Рішення Комітету № 23/19 про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо користування нафтогазоносними надрами (реєстр. № 3042)
16 жовтня 2015, 21:06
ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,
ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
від 07 жовтня 2015 р. № 23/19
Щодо проекту Закону про внесення змін
до деяких законодавчих актів України
щодо користування нафтогазоносними
надрами (реєстр. № 3042)
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до предметів відання розглянув законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо користування нафтогазоносними надрами (реєстр. № 3042), поданий народними депутатами України Насаликом І. С. і Тимошенком Ю. В., і відзначає.
Метою законопроекту визначено захист інтересів Українського народу як власника нафтогазоносних та інших надр, дерегуляція процедур надання нафтогазоносних надр в користування, уточнення та спрощення адміністративних процедур надання надр у користування з боку Кабінету Міністрів, центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, зокрема на основі укладення угод про розподіл продукції, залучення недержавних інвестицій у вітчизняний нафтогазовий сектор, збільшення видобутку нафти і газу в Україні.
По суті законопроекту відповідно до предметів відання Комітету слід зазначити, що ряд положень законопроекту дублює положення чинного законодавства про надра, а у ряді випадків не відповідає йому, про що у своєму висновку зазначає Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.
Зокрема, запропоновані зміни до статті 11 Закону України "Про нафту і газ" про те, що "невід’ємною частиною спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами є угода про умови користування нафтогазоносними надрами" за змістом дублюється у статті 28 цього Закону, яка визначає призначення, умови укладання та зміст угоди про умови користування нафтоносними надрами. Запропоноване доповнення основних положень спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами визначенням у ньому виду корисних копалин відповідно до переліків корисних копалин загальнодержавного та місцевого значення, затверджених Кабінетом Міністрів України, врегульовано рішенням Уряду, а саме форма спеціального дозволу на користування надрами, встановлена додатком 3 до Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.11 № 615, згідно з якою у дозволі визначається вид корисної копалини, вид користування надрами, площа ділянки, обмеження глибини використання тощо.
Крім того, запропоноване виокремлення спеціального дозволу на користування нафогазоносними надрами із загальної системи спеціальних дозволів на користування надрами може розглядатися як запровадження додаткового документу дозвільного характеру, що не відповідає принципам дерегуляції, розвитку підприємництва та реформування надання адміністративних послуг, покладеним в основу Програми діяльності Уряду, Законів України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", "Про засади державної регуляторної політики".
Доповнення статті 6 Кодексу України про надра, яка встановлює поділ корисних копалин на корисні копалини загальнодержавного значення і місцевого значення, фрагментами класифікації корисних копалин на основні та супутні не має правового навантаження. На сьогодні більш детальна класифікація існує для геолого-економічної оцінки і державного обліку запасів корисних копалин. Зокрема, у Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 05.05.97 № 432, окрім основних та супутніх корисних копалин за промисловим значенням запаси корисних копалин поділяються на балансові, умовно балансові, позабалансові; за ступенем геологічного вивчення – на розвідані і попередньо розвідані; за ступенем геологічного вивчення і достовірності ресурси корисних копалин поділяються на перспективні та прогнозні тощо.
Запропоноване включення до статті 8 Кодексу України про надра пункту 14 щодо віднесення до відання Кабінету Міністрів України у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр "укладення угод про розподіл продукції щодо ділянок надр або їх частин, щодо яких виданий спеціальний дозвіл (дозволи) на користування надрами, в порядку, передбаченому Законом України "Про угоди про розподіл продукції", фактично повторює пункт 13 цієї статті, яким до відання Кабінету Міністрів України віднесено "укладення угод про розподіл продукції", в тому числі щодо ділянок, запропонованих у законопроекті.
Потребують додаткового обґрунтування зміни до статті 39 Кодексу України про надра у частині визначення в якості майна, що належить Автономній Республіці Крим, геологічної інформації, отриманої користувачем надр у результаті геологічного вивчення за рахунок коштів бюджету Автономної Республіки Крим.
Доповнення статті 13 Закону України "Про екологічну експертизу" положенням про обов’язковість здійснення державної екологічної експертизи при розробленні проекту угоди про розподіл продукції дублюється у ряді актів законодавства, зокрема частина третя статті 13 Закону України "Про екологічну експертизу" та пункт 6 Переліку видів діяльності та об’єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28.08.13 № 808 поширює проведення обов’язкової державної екологічної експертизи на видобування корисних копалин, у тому числі відповідно до частини другої статті 11 Закону України "Про угоди про розподіл продукції" проекти відповідних угод підлягають обов’язковій державній експертизі з фінансових, правових, природоохоронних та інших питань відповідно до законодавства.
Запропоновані законопроектом зміни до Закону України "Про угоди про розподіл продукції" щодо передачі ряду повноважень від Кабінету Міністрів України до Міжвідомчої комісії в частині прийняття попереднього рішення щодо доцільності укладення угоди про розподіл продукції без проведення конкурсу та прийняття кінцевого рішення щодо укладення такої угоди призведе до зосередження у Міжвідомчої комісії функцій підготовки і затвердження цієї угоди, що має корупціогенні ризики, і не дозволить Кабінетові Міністрів України як вищому органу у системі органів виконавчої влади в повній здійснювати повноваження, передбачені статтею 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" в частині забезпечення проведення державної політики у сфері охорони природи, екологічної безпеки та природокористування. Міжвідомча комісія відповідно до Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.13 № 644, наділена достатніми повноваженнями щодо підготовки і подання Кабінетові Міністрів України пропозицій про укладення відповідної угоди без проведення конкурсу, організацію проведення експертизи проектів угод відповідно до законодавства, подання інвесторам висновків, зауважень, результатів експертизи або нової редакції проекту угоди, забезпечення погодження проекту угоди з органом місцевого самоврядування, розроблення в окремих випадках проектів угод за рішенням Кабінету Міністрів України.
Потребують поглибленого аналізу фахівцями відповідних центральних органів виконавчої влади та обґрунтування зміни до частини шостої статті 6 Закону України "Про угоди про розподіл продукції" про можливість укладення угоди про розподіл продукції щодо не тільки певної ділянки надр, а також її окремої частини. З геологічної точки зору ділянка надр є цілісним об'єктом, щодо якого видається документ дозвільного характеру, поділ якої за будь-якими ознаками може ускладнити здійснення державного геологічного контролю за раціональним використанням надр, і забезпечення виконання завдань Кодексу України про надра, визначеним у його статті 2, до яких віднесено регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища. Те саме стосується і змін до статті 7 цього Закону, яка регламентує порядок проведення конкурсу на проведення угоди про розподіл продукції, частини четвертої статті 9 Закону, яка визначає особливі умови угод про розподіл продукції.
Виключення у змінах до статті 8 Закону України "Про угоди про розподіл продукції", з невід'ємної частини угоди обов'язковості відображення вичерпного переліку встановлених правил, норм, стандартів ведення робіт, пов'язаних із користуванням надрами, охороною довкілля, використанням і переробкою мінеральної сировини, розрахунки, плани, переліки, програми, таблиці тощо, а у разі потреби - висновків експертів (актів експертиз), науковців і фахівців, залучених до розроблення проекту угоди також потребує поглибленого аналізу фахівцями відповідних центральних органів виконавчої влади з огляду на те, що видобування корисних копалин, за винятком корисних копалин місцевого значення, які видобуваються землевласниками і землекористувачами в межах наданих їм земельних ділянок для господарських і побутових потреб, є видом діяльності, який становить відповідно до переліку, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.13 № 808, підвищену екологічну небезпеку. Виключення зазначених істотних умов з угоди не сприятиме забезпеченню охорони навколишнього природного середовища і потенційно може призвести до небезпечних наслідків для довкілля загалом.
На сьогодні до законопроекту наявний узагальнюючий висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, згідно з яким за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу із урахуванням викладених зауважень.
Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання законопроекту про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо користування нафтогазоносними надрами (реєстр. № 3042), поданого народними депутатами України Насаликом І. С. і Тимошенком Ю. В.
2. Рішення направити до Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.
Голова Комітету
М. ТОМЕНКО