Рішення Комітету № 4/3 від 20 березня 2013 р. про проект Закону України про внесення змін до Лісового кодексу України (щодо надання доступу до лісових ресурсів (заготівля лісосировини) тимчасовим лісокористувачам) № 2324
06 квітня 2013, 15:26
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
20 березня 2013 р. № 4/3
Про проект Закону України про внесення змін
до Лісового кодексу України
(щодо надання доступу до лісових ресурсів
(заготівля лісосировини) тимчасовим лісокористувачам) № 2324
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону України про внесення змін до Лісового кодексу України (щодо надання доступу до лісових ресурсів (заготівля лісосировини) тимчасовим лісокористувачам) (реєстр. № 2324 від 19.02.2013 р.), внесений народним депутатом України Немілостівим В.О. та відзначає.
Як зазначено автором у пояснювальній записці, метою прийняття законопроекту є підвищення інвестиційної привабливості галузі шляхом створення правових і економічних умов для стабільного ефективного розвитку деревообробної та меблевої промисловості, приведення у відповідність до чинного законодавства окремих положень Лісового кодексу України.
Зокрема, пропонується внесення зміни до статті 18, яка передбачає надання лісових ділянок у тимчасове користування для здійснення спеціального використання лісових ресурсів, включаючи заготівлю деревини в порядку рубок головного користування, суб’єктам господарювання, які не є постійними лісокористувачами, але мають спеціалізовані лісозаготівельні підрозділи. Тобто, запропонована пропозиція знімає існуючі обмеження щодо здійснення права спеціального використання лісових ресурсів (ст. 67 Лісового кодексу України) тимчасовими лісокористувачами. Якщо, наприклад, за чинною редакцією частини третьої ст. 18 Лісового кодексу України довгострокове тимчасове користування лісами може здійснюватися тільки для потреб мисливського господарства, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних, туристичних і освітньо-виховних цілей, проведення науково-дослідних робіт, то за проектом таке користування має поширитися й на заготівлю деревини, заготівлю другорядних лісових матеріалів, побічні лісові матеріали. Одночасно пропонується позбавити постійних лісокористувачів виключного права на заготівлю деревини, яке передбачено чинною редакцією ст. 19 Лісового кодексу України. Автори проекту вважають, що його реалізація сприятиме усуненню неузгодженості Лісового кодексу України з Конституцією України, в якій наголошується на необхідності забезпечення рівних прав усім суб‘єктам права власності та господарювання, а також призведе до "підвищення інвестиційної привабливості галузі".
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку зазначає, що аналіз змісту проекту насамперед дозволяє констатувати відсутність в ньому належного врахування екологічного фактору в організації лісокористування в Україні. Між тим для цієї сфери природокористування він є по суті визначальним, оскільки ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції. Також, на думку Головного управління, Лісовий кодекс України в частині, яка стосується надання доступу до заготівлі лісосировини різним категоріям лісокористувачів, не суперечить Конституції України, як це стверджується у Пояснювальній записці до законопроекту, за змістом якої "використання власності не може завдавати шкоди…інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію" та згідно з якою "Власність зобов’язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству". А в узагальнюючому висновку наголошує, що для вдосконалення правового регулювання лісових відносин дійсно актуальним є питання щодо подальшого посилення еколого-правового режиму лісокористування, а не розширення кола суб‘єктів господарювання, що матимуть доступ до лісових ресурсів (заготівлі лісосировини) і вважає за доцільне за результатами розгляду у першому читанні проект відхилити.
Враховуючи викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Лісового кодексу України (щодо надання доступу до лісових ресурсів (заготівля лісосировини) тимчасовим лісокористувачам) (реєстр. № 2324 від 19.02.201 р.), внесений народним депутатом України Немілостівим В.О. за результатами розгляду у першому читанні відхилити.
2. Співдоповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити Голову Комітету Сех Ірину Ігорівну.
Голова Комітету
І. СЕХ