Рішення Комітету № 12/__ про проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України (щодо надання земельних ділянок державної чи комунальної власності у користування), реєстр. № 2411

10 квітня 2015, 22:48

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ

ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

від 8 квітня 2015 р.                                                               № 12/____

 

 

 

Про проект Закону про внесення змін

до Земельного кодексу України

(щодо надання земельних ділянок державної чи

комунальної власності у користування),реєстр. № 2411

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України (щодо надання земельних ділянок державної чи комунальної власності у користування) (реєстр. № 2411 від 18.03.2015 р.), внесений народним депутатом України Ліньком Д.В., і відзначає.

Метою законопроекту, на думку суб‘єктів законодавчої ініціативи, є надання в користування земельних ділянок державної або комунальної власності та встановлення осіб, яким це право надаватиметься першочергово.

Як видно із Пояснювальної записки, законопроектом вносяться доповнення та уточнення до Земельного кодексу України щодо надання земельних ділянок держаної або комунальної власності без права передачі цих земель у приватну власність. Законопроектом передбачено, що переважне право на отримання таких земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства матимуть особи, що проживають на території відповідної сільської, селищної, міської ради. Також, законопроектом встановлюється, що перехід у власність замкнених земельних ділянок лісогосподарського призначення (загальною площею до 5 га) у складі селянських, фермерських та інших господарств може відбуватися лише на платній основі, тим самим виключаючи можливість корупційної складової. Законопроектом передбачається надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями землекористувачам, які використовують прилеглі земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (на термін договору оренди) та комунальним підприємствам для ведення лісового господарства. Також проектом встановлюється, що земельна ділянка може бути надана в користування лише після встановлення меж ділянки за матеріалами інвентаризації земель.

На підставі проведеного аналізу запропонованих змін Комітет вважає за доцільне звернути увагу на наступне.

Запропоновані зміни до частини одинадцятої статті 25 Земельного кодексу України щодо заборони передачі у приватну власність земель резервного фонду суперечать частині шостій цієї ж статті, згідно з якою громадянам України із числа депортованих осіб, які поселилися в сільській місцевості, державою забезпечується безкоштовна передача у власність земель сільськогосподарського призначення в розмірі земельного паю, визначеного для цієї місцевості, за рахунок земель запасу та резервного фонду в разі їх наявності.

Запровадження запропонованої законопроектом норми може призвести до дискримінації окремих категорій громадян та виникнення соціальної напруги, а також не узгоджується з підпунктом г’) пункту 4 розділу ІХ «Прикінцеві положення» Земельного кодексу України, згідно з яким Кабінет Міністрів України зобов’язано вжити заходів щодо забезпечення потреб вчителів, лікарів, інших працівників соціальної сфери, що проживають у сільській місцевості, а також громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та евакуйовані із зони відчуження, переселені із зони безумовного (обов'язкового) або зони гарантованого добровільного відселення, які проживають у сільській місцевості, на земельних ділянках для ведення особистого селянського господарства і садівництва у межах норм безплатної приватизації.

Відповідно до статті 22 Земельного кодексу України полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження належать до земель сільськогосподарського призначення (крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення).

З огляду на це, запропоновані законопроектом зміни до частини другої статті 57 Земельного кодексу України щодо використання земель лісогосподарського призначення потребують уточнення з метою уникнення колізії. Окрім цього, ці зміни частково дублюють положення частини першої згаданої статті, якою вже передбачено можливість надання земельних ділянок лісогосподарського призначення комунальним підприємствам. Також з незрозумілих причин законопроектом не передбачено можливість отримання на правах оренди земельних ділянок під полезахисними смугами та іншими захисними насадженнями сільськогосподарськими товаровиробниками, які є власниками суміжних земельних ділянок, а не їх користувачами.

Запропоновані зміни до частини першої статті 123 Земельного кодексу України щодо запровадження обов’язкового проведення інвентаризації земель для передачі у користування без зміни меж і цільового призначення сформованих земельних ділянок, які зареєстровані у Державному земельному кадастрі, а права на які – у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, виглядають невиправданими, беручи до уваги серед іншого складність та витратність процедури інвентаризації земель визначених Порядком проведення інвентаризації земель, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 № 513.

 

З огляду на зазначене, Комітет    в и р і ш и в :

 

1. Рекомендувати Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію повернути суб‘єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання проект Закону про внесення змін до Земельного кодексу України (щодо надання земельних ділянок державної чи комунальної власності у користування) (реєстр. № 2411 від 18.03.2015 р.), внесений народним депутатом України Ліньком Д.В.

 

2. Рішення направити Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.

 

 

 

Голова Комітету        

М.Томенко