РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 06.03.2013 № 3/ про проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функцій прокуратури (реєстр. № 1168)

18 березня 2013, 05:11

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

06 березня 2013 р.                 № 3/

 

 

Про проект Закону України

про внесення змін до деяких законодавчих актів України

 щодо функцій прокуратури (реєстр. № 1168)

 

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у межах предметів відання розглянув проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функцій прокуратури (реєстр. № 1168 від 25.12.2012 р.), внесений народним депутатом України В.Яремою та відзначає.

Законопроект спрямований на приведення законодавства у відповідність  до Конституції України, висновків Європейської комісії «За демократію через право» (Венеціанська комісія) шляхом обмеження функцій прокуратури, зокрема, функції нагляду за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержанням законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами.

Законопроект передбачає ліквідацію невідповідності низки законодавчих актів чинному законодавству України в частині визначення функцій прокуратури.

Зокрема, це стосується наступних законів, які прямо чи опосередковано мають відношення до питань охорони навколишнього природного середовища та додержання прав громадян у цій сфері:

- Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища;

- Закон України“Про пожежну безпеку”;

- Закону України “Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку”;

- Закон УкраїниПро відходи»;

- Закону України “Про металобрухт»;

- Закон України “Про рибу, інші водні живі ресурси та харчову продукцію з них»;

- Закон України “Про правові засади цивільного захисту”.

Зокрема:

- прокуратура позбавляється функції нагляду за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища та права на звернення до судів з позовами про відшкодування шкоди, заподіяної в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, та про припинення екологічно небезпечної діяльності (ст.37 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»);

- прокуратура позбавляється статусу органу, що здійснює вищий нагляд за додержанням і правильним застосуванням ядерного законодавства (ст. 25 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», законодавства про відходи  (ст. 37 Закону України «Про відходи»), законодавства про металобрухт (ст. 14 Закону України «Про металобрухт»);

- відміняється інформування  органів прокуратури у разі зупинення виробництва при виявленні порушень вимог до технологічних процесів (ст. 7 Закон України «Про рибу, інші водні живі ресурси та харчову продукцію з них»).

Таким чином, прокуратура позбавляється непередбачених Конституцією України та невластивих їй функцій. Після прийняття та введення в дію Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» функції державного контролю та нагляду покладені на центральні органи виконавчої влади.

У той же час, Комітет звертає увагу на те, що даний законопроект не повністю вирішує питання щодо обмеження функцій прокуратури у частині нагляду за додержанням законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Так, статтею 19 Закону України «Про прокуратуру» (до якого зміни не вносилися) передбачено, що «предметом нагляду за додержанням і застосуванням законів є:….3) додержання законів, що стосуютьсяохорони навколишнього природного середовища».

Комітет вважає, що з метою уникнення подвійного трактування законодавчих норм у різних законах, авторами має бути здійснений детальний їх аналіз та внесені відповідні зміни у частині наглядових функцій прокуратури до Закону України «Про прокуратуру» та до інших законів, які передбачають функції державного нагляду (контролю).

Щонайменше, відповідні зміни мають бути внесені до Закону України «Про прокуратуру», що буде суперечить статті 116 Закону України «Про Регламент Верховної Ради України».

Відповідно до висновку Міністерства екології та природних ресурсів України, функції, покладені на органи прокуратури України щодо нагляду за додержанням законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, а також функція представництва інтересів держави в суді, у випадках передбачених законом виступають додатковими гарантіями забезпечення законності у даній галузі, у тому числі й відношенні природокористування і мають бути збережені.

Мінприроди зазначає, що практичний досвід, а також численна кількість актів прокурорського реагування свідчить про необхідність подальшого здійснення прокуратурою функцій нагляду за додержанням суб’єктами господарювання природоохоронного законодавства та пропонує законопроект відхилити.

 

 

Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо функцій прокуратури (реєстр. № 1168 від 25.12.2012 р.), внесений народним депутатом України В.Яремою, відхилити.

 

2. Рішення направити Комітету Верховної Ради України  з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

 

 

 

Голова Комітету                                                  

І. СЕХ