Рішення Комітету № 34/22 від 30.03.2016 щодо питань дотримання екологічного законодавства при будівництві комплексів для вирощування птиці у Черкаській області
11 квітня 2016, 12:58
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,
ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ
ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
від 30 березня 2016 р. № 34/22
Щодо питань дотримання екологічного законодавства
при будівництві комплексів для вирощування птиці
у Черкаській області
До Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи неодноразово надходили звернення громадськості Чигиринщини стосовно будівництва на території Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області екологічно небезпечного підприємства – птахофабрики та необхідності дотримання відповідної процедури згідно з екологічним законодавством, зокрема, із врахуванням думки громадськості.
Звернення громадськості Чигиринщини із зазначеного питання його було направлено для розгляду до Міністерства екології та природних ресурсів України та Черкаської обласної державної адміністрації.
Будівництво та експлуатація комплексів для вирощування птиці потребують дотримання вимог Закону України "Про екологічну експертизу", відповідно до статті 13 якого визначено, що здійснення державної екологічної експертизи є обов'язковим для видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку. Відповідно до пункту 23 Переліку видів діяльності та об'єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 серпня 2013 р. № 808, до видів діяльності та об’єктів, що підлягають обов’язковій екологічній експертизі у галузі тваринництва, птахівництва віднесені тваринницькі комплекси для вирощування птиці (60 тис. кур-несучок і більше, 85 тис. бройлерів і більше).
За інформацією Міністерства екології та природних ресурсів матеріали оцінки впливу на навколишнє середовище щодо будівництва на території Рацівської сільської ради Чигиринського району Черкаської області птахоферм для проведення державної екологічної експертизи до Міністерства не надходили.
За інформацією Черкаської обласної державної адміністрації:
за даними Управління містобудування та архітектури Черкаської обласної державної адміністрації розміщення пташників, які плануються будувати на території Рацівської сільської ради Чигиринського району, не передбачено затвердженою схемою районного планування;
за даними Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області ДП "Перемога Нова" не зверталось до Управління по питаннях вибору земельних ділянок, порядку відбору земельних ділянок під будівництво пташників на території Рацівської сільської ради Чигиринського району, документація із землеустрою щодо відведення земельних ділянок під будівництво об'єктів ДП "Перемога Нова" на території Рацівської сільської ради не надходила;
за даними Чигиринської районної державної адміністрації Черкаської області рішень щодо початку будівництва птахофабрики на території Рацівської сільської ради Чигиринського району не приймалось, а підстави для проведення громадських слухань відсутні, оскільки відповідно статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначено, що громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти;
за даними Головного управління Держсанепідслужби у Черкаській області звернень щодо розміщення та будівництва будь-яких об'єктів на зазначеній адміністративній території не надходило.
Відповідно до ДБН Б.2.4-3-95 "Генеральні плани сільськогосподарських підприємств" такі підприємства слід розміщувати на майданчику, передбаченому схемою або проектом районного планування, генеральним планом населеного пункту, проектом планування виробничої зони сільського поселення. Розміщення таких підприємств на орних, зрошувальних землях та зайнятих багаторічними плодовими насадженнями і виноградниками, водоохоронними, захисними та іншими лісами першої групи дозволяється лише у виключних випадках при техніко-економічному обґрунтуванні та погодженні з місцевими органами влади. Такі підприємства необхідно розміщувати підвітряно по відношенню до житлової забудови, лікувальних та дитячих закладів, підприємств по переробці продукції.
Згідно з ДБН Б.2.4-3-95 генеральні плани сільгосппідприємств розробляються на основі раніше складеного генплану виробничої зони сільського поселення. Якщо для даного сільського поселення генеральний план виробничої зони не розроблявся або не відповідає сучасним вимогам, розробляється безпосередньо генеральний план конкретного сільгосппідприємства в поєднанні з навколишнім плануванням та перспективою розвитку території.
Згідно зі статтями 26 і 31 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органам місцевого самоврядування надані повноваження щодо здійснення у встановленому порядку державного контролю за дотриманням містобудівного законодавства, містобудівної документації при плануванні і забудові територій та вирішення питань врегулювання земельних відносин, генеральних планів забудови та іншої містобудівної документації.
ДБН А.2.2-2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво" встановлено склад та зміст проектної документації на нове будівництво. Цими ДБН визначено, що замовник будівництва визначає завдання на проектування, яке включає обґрунтовані вимоги замовника до планувальних, архітектурних, інженерних і технологічних рішень об‘єкта будівництва, його основних параметрів, вартості та організації його будівництва і складається з урахуванням технічних умов, містобудівних умов та обмежень, одними з яких є вимоги щодо розроблення розділу "Оцінка впливів на навколишнє середовище" (далі – ОВНС).
ОВНС розробляється відповідно до ДБН А.2.2-1-2003 "Склад і зміст матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище (ОВНС) при проектуванні і будівництві підприємств, будинків і споруд". Замовник визначає виконавця ОВНС. На основі висновків остаточного звіту ОВНС замовник і виконавець складають Заяву про екологічні наслідки планованої діяльності та забезпечують її оприлюднення через засоби масової інформації. Остаточний звіт ОВНС, з урахуванням громадський інтересів, у складі проектної документації, подається замовником або генпроектувальником на узгодження і проходження експертизи.
Експертиза проектної документації на будівництво проводиться експертними організаціями, які відповідають критеріям, визначеним центральним органом виконавчої влади з питань будівництва, містобудування та архітектури, відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". Порядок затвердження проектів будівництва, проведення експертизи затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 р. № 560.
Згідно з Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади у сфері екології та природних ресурсів, у тому числі на місцевому рівні" повноваження ліквідованих територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища передані обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям. Відповідно, обласні та міські державні адміністрації мають забезпечувати захист екологічних прав та інтересів громадян і держави.
З метою забезпечення екологічної безпеки, охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, захисту екологічних прав та інтересів громадян і держави замовниками у разі проектування будівництва комплексів для вирощування птиці повинна бути забезпечена обов‘язкова подача проектних матеріалів щодо будівництва для проведення державної екологічної експертизи.
При розроблені проектної документації проведення її експертизи здійснюється відповідно до статті 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", статей 11, 16, 42 Закону України "Про екологічну експертизу", статті 30 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 18 грудня 2003 р. № 168 "Про затвердження Положення про участь громадськості у прийнятті рішень у сфері охорони довкілля" (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 4 лютого 2004 р. за № 155/8754).
Врахування громадських інтересів здійснюється під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні відповідно до статті 21 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та постанови Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 р. № 555 "Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні".
Згідно з статтею 13 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальна громада має право проводити громадські слухання, зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування. Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов‘язковому розгляду органами місцевого самоврядування. Порядок організації громадських слухань визначається статутом територіальної громади.
Порядок залучення громадськості до обговорення питань щодо прийняття рішень, які можуть впливати на стан довкілля, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 червня 2011 р. № 771, визначає, що організатором громадського обговорення може бути орган виконавчої влади, який приймає рішення, орган місцевого самоврядування або замовник проекту такого рішення. Організатор громадського обговорення визначає дату та місце проведення громадських слухань і забезпечує відповідне інформування громадськості.
За результатами розгляду, Комітет в и р і ш и в:
1. Робочій групі за участю представників підкомітету з питань державного моніторингу навколишнього природного середовища Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерства екології та природних ресурсів України, Державної екологічної інспекції України, Черкаської обласної державної адміністрації здійснити робочий виїзд до Черкаської області для вивчення екологічних та природоохоронних аспектів питання будівництва комплексу для вирощування птиці, що становить підвищену екологічну небезпеку.
2. Рекомендувати Міністерству екології та природних ресурсів України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерству охорони здоров'я України, Міністерству аграрної політики та продовольства України, Державній санітарно-епідеміологічній службі України, Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Державній екологічній інспекції України, Черкаській обласній державній адміністрації:
поінформувати Комітет стосовно наявних рішень (правових підстав для їх прийняття) щодо будівництва комплексів для вирощування птиці у Чигиринському районі Черкаської області;
забезпечувати захист екологічних прав та інтересів громадян і держави відповідно до законодавства, зокрема, враховуючи необхідність проведення екологічної експертизи проектної документації на будівництво птахокомплексів, проведення громадських слухань під час розроблення проектної документації, врахування громадських інтересів місцевої громади, обговорення з місцевою громадою альтернативних варіантів вибору земельних ділянок, необхідність соціального діалогу між забудовником і місцевою громадою та еколого-соціального розвитку територій.
3. Рішення направити Міністерству екології та природних ресурсів України, Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерству охорони здоров'я України, Міністерству аграрної політики та продовольства України, Державній санітарно-епідеміологічній службі України, Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Державній екологічній інспекції України, Черкаській обласній державній адміністрації.
Перший заступник Голови Комітету
А.ДИРІВ