Аудит Рахункової палати розвитку мінерально-сировинної бази

Опубліковано 09 серпня 2010, о 13:51

Розглянуто Колегією Рахункової палати 22.06.2010

За результатами аудиту використання коштів держбюджету, виділених на розвиток мінерально-сировинної бази та виконання держзамовлення на одержання приросту запасів корисних копалин, Колегія Рахункової палати зробила висновок, що Кабмін і Мінприроди не забезпечили виконання Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2010 року. Мета програми не досягається, а її основні завдання не виконуються.

Починаючи з 2006 р. не вдається зменшити залежність України від імпорту дефіцитної для національної економіки мінеральної сировини та наростити експортний потенціал країни за рахунок вітчизняних корисних копалин, що мають великий попит на світовому ринку.

На розвиток мінерально-сировинної бази та виконання держзамовлення з приросту запасів корисних копалин у 2008-2009 роках Уряд спрямував лише 60,6 відс. відповідних надходжень держбюджету. Через це геологорозвідувальні роботи належним чином не фінансувалися.

Водночас Держгеологія не забезпечила ефективного використання навіть таких обмежених коштів для проведення геологорозвідки. Не створено ефективної системи внутрішнього контролю за витрачанням коштів, а отже не вдалося запобігти порушенням чинного законодавства, завищенню фактично виконаних робіт, що призвело до викривлення звітної інформації.

Перевіркою встановлено, що протягом останніх років Кабмін віддав геологорозвідувальні роботи на відкуп приватним компаніям. Фактично в Україні приріст розвіданих корисних копалин не компенсується, запаси виснажуються, а обсяги геологорозвідки зменшуються.

Голова Рахункової палати В. К. Симоненко гостро розкритикував ситуацію, що склалася з виконанням держзамовлення на одержання приросту запасів корисних копалин: «Не потрібно нарікати на те, що не дали коштів. Фінансування з держбюджету достатнє. Проблема в іншому. Механізм спрямування цих коштів Мінфіном є неправильним. Фінансування держзамовлення на розвідку корисних копалин прив'язане до спецфонду держбюджету, і це нонсенс, оскільки враховуються не натуральні показники, а лише вартісні».

Аудит показав, що планування геологорозвідувальних робіт в Україні є неефективним, не дотримуються норми законодавства про закупівлі корисних копалин, відсутнє нормативно-правове і організаційне забезпечення Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази. Тож виконання її практично унеможливлюється.

Розробка Кабміном нової програми розвитку мінерально-сировинної бази на наступний період фактично не відбувається, нові запропоновані заходи не узгоджуються з попередніми, а неспроможність запровадити ефективні механізми для реалізації діючої програми та відсутність чіткого контролю за видобутком корисних копалин призводять до збільшення імпортної залежності України. Адже імпорт сьогодні перевищує власний видобуток, що в кінцевому результаті загрожує національній безпеці держави.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку