в країні, Урядом здійснюються заходи щодо жорсткого режиму економії бюджетних коштів на черговому засіданні робочої групи, яке відбулося 25.12.09, було прийнято рішення про доцільність поетапного внесення змін до чинного Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (далі – Закон).

Наразі Міністерством опрацьовуються 3 окремих законопроекти:

1. Законопроект, метою якого є уніфікація положень Закону до норм чинного законодавства з питань соціального захисту постраждалих громадян.

Так, як приклад, частиною першою пункту 11 статті 20 чинного Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” постраждалим громадянам, віднесеним до категорії 1, передбачена 50-процентна знижка плати за користування житлом (квартирної плати, плати за утримання будинків), комунальними послугами (газ, електрична і теплова енергія, водопостачання, водовідведення та інші послуги) у межах середніх норм споживання, передбачених законом, телефоном (абонентна плата, оплата послуг електрозв'язку за місцеві телефонні розмови з квартирних телефонів при посекундному обліку їх тривалості). Зазначені у цьому пункті пільги надаються також членам сімей громадян, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які проживають у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах норм, передбачених законом.

На сьогодні жодним законом України вказані норми не встановлюються, натомість вони визначені постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.96 № 879 „Про встановлення норм користування житлово-комунальними послугами громадянами, які мають пільги щодо їх оплати”.

З огляду на викладене, законопроектом пропонується частину першу пункту 11 статті 20 викласти в такій редакції: „50-процентна знижка плати за користування житлом (квартирна плата), послугами з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, комунальними послугами (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, вивезення побутових відходів) та місцевим телефонним зв’язком у жилих будинках (квартирах) усіх форм власності в межах встановлених норм”.

2. Законопроект, метою якого є посилення соціального захисту безпосередніх учасників ліквідації інших ядерних аварій, ядерних випробувань та військових навчань із застосуванням ядерної зброї шляхом усунення розбіжностей між чинними законодавчими актами та чіткого встановлення порядку надання пільг та компенсацій, що сприятиме уникненню соціальної напруги серед зазначеної категорії громадян.

Прийняття акта дасть можливість соціально захистити громадян, які  брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях та військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, дозволить усунути розбіжності між чинними законодавчими актами, чітко встановити порядок надання пільг та компенсацій постраждалим громадянам, що допоможе уникнути соціальної напруги серед зазначеної категорії громадян.

На сьогодні в Україні відсутній окремий закон щодо соціального захисту „ядерників”(не визначені критерії для встановлення статусу). Натомість, в країнах СНД такі закони існують.

3. Законопроект щодо вдосконалення пенсійного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в частині збільшення розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 54 Закону (розділ III. Пенсійне забезпечення постраждалих громадян).

На цей час у зв’язку із змінами, що відбулися у складі Уряду, вказані законопроекти проходять процедуру перепогодження у причетних центральних органах виконавчої влади та зі сторонами соціального партнерства.

Враховуючи тривалий, майже чверть століття, час від аварії на Чорнобильській АЕС, а також обмежені фінансові можливості держави, розробка стратегічного документу, що передбачає комплекс заходів з оптимізації існуючої системи соціального захисту „чорнобильців”, є актуальним і надзвичайно важливим завданням.

З метою визначення концептуальних підходів до оптимального  вирішення соціально-економічних проблем ″чорнобильців″ нагальним завданням має стати розробка відповідної Концепції, метою якої є:

- пріоритетність надання пільг та компенсацій найбільш незахищеним постраждалого населення, у першу чергу – учасникам ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, інвалідам та дітям,

- здійснення постатейного аналізу встановлених чинним Законом пільг та компенсацій;

- економічне обґрунтування застосованих у Законі величин та прогнози соціального ефекту застосування його норм;

- здійснення порівняльного аналізу пільг, доплат, допомог та компенсаційних виплат, що надаються інвалідам усіх категорій відповідно до чинного законодавства (інвалідам-чорнобильцям, інвалідам Великої Вітчизняної війни, інвалідам-афганцям, інвалідам від загального захворювання, інвалідам унаслідок трудового каліцтва тощо), що дозволить констатувати реальний ступінь захищеності інвалідів-чорнобильців.

- вироблення пропозицій щодо більш ефективного використання бюджетних коштів з максимальним соціальним ефектом.

Відповідно до Зведеного плану науково-дослідних робіт Мінпраці на 2010 рік Департаментом соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, спільно з Луганським НДІ ведеться робота по розробці проекту Концепції нової редакції Закону.

Наразі опрацьовуються пропозиції громадськості та регіональних органів праці та соціального захисту населення до проекту Концепції.

Соціальний ефект у разі прийняття Концепції дозволить пом’якшити існуючий дисбаланс між фінансовими витратами, необхідними на реалізацією Закону, та реальними фінансовими можливостями Держбюджету, сприятиме ефективному використанню бюджетних коштів та посиленню рівня соціального захисту саме найбільш незахищених верств постраждалого внаслідок Чорнобильської аварії населення.

 

VIII. Проблемні питання та шляхи їх вирішення

 

Незважаючи на те, що з часу прийняття Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (у 1991 р.) (далі – Закон) до нього було внесено численні зміни та доповнення, наразі існує нагальна необхідність у приведенні його норм до норм чинного законодавства. Одночасно, за розрахунками експертів, на реалізацію Закону у повному обсязі потребується десятки мільярдів гривень.

Починаючи з 1996 року у нормативних актах, що встановлювали розмір мінімальної заробітної плати, зазначалось, що до прийняття Верховною Радою України змін до законів, у нормах яких для розрахунків застосовується мінімальна заробітна плата, Кабінету Міністрів України здійснювати застосування цих норм, виходячи з реальних можливостей видаткової частини  Державного бюджету України.

Окремими статтями Закону передбачено проведення виплат та доплат у розмірах, встановлених від мінімальної заробітної плати (статті 30, 36, 37, 39, 48) та мінімальної пенсії за віком (статті 50, 51, 52, 54).

Як наслідок, у зв’язку з невідповідністю розмірів компенсаційних виплат, доплат та допомоги, які встановлені відповідно до Закону розмірам, які встановлені постановами Кабінету Міністрів України, продовжує збільшуватися кількість позовів постраждалих громадян до судових органів, які частково задовольняються. Таким чином, одержувачі вищезазначених компенсаційних виплат, доплат та допомоги поставлені в нерівні умови – частина з них одержує соціальну підтримку від держави на підставі судових рішень, більшість – відповідно до постанов Уряду, що за розмірами значно нижче.

Поряд з цим, окремими статтями Законів України "Про державний бюджет України" (ст. 101 у 2007 році, ст.73 у 2008 році та ст.71 у 2009 році) Кабінету Міністрів України надано право встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати, в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами.

Аналіз стану позовної роботи в судах щодо забезпечення соціальних виплат постраждалим громадянам за 2007-2009 роки свідчить про стрімке зростання кількості позовів та сум коштів щодо виплат громадянам за рішеннями судів.

Протягом  2009 року кількість судових позовів збільшилась до 107 791 на загальну суму 1 070,8 млн. гривень, що у 1,5 рази більше, ніж у 2008 році та майже у 80 разів більше порівняно з 2007 роком.

За інформацією регіональних органів праці та соціального захисту населення, станом на 01.04.10 на розгляді у судах різних інстанцій знаходяться 114,7 тисяч позовів громадян на загальну суму 1 081,4 млн. грн. щодо перерахунку компенсаційних виплат у розмірах, передбачених Законом, у тому числі 59,8 тисяч судових рішень на суму 632,8 млн. грн. не підлягають апеляції, у зв’язку з чим органами виконавчої служби накладено 215 арештів на загальну суму 1,9 млн. грн. на рахунки управлінь Фонду соціального страхування, Пенсійного фонду України та Головних управлінь праці та соціального захисту населення обласних (міських) державних адміністрацій за програмами соціального захисту чорнобильців. 

На виконання рішень судів здійснюється примусове стягнення коштів з рахунків місцевих органів праці та соціального захисту у суттєво збільшених розмірах порівняно з передбаченими держбюджетом. Така практика виконання судових рішень призводить до миттєвого спустошення відповідних фінансових рахунків, унеможливлює здійснення виплат усім іншим постраждалим громадянам в обсязі, визначеному чинним законодавством.

Прийняття судових рішень щодо проведення компенсаційних виплат, виходячи з мінімальної заробітної плати і не беручи до уваги постанови Кабінету Міністрів України, Закони про Державний бюджет України на відповідні роки, частину другу статті 95 Конституції України та частину другу статті 4 Бюджетного кодексу України, на думку Мінпраці, призводить до порушення статті 24 Конституції України, якою передбачено, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом, а також призводить до соціальної напруги серед зазначеної категорії громадян.

Враховуючи,  що  виконавче впровадження (стягнення за рішенням суду) здійснюється  через рахунки головних управлінь ( управлінь на місцях),  за  якими  провадиться поточне  фінансування  за відповідною бюджетною програмою шляхом накладання арешту, у разі виконання судових рішень виникає загроза невиконання поточних зобов’язань та утворення заборгованості на декілька років наперед.

Слід зазначити, що після прийняття вищевказаних рішень Конституційним судом України зміни до законів України про державний бюджет на відповідні роки не вносилось, та бюджетні призначення, з урахуванням судових рішень не збільшувались. Таким чином, можливості виконати рішення судів та Конституційного Суду України щодо проведення виплат у розмірах, передбачених Законом, немає.

З урахуванням стрімкого збільшення позитивних рішень на користь позивачів та реальної чисельності потенційних отримувачів,  можна припустити, що обсяг витрат за судовими рішеннями невпинно зростатиме і найближчими роками може досягти десятків мільярдів гривень.

Зважаючи на гостроту проблеми, як шлях вирішення, пропонуємо прийняття розробленого Мінпраці проекту Закону України ”Про внесення змін до Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” щодо розмірів пенсійних, компенсаційних виплат, доплат і допомог”, який дозволить до стабілізації соціально-економічної ситуації в країні привести у відповідність розміри пенсійних, компенсаційних виплат, доплат і допомог до встановлених Кабінетом Міністрів України гарантій у межах видатків, передбачених держбюджетом на відповідний рік, та припинити існуючу практику прийняття судових рішень на користь окремих громадян за рахунок інших, що є прямим порушенням Конституції України.

Таким чином, на сьогодні склалася вкрай суперечлива ситуація, за якої, з одного боку, необхідно посилити соціальну захищеність "чорнобильців", а з іншого – утримати витрати на рівні можливостей країни та Держбюджету.

В умовах обмежених ресурсів державного бюджету, нагальним завданням соціальної політики держави має стати пріоритетність надання пільг та компенсацій найбільш незахищеним верствам постраждалого населення – у першу чергу учасникам ліквідації аварії на ЧАЕС, інвалідам та потерпілим дітям.

Неспроможність держави реалізувати усі чисельні пільги компенсації, задекларовані у „чорнобильському” Законі, з одного боку, і законодавчі обмеження щодо потенційного розвитку радіоактивно забруднених територій – з іншого, на сьогоднішній день є однією з найактуальніших до вирішення проблем.

 

З урахуванням того, що після аварії на Чорнобильській АЕС на території зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, межі яких встановлені постановою Кабінету Міністрів України № 106 від 23.07.91, проведено значний обсяг заходів і робіт, спрямованих на дезактивацію та реабілітацію забруднених територій, зменшення доз радіоактивного випромінювання та екологічне їх оздоровлення, що змінило радіоекологічну ситуацію, доцільним є потребують переосмислення у напрямі посилення саме соціальної його складової, зокрема здійснення заходів щодо соціально-економічної реабілітації забруднених територій та ініціювання питання перегляду територій зони посиленого радіоекологічного контролю (4-ої зони).

Це дозволило б змістити акценти в питаннях соціального захисту чорнобильців (пенсій та пільг, передбачених Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”), а вивільнені кошти спрямувати на соціальний захист інвалідів, „ліквідаторів” та дітей, підвищити розмір „чорнобильських” пенсій.

Сьогодні має бути сформована нова, більш ефективна політика подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, яка б, поряд із традиційними заходами соціального захисту, включала активні заходи щодо розв’язання проблем охорони здоров’я, навколишнього середовища, зайнятості, формування економічної активності населення.

 

__________

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку