Комітет рекомендує відхилити законопроект "Про адміністративні правопорушення (щодо розширення повноважень органів внутрішніх справ в природоохоронній сфері)" (реєстр. № 3362 )

25 жовтня 2013, 09:02

На своєму засіданні Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи 23 жовтня 2013 р. розглянув в межах предметів відання проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо розширення повноважень органів внутрішніх справ в природоохоронній сфері) (реєстр. № 3362 від 07.10.2013 р.), поданий народними депутатами України Бригинцем О.М., Павловським А.М.

Як зазначається в пояснювальній записці, Метою законопроекту є створення умов для більш ефективного реагування на правопорушення в сфері охорони природи шляхом надання працівникам органів внутрішніх справ повноважень складати протоколи про адміністративні правопорушення на рівні з природоохоронними інспекціями та громадськими інспекторами.

Проект закону передбачає внесення доповнень до абзацу першого пункту 1 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення, які нададуть право працівникам органів внутрішніх справ складати протоколи  про адміністративні правопорушення в разі виявлення правопорушень в природоохоронній сфері відповідно до статей 53, 53-3, 53-4, 56-58, 59, 59-1, 60-82, 83-92 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Було зауважено, що у цілому законопроект покликаний посилити охорону навколишнього природного середовища. Разом з тим, члени комітету звернули увагу  на деякі проблемні моменти щодо його змісту - відповідно до мети та логіки законопроекту до переліку статей, якими пропонується доповнити абзац перший пункту 1 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення слід додати також статті 48, 52, 53-1, 153 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Оскільки протоколи про адміністративні правопорушення, що передбачені даними статтями мають право складати відповідно громадські інспектори з охорони довкілля та громадські інспектори з контролю за використанням та охороною земель. Те ж стосується статті 164 у частині порушення порядку провадження господарської діяльності, пов'язаної з раціональним використанням, відтворенням та охороною природних ресурсів.  

Також можуть виникати застереження щодо встановлення та кваліфікації порушень у природоохоронній сфері посадовими особами органів внутрішніх справ, що зазвичай не мають необхідного досвіду природоохоронної роботи. Адже, наприклад, відповідно до пункту 3.1. розділу 3 Положення про громадських інспекторів з охорони довкілля затвердженого наказом  Міністерства екології та природних ресурсів України N 88 від 27.02.2002 р. громадськими інспекторами можуть бути громадяни України, що  мають  досвід  природоохоронної роботи та пройшли співбесіду в органах Держекоінспекції. Громадський  інспектор повинен пройти навчання в органі Держекоінспекції,  який  видав  посвідчення,  з  питань здійснення інспекційних  перевірок,  складання  за їх результатами матеріалів (актів та протоколів про адміністративні правопорушення) та інструктаж  з  техніки  безпеки. В цьому контексті виникає небезпека не достатньо кваліфікованого реагування на порушення в природоохоронній сфері та посадових зловживань.

Враховуючи викладене, Комітет вирішив рекомендувати Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення зазначеного проекту законопроекту.