На своєму засіданні Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи 09 жовтня 2013 р. розглянув проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання негативних явищ внаслідок діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери та атмосферних явищ (реєстр. № 3041 від 31.07.2013 р.), поданий народними депутатами України М.Опанащенком, О.Михайленко, Ф.Негоєм.

У пояснювальній записці автори законопроекту зауважують, що проект Закону підготовлено з метою припинення проведення неконтрольованої діяльності зі штучної зміни атмосферних явищ у господарських цілях в інтересах окремих суб’єктів господарювання, яка призводить до негативних наслідків щодо кількості атмосферних опадів, їх середньомісячного територіального розподілу, повторюваності, інтенсивності тощо.

Законопроектом передбачається заборонити діяльності, спрямовану на штучні  зміни  стану  атмосфери  та атмосферних   явищ   у   господарських   цілях шляхом внесення змін до статті 16 Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Також передбачається запровадження кримінальної відповідальності за порушення порядку здійснення діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях шляхом виключення статті 78-1 Кодексу України Про адміністративні правопорушення та внесенням нової статті 241-1 до Кримінального Кодексу України.

Сучасні технології впливу на стан атмосфери і атмосферних явищ  почали застосовуватися наприкінці 40-х років ХХ століття. За інформацією Всесвітньої метеорологічної організації нині активні програми по зміні погоди (weather modification) здійснюються у 42 країнах світу у тому числі й у рамках поліпшення умов для ведення сільського господарства. У Заяві Всесвітньої метеорологічної організації датованої березнем 2010 року зазначається, що прямі фізичні докази того, що опади, град, блискавки або вітри можуть бути істотно змінені штучним шляхом досить обмежені. Побічні наслідки засіву хмар, що шкідливо впливають на навколишнє природне середовище зафіксовані не були. Водночас можливість таких наслідків теж не може бути виключена. Тобто вплив діяльності зі штучної зміни атмосферних явищ на стан навколишнього природного середовища та здоров’я людини до кінця не вивчений.

Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва у своєму висновку рекомендує направити законопроект на доопрацювання у зв’язку з неузгодженістю законопроекту з нормами Законів України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності».

У висновку Комітету з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією зазначено, що проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило ряд зауважень до законопроекту:

- зміни до ст. 16 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», які, з одного боку,  передбачають категоричну  заборону діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери та атмосферних явищ  у господарських цілях, а з іншого - дозволяють цю діяльність за умови, що вона провадиться з метою попередження руйнівного впливу стихійних сил природи та інших факторів, які обмежують або виключають життєдіяльність людини.  В той час, як зазвичай саме на усунення, запобігання негативних природних впливів і  здійснюється діяльність, пов‘язана зі штучними змінами стану атмосфери та атмосферних явищ. Водночас зауважується, що ця діяльність не є стихійною, а регламентується діючим законодавством;

- констатується відсутність достатніх аргументів на користь пропозиції стосовно скасування адміністративної відповідальності за порушення порядку здійснення діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери та атмосферних явищ, та встановлення за це порушення кримінальної відповідальності. 

Узагальнюючий висновок Головного науково-експертного управління: за результатами розгляду у першому читанні проект доцільно відхилити.

В ході попереднього розгляду законопроекту автори повідомили про рішення відкликати  його з метою доопрацювання.

Враховуючи викладене, Комітет вирішив взяти до відома, що зазначений законопроект буде відкликаний суб’єктами законодавчої ініціативи з метою доопрацювання.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

20 травня 2024 17:00
20 травня 2024 16:49
17 травня 2024 11:47
15 травня 2024 18:08
15 травня 2024 10:44
14 травня 2024 14:52
10 травня 2024 17:44
09 травня 2024 18:08
09 травня 2024 17:28
06 травня 2024 11:37