Рішення Комітету № 43/7 від 07.09.2016 р. щодо проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань, пов'язаних із видобутком дорогоцінного каміння органогенного утворення та інших корисних копалин (реєстр. № 4043а)
09 вересня 2016, 10:59
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
РІШЕННЯ
від "7" вересня 2016 р. № 43/7
Щодо проекту Закону про внесення змін
до деяких законодавчих актів України
щодо окремих питань, пов‘язаних із
видобутком дорогоцінного каміння
органогенного утворення та інших
корисних копалин (реєстр. № 4043а)
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до предметів відання розглянув законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань, пов‘язаних із видобутком дорогоцінного камінні органогенного утворення та інших корисних копалин (реєстр. № 4043а), поданий народним депутатом України Дейдеєм Є. С., і відзначає.
Метою законопроекту визначено удосконалення правових засад здійснення видобутку дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення й напівдорогоцінного каміння.
Зокрема, автором запропоновано:
запровадити ліцензування видобутку і виробництва дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння і відповідний контроль за цією діяльністю;
здійснювати закупівлю афінованих дорогоцінних металів, видобутого з надр або рекуперованого дорогоцінного каміння, видобутого з надр дорогоцінного каміння органогенного утворення в установленому законодавством України порядку в Державний фонд дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України за рахунок коштів державного бюджету і в Державну скарбницю – за рахунок коштів Національного банку України;
здійснювати оплату і продаж дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення за цінами, які діють на світовому ринку на день продажу;
надати першочергове право учасникам бойових дій на отримання ліцензій на провадження господарської діяльності з видобутку корисних копалин (у тому числі дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, напівдорогоцінного каміння), а також на оренду земельних ділянок для здійснення даної діяльності на території адміністративно-територіальної одиниці за адресою реєстрації місця проживання на момент призову на військову службу або укладання контракту про проходження військової служби.
До законопроекту можна висловити такі зауваження.
На сьогодні користування надрами здійснюється відповідно до Кодексу України про надра на підставі спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами. Запровадження законопроектом ліцензування може призвести до подальшого ускладнення дозвільної процедури, а також потребує узгодження з положеннями Кодексу України про надра.
Законопроектом не визначено джерела фінансування закупівлі Центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного пробірного контролю, і Національним банком України дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, інших коштовностей на внутрішньому і зовнішньому ринках, у тому числі за рахунок коштів державного бюджету. При цьому слід зауважити, що йдеться про значні обсяги фінансування, оскільки за інформацією Мінприроди річний обсяг тіньового ринку тільки бурштину становить 230-300 млн. доларів США.
Надання першочергового права на отримання ліцензій не відповідає одному з принципів державної політики у сфері ліцензування, а саме принципу рівності прав суб’єктів господарювання, визначеному пунктом 5 статті 3 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності".
Автором законопроекту не надано інформації щодо визначення цін, які діють на світовому ринку на день продажу, для оплати дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення, які закуповуються до Державного фонду дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України і знаходяться на зберіганні у Державному сховищі дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України, а також для продажу цінностей із Державного сховища дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння України. Крім того, потребує обґрунтування застосування запропонованих цін для умов господарювання та ринкової кон‘юнктури, яка може скластися в Україні.
Відсутність фінансово-економічного обґрунтування запропонованих змін не відповідає вимогам частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, згідно з якою у разі внесення законопроекту, проекту іншого акта, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету (надходжень бюджету та/або витрат бюджету), до законопроекту має бути додане фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки). Наявність зазначеного обґрунтування є підставою для складення відповідних висновків щодо доцільності його прийняття.
Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Комітету з питань промислової політики та підприємництва внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання законопроекту про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань, пов‘язаних із видобутком дорогоцінного камінні органогенного утворення та інших корисних копалин (реєстр. № 4043а), поданий народним депутатом України Дейдеєм Є. С.
2. Рішення направити до Комітету з питань промислової політики та підприємництва.
Перший заступник Голови Комітету | А. Дирів |