РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 15.06.2011 № 98/11-1 Про виконання Рішення Комітету від 18.03.2009 № 43/3 та Програми поліпшення екологічного стану Дніпропетровської області за рахунок зменшення забруднення довкілля основними підприємствами-забруднювачами на 2007-2015 роки
02 липня 2011, 17:32
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
від 15 червня 2011р. № 98/11-1
Про виконання Рішення Комітету від
18.03.2009 № 43/3 та Програми поліпшення
екологічного стану Дніпропетровської
області за рахунок зменшення забруднення
довкілля основними підприємствами-
забруднювачами на 2007-2015 роки
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, у порядку здійснення контролю за виконанням власних рішень розглянув ситуацію з виконанням Рішення від 18.03.2009 р. № 43/3 та Програми поліпшення екологічного стану Дніпропетровської області за рахунок зменшення забруднення довкілля основними підприємствами-забруднювачами на 2007-2015 роки і в і д з н а ч а є :
За ступенем забруднення майже вся територія області відноситься до категорії дуже забруднених, а понад третини – до надзвичайно забруднених.
На території області розташовані об’єкти видобувної та переробної промисловості, що призводить до забруднення атмосфери, водних об’єктів, земель тощо. Результати спостережень свідчать про перевищення середньорічних концентрацій в атмосферному повітрі по пилу, діоксиду азоту, фенолу, бенз(а)пірену, формальдегіду. Основна частина викидів забруднюючих речовин припадає на міста Дніпропетровськ, Дніпродзержинськ, Кривий Ріг.
З метою вирішення екологічних проблем області Рішенням сесії Дніпропетровської обласної ради від 4 грудня 2007 року №295-13/У затверджена та починаючи з 2007 року реалізується Програма поліпшення екологічного стану Дніпропетровської області за рахунок зменшення забруднення довкілля основними підприємствами забруднювачами. Виконавцями Програми є 25 основних підприємств забруднювачів, рівень техногенного навантаження яких на навколишнє природне середовище складає 95% від загального навантаження по області. Реалізація цієї Програми дозволить, зокрема:
· знизити обсяг викидів забруднюючих речовин на 265,7 тис.тонн/рік;
· скоротити скиди забруднених стічних вод на 291,1 млн.куб.м/рік;
· зменшити обсяги накопичення відходів на 119,3 млн.тонн.
Для реалізації заходів Програми передбачається залучення власних коштів підприємств-забруднювачів. Орієнтовні обсяги фінансування Програми – близько 4 млрд.грн.
Загалом за період дії Програми з 2008 по 2010 рік на виконання заходів підприємствами було витрачено 2096,2 млн.грн, що складає 52% від загального обсягу.
Однак, незважаючи на значні обсяги фінансування станом на 1 січня 2011 року не виконано 31 захід, термін виконання яких вже минув, у тому числі з терміном виконання у 2010 році – 20 заходів.
у 2008 році із 145 запланованих підприємствами-забруднювачами області заходів по досягненню нормативів ГДВ в атмосферне повітря виконано лише 34 заходи.
у 2009 році порівняно з 2008 роком майже вдвічі зменшились витрати на заходи з охорони атмосферного повітря. В цілому за 2009 рік підприємствами освоєно 527,2 млн.грн., що в 1,4 рази менше, ніж у 2008 році. На 2009 рік Програмою заплановано виконання 148 заходів з кінцевим терміном виконання у 2009 році – 21, з яких виконано лише 9 заходів або 42,9%;
у 2010 році за Програмою передбачалось реалізувати 142 заходи, з них з кінцевим терміном виконання у 2010 році – 42, з яких виконано 22 заходи або 52%.
Таким чином, Комітет зазначає, що передбачені Програмою заходи виконуються повільними темпами.
Особливо це стосується таких підприємств як ВАТ "ДМК іь.Дзержинського", ВАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", ВАТ "Дніпрошина" та інші.
Таке повільне виконання заходів ставить під загрозу досягнення показників, передбачених Програмою поліпшення екологічного стану Дніпропетровської області за рахунок зменшення забруднення довкілля основними підприємствами-забруднювачами на 2007-2015 роки.
Підприємствами не впроваджується системи власного моніторингу на належному рівні і з використанням сучасної приладової бази.
Програма моніторингу Дніпропетровської області фінансується лише на 15%.
Створює проблеми для визначення, планування та реалізації заходів з покращання екологічної ситуації і недосконала нормативно-правова база у сфері охорони навколишнього природного середовища та природокористування.
Так, не всі технологічні нормативи, передбачені зазначеним вище Рішенням Комітету розроблені та затверджені.
Не затверджені "Правила охорони підземних вод від забруднення та виснаження", "Інструкція про порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування", Інструкція щодо встановлення регламенту періодичного скидання зворотних вод у водні об’єкти, Інструкція про порядок проведення інвентаризації скидання зворотних вод і скидання забруднюючих речовин" тощо.
Таким чином, Рішення Комітету від 18.03.2009 р. № 43/3/ не виконується в повному обсязі.
Виходячи з вищевикладеного, Комітет вирішив:
1. Інформацію щодо реалізації «Програми поліпшення екологічного стану Дніпропетровської області за рахунок зменшення забруднення довкілля основними підприємствами-забруднювачами на 2007-2015 роки» виконання Рішення Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, у порядку здійснення контролю за виконанням власних рішень розглянув ситуацію з виконанням Рішення від 18.03.2009 р. № 43/3 взяти до відома.
2. Звернути увагу підприємств забруднювачів на необхідність безумовного виконання заходів, передбачених зазначеним Рішенням Комітету, Програмою та Рішенняь колегії Мінприроди від 3 липня 2007 року № 20 «Про виконання у 2006 році Програми поліпшення екологічного стану Дніпропетровської області за рахунок зменшення забруднення довкілля основними підприємствами-забруднювачами на 2006-2015 роки».
3. Рекомендувати:
Кабінету Міністрів України
1) забезпечити розробку та внесення на розгляд Верховної Ради проекту Загальнодержавної програми охорони та відтворення поверхневих водних об'єктів України;
2) забезпечити розроблення та затвердження у термін до 1 січня 2012 року:
технологічних нормативів використання води (поточні та перспективні) як передбачено статтею 40 Водного кодексу України;
технологічних нормативів допустимих викидів, що відходять від типів основного технологічного обладнання, в першу чергу для металургійної, хімічної промисловості та феросплавного виробництва;
технологічних нормативів утворення відходів, використання та втрат сировини у типових технологічних процесах;
правил охорони підземних вод від забруднення та виснаження;
порядку надання в користування на умовах оренди водних об’єктів загальнодержавного значення відповідно до статті 51 Водного кодексу України;
інструкції про порядок погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування;
інструкції щодо встановлення регламенту періодичного скидання зворотних вод у водні об’єкти та інструкції про порядок проведення інвентаризації скидання зворотних вод і скидання забруднюючих речовин;
порядку розроблення, погодження та затвердження лімітів та дозволів на утворення та розміщення відходів згідно вимог діючого законодавства;
3) системно вирішити питання фінансування з Державного бюджету України заходів по рекультивації земель у м. Кривий Ріг, порушених у період до 1990 р., згідно вимог ст.55 Закону України «Про охорону земель».
Міністерству екології та природних ресурсів України:
внести пропозиції щодо удосконалення системи екологічного оподаткування за забруднення навколишнього природного середовища з метою стимулювання підприємств до скорочення забруднення довкілля.
Державній екологічній інспекції України:
Посилити державний контроль за дотриманням природоохоронного законодавства у Дніпропетровській області, зокрема, за безумовним виконанням заходів, передбачених Програмою.
Дніпропетровській обласній державній адміністрації:
1) Вжити дієвих заходів впливу до підприємств, які не виконують в повному обсязі та в установлені терміни заходи Програми.
2) Сприяти створенню автоматизованих систем комплексного екологічного моніторингу в містах Дніпропетровської області.
Керівникам підприємств-забруднювачів, що входять до Програми, до 01.01.12 року:
1) Завершити розробку та погодження з Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Дніпропетровській області програм виконання природоохоронних заходів на кожному підприємстві, які забезпечать:
досягнення нормативів гранично - допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря;
скорочення обсягів скидання забруднених стічних вод та забруднюючих речовин у водні об’єкти;
скорочення обсягів відходів, що утворюються та їх утилізації;
рекультивації порушених земель.
2) Забезпечити фінансування та реалізацію запланованих відповідно до Програми природоохоронних заходів.
Прокуратурі Дніпропетровської області:
1) Посилити контроль за дотриманням законодавства у сфері охорони, використання та відтворення природних ресурсів.
2) Взяти на контроль виконання заходів, передбачених Програмою поліпшення екологічного стану Дніпропетровської області за рахунок зменшення забруднення довкілля основними підприємствами-забруднювачами на 2007-2015 роки.
4. Контроль за виконанням цього Рішення покласти на секретаря Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Глазунова С.М.
Перший заступник
Голови Комітету
М.Х.Шершун