Рішення Комітету № 7/9 від 15 травня 2013 р. Про проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про відходи" щодо вдосконалення питань законодавства про відходи
20 травня 2013, 14:04
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
15 травня 2013 року № 7/9
Про проект Закону України про внесення змін
до Закону України "Про відходи" щодо
вдосконалення питань законодавства про відходи
Розглянувши проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про відходи" щодо вдосконалення питань законодавства про відходи (реєстр. № 2486), поданий народними депутатами України Продивусом В.С та Сальдо В.В., Комітет відмічає.
Метою законопроекту, як зазначено в пояснювальній записці до нього є виключення різночитань та неточностей в окремих формулюваннях, які мають істотне юридичне значення; внесення положень, які уніфікують національне законодавство з діючими технічними і правовими нормами Євросоюзу; формування інституційних умов та гарантій для залучення інвестицій в галузь; створення загальнодержавної системи - Державного реєстру виробників відходів та об’єктів поводження з відходами; зниження негативного впливу відходів на навколишнє середовище, а також стимулювання переробки відходів і розвитку ринку вторинних і матеріальних ресурсів.
Комітет відзначає, що Закон України "Про відходи" прийнятий Верховною Радою України в 1998 році і ті зміни, які вносилися протягом терміну його дії не носили принципових змін, а були спрямовані на уточненні термінології законодавства в сфері поводження з відходами, приведення у відповідність назв та повноважень центральних органів виконавчої влади у цій сфері, а також вдосконалення механізму правового регулювання та посилення відповідальності у сфері поводження з відходами та у зв’язку з прийняттям Податкового кодексу України.
Необхідна нормативно-правова база для функціонування Закону України "Про відходи розроблена і можна зробити висновок, що актуальним на сьогодні є належне дотримання законодавчих вимог нормативного поля у сфері поводження з відходами.
В запропонованому народними депутатами законопроекті терміни та нові норми не узгоджуються із вживаною термінологією, що може призвести до ускладнень реалізацію норм законодавства та погіршення і до того складної ситуації, що склалася у державі у сфері поводження з відходами.
Так, законопроектом пропонується внести зміни до терміну "побутові відходи" шляхом вилучення слів "крім відходів, пов’язаних з виробничою діяльністю підприємств".
Разом з тим, відповідно до Закону України "Про відходи" "відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення".
Крім того, у статті 42 Закону України "Про відходи" визначено, що особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів, а також полігонів для зберігання чи захоронення промислових, побутових та інших відходів (сміттєзвалищ, шламосховищ, золовідвалів тощо).
Заміна поняття вторинні матеріальні чи енергетичні ресурси на "корисні компоненти відходів матеріальних чи енергетичних ресурсів" вимагає узгодження з іншими законодавчими актами України оскільки питання поводження з відходами як вторинною сировиною регулюється окрім Закону України "Про відходи" податковим законодавством, законодавством про ліцензування тощо.
Пропозиція до статті 17 законопроекту обов’язок суб’єктів господарювання "забезпечувати розробку генеральних схем очищення у складі генеральних планів міст" не узгоджується із статями 20 та 21 Закону України "Про відходи" згідно яких до компетенції місцевих державних адміністрацій та органів місцевого належить розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів.
Надання нових повноважень щодо "складання та ведення Державного реєстру виробників відходів та об’єктів поводження з відходами" центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства (стаття 25-1 законопроекту) не відповідає Положенню про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, затвердженого Указом Президента України від 31.05.2011 № 633/2011. У той же час, формування і забезпечення реалізації державної політики у сфері поводження з відходами належить до компетенції Міністерства екології та природних ресурсів України.
Реалізація зазначеного законопроекту, як зазначено у пояснювальній записці, не потребує додаткових витрат з державного бюджету.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило ряд суттєвих зауважень до законопроекту і рекомендує за результатом розгляду у першому читанні його відхилити.
Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про відходи" щодо вдосконалення питань законодавства про відходи відхилити.
2. Співдоповідачем при розгляді законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради України визначити народного депутата України, Голову Комітету І.І.Сех.
Голова Комітету
І. Сех