Рішення Комітету № 23/15 про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури землевідведення для будівництва об’єктів з виробництва теплової та/або електричної енергії з використанням відновлюваних джерел енергії та/або біологічних видів палива (реєстр. № 2529а)
16 жовтня 2015, 21:25
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,
ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
від 07 жовтня 2015 р. № 23/15
Щодо проекту Закону про внесення змін до деяких
законодавчих актів України щодо спрощення
процедури землевідведення для будівництва об’єктів
з виробництва теплової та/або електричної енергії з
використанням відновлюваних джерел енергії та/або
біологічних видів палива (реєстр. № 2529а)
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до предметів відання розглянув законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури землевідведення для будівництва об’єктів з виробництва теплової та/або електричної енергії з використанням відновлюваних джерел енергії та/або біологічних видів палива (реєстр. № 2529а), поданий народними депутатами України Домбровським О. Г. та Лівіком О. П., і відзначає.
Законопроект розроблено з метою створення сприятливих умов для прискорення розвитку сфери виробництва теплової та/або електричної енергії з відновлюваних джерел енергії та/або біологічних видів палива, які не мають негативного впливу на навколишнє середовище та забезпечують заміщення викопних видів палива, зокрема, природного газу, для виробництва теплової та електричної енергії шляхом внесення змін до Земельного кодексу України, Закону України "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об'єктів" та Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" задля розміщення таких об’єктів на земельних ділянках усіх категорій земель без зміни їх цільового призначення, а також надання до 01.01.18 земельних ділянок із земель державної або комунальної форми власності у власність чи користування для потреб зазначених об’єктів за відсутності плану зонування або детального плану території.
Слід зазначити, що зміст запропонованого законопроекту не стосується процедур землевідведення, тобто не відповідає його назві.
Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:
а) землі сільськогосподарського призначення;
б) землі житлової та громадської забудови;
в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;
г) землі оздоровчого призначення;
ґ) землі рекреаційного призначення;
д) землі історико-культурного призначення;
е) землі лісогосподарського призначення;
є) землі водного фонду;
ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Розміщення об‘єктів передачі електричної енергії та об’єктів енергетики, які виробляють теплову та/або електричну енергію з використанням відновлюваних джерел енергії та/або біологічних видів палива, їх будівництво на землях природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, лісогосподарського призначення, водного фонду, оздоровчого призначення, рекреаційного призначення, історико-культурного призначення, а також житлової та громадської забудови безумовно негативно впливатимуть на довкілля і мешканців відповідних територій, а у ряді випадків можуть унеможливити їх використання за цільовим призначенням, призвести до руйнування і фактичної ліквідації відповідних об‘єктів.
Відповідні правовідносини регулюються рядом законодавчих актів, серед яких Водний кодекс України, Лісовий кодекс України, Закони України "Про природно-заповідний фонд", "Про землеустрій", "Про охорону культурної спадщини", "Про мораторій на зміну цільового призначення окремих земельних ділянок рекреаційного призначення в містах та інших населених пунктах" та інші акти законодавства, зміни до яких вносити не передбачається.
Зокрема спорудження та утримання виробничих споруд, під’їзних доріг, ліній електропередач та зв’язку, пов’язаних з їх експлуатацією, безумовно зашкодить об‘єктам природно-заповідного фонду і суперечить чинному законодавству.
Згідно з частиною третьою статті 7 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. Стаття 9 зазначеного Закону передбачає, що території та об'єкти природно-заповідного фонду можуть використовуватися тільки у природоохоронних, науково-дослідних, оздоровчих та інших рекреаційних, освітньо-виховних цілях та для потреб моніторингу навколишнього природного середовища.
Згідно із статтею 16 зазначеного Закону на території природних заповідників забороняється будь-яка господарська та інша діяльність, що суперечить цільовому призначенню заповідника, порушує природний розвиток процесів та явищ або створює загрозу шкідливого впливу на його природні комплекси та об'єкти, зокрема будівництво споруд, шляхів, лінійних та інших об'єктів транспорту і зв'язку, не пов'язаних з діяльністю природних заповідників, розведення вогнищ, влаштування місць відпочинку населення, стоянка транспорту, а також проїзд і прохід сторонніх осіб, прогін свійських тварин, пересування механічних транспортних засобів, за винятком шляхів загального користування, лісосплав, проліт літаків та вертольотів нижче
Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття у першому читанні законопроекту про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення процедури землевідведення для будівництва об’єктів з виробництва теплової та/або електричної енергії з використанням відновлюваних джерел енергії та/або біологічних видів палива (реєстр.
№ 2529а), поданого народними депутатами України Домбровським О. Г. та Лівіком О. П. з подальшим урахуванням викладених зауважень.
2. Рішення направити до Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.
Голова Комітету
М. ТОМЕНКО