РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 06.03.2013 № 3/ про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку здійснення єдиним джерелом влади в Україні (народом) права володіти, користуватися та розпоряджатися водними об’єктами, у тому числі замкненими природними водоймами (реєстр. № 2368)

18 березня 2013, 03:37

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

06 березня 2013 р.                 № 3/

 

 

про проект Закону про внесення змін

до деяких законодавчих актів

щодо удосконалення порядку здійснення

єдиним джерелом влади в Україні (народом)

права володіти, користуватися та розпоряджатися

водними об’єктами, у тому числі

замкненими природними водоймами (реєстр. № 2368)

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку здійснення єдиним джерелом влади в Україні (народом) права володіти, користуватися та розпоряджатися водними об’єктами, у тому числі замкненими природними водоймами (реєстр. № 2368 від 21.02.2013 р.), внесений народним депутатом України Міщенком С.Г. і відзначає.

Метою законопроекту є удосконалення порядку здійснення народом України права володіти, користуватися та розпоряджатися землями водного фонду.

Законопроектом пропонується:

- запровадити обов’язкове проведення місцевого референдуму для вирішення питання про надання замкнених природних водойм громадянам та юридичним особам у приватну власність;

- запровадити обов’язкове проведення місцевого референдуму для вирішення питання про передачу земель водного фонду громадянам та юридичним особам  у користування на умовах оренди.

Комітет підтримує необхідність законодавчого врегулювання питання надання в оренду земель водного фонду, а також питання визначеного Земельним кодексом України права приватної власності на водні об’єкти.

Так, проведення місцевого референдуму для вирішення питання про передачу земель водного фонду громадянам та юридичним особам  на умовах оренди може бути підтримане за умови дотримання визначеного законом режиму господарської діяльності у межах земель водного фонду, зокрема, прибережних захисних смуг.

Однак, Комітет звертає увагу, що Водним кодексом України передбачено надавати у користування на умовах оренди лише водні об’єкти місцевого значення та ставки, що знаходяться в басейнах річок загальнодержавного значення.

Надання в оренду «озер, водосховищ, інших водойм», як це передбачено статтею 59 Земельного кодексу України створить загрозу екологічній безпеці. Стосовно питання  надання природних водойм у приватну власність Комітет висловлює наступні застереження.

Право приватної власності на водні об’єкти не передбачено Водним кодексом України. Земельний кодекс України, втрутившись у водні відносини, надав право приватної власності на замкнені природні водойми площею до 3 га.

Комітет вважає, що таке положення несе загрозу приватизації великої кількості водних об’єктів, які на сьогодні знаходяться у власності держави і права держави та Українського народу будуть обмежені.

Зважаючи на викладене, Комітет пропонує:

1) пункт перший Розділу 1 законопроекту виключити;

2) у пункті другому Розділу І законопроекту (частина четверта статті 59 Земельного кодексу України) виключити слова «озер, водосховищ, інших водойм»;

3) Розділ ІІ (зміни до статті 6 Водного кодексу України) виключити.

Комітет також вважає, що водні об’єкти мають переважно перебувати у держаній та комунальній власності територіальних громад.

У державній власності мають перебувати:

- водні об’єкти загальнодержавного значення;

- землі, зайняті прибережними захисними смугами,  береговими смугами водних шляхів, зонами санітарної охорони водних об’єктів загальнодержавного значення за межами населених пунктів;

землі, зайняті гідротехнічними та гідрометричними спорудами, а також землі, виділені під смуги відведення для них.

У комунальній власності територіальних громад перебувають водні об'єкти, крім віднесених до державної власності, а також землі водного фонду в межах населених пунктів та  землі водного фонду за  межами населених пунктів, на яких розташовані об’єкти комунальної власності чи об’єкти нерухомого майна, що є спільною власністю територіальної громади та держави.

У приватній власності можуть перебувати природні та штучно створені відповідно до законодавства у межах приватизованих земельних ділянок замкнені водні об’єкти площею не більш як 3 гектари, розташовані поза межами населених пунктів."

Запровадження референдуму щодо надання водних об’єктів у приватну власність до законодавчого врегулювання питання власності на води (водні об’єкти) та землі водного фонду у Водному та Земельному кодексах призведе до неповноти правового регулювання у цій сфері та буде сприяти створенню конфліктних ситуацій при правозастосуванні.

 

 

Комітет в и р і ш и в:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо удосконалення порядку здійснення єдиним джерелом влади в Україні (народом) права володіти, користуватися та розпоряджатися водними об’єктами, у тому числі замкненими природними водоймами (реєстр. № 2368) відхилити.

 

2. Рішення направити Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.

 

 

 

Голова Комітету                                                  

І. СЕХ