Рішення Комітету № 43/19 від 07.09.2016 р. про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" щодо надання соціально-економічної компенсації ризику населенню, яке проживає на території зон спостереження підприємств з видобування і переробки уранових руд (реєстр. № 4916 від 07.07.2016р.)

21 листопада 2016, 13:23

 


КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,
ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

РІШЕННЯІШЕННЯ

 

 

07 вересня 2016 року                                                                          43/19

 

 

 

Про проект Закону про внесення змін

до Закону України "Про використання

ядерної енергії та радіаційну безпеку"

щодо надання соціально-економічної

компенсації ризику населенню, яке проживає

на території зон спостереження підприємств

з видобування і переробки уранових руд

(реєстр. № 4916 від 07.07.2016р.)

 

 

Розглянувши проект Закону про внесення змін до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" щодо надання соціально-економічної компенсації ризику населенню, яке проживає на території зон спостереження підприємств з видобування і переробки уранових руд, поданий народними депутатами України Горбуновим О.В., Дубневичем Б.В., Іщейкіним К.Є., Молотком І.Ф., Комітет відмічає наступне:

Метою прийняття зазначеного законопроекту є врегулювання питання надання соціально-економічної компенсації ризику населенню територій, на яких розміщуються підприємства з видобування і переробки уранових руд. Проектом закону пропонується доповнити визначення поняття зони спостереження, визначивши її для підприємств по видобуванню та переробці уранових руд. Крім того, проектом закону передбачається розподіл субвенції з державного бюджету у тому числі і між бюджетами об’єднаних територіальних громад.

Як зазначено в пояснювальній записці, необхідність прийняття зазначеного законопроекту обґрунтовується тим, що відповідно до статті 12 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» населення територій, на яких розміщуються підприємства з видобування і переробки уранових руд, ядерні установки, об'єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами, має право на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності.

Водночас, у статті 97 Бюджетного кодексу України зазначено, що у Державному бюджеті може передбачатися субвенція на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає в зоні спостереження.

Згідно із Законом України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», зона спостереження - територія на якій можливий радіаційний вплив ядерної установки та об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, на населення, що проживає в цій зоні.

На виконання статті 97 Бюджетного кодексу України Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України щорічно розробляє Порядок та Умови (далі – Порядок та Умови) надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.

Відповідно до затвердженого Порядку та Умов зазначена субвенція розподіляється між 39-ти адміністративно-територіальними одиницями семи областей (Волинська, Дніпропетровська, Запорізька, Миколаївська, Рівненська, Херсонська та Хмельницька).

Водночас, протягом тривалого часу Кіровоградська область не включена до Переліку областей, які отримують субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.

При цьому, на території Кіровоградської області розташоване Державне підприємство «Східний гірничо-збагачувальний комбінат», яке є платником Збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.

Крім того, в рамках реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування територіальної організації влади в Україні та відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» у 2015 році утворено 159 об’єднаних територіальних громад. Особливості формування бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, визначені частиною 4 статті 67 Бюджетного кодексу України, згідно з якою відносини між цими бюджетами та державним бюджетом визначаються відповідно до статей 97, 99, 100, 102, 103-2, 104-2 зазначеного Кодексу.

Розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» повинен здійснюватися між всіма місцевими бюджетами, які мають міжбюджетні відносини з державним бюджетом, у тому числі і між бюджетами об’єднаних територіальних громад, що також передбачено проектом закону.

Комітет звертає увагу на те, що гірничо-видобувні підприємства ДП «Східний гірничо-збагачувальний комбінат», а саме шахти Інгульська, Смолінська та Новокостянтинівська, розташовані на території Кіровоградської області, а головний офіс цього підприємства знаходиться у м. Жовті Води Дніпропетровської області.

На думку суб'єкта права законодавчої ініціативи прийняття цього законопроекту дозволить забезпечити реалізацію законодавчого права населення територій, на яких розміщуються підприємства з видобування і переробки уранових руд на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності.

 

За підсумками розгляду законопроекту Комітет в и р і ш и в:

 

1.               Рекомендувати Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки проект Закону про внесення змін до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" щодо надання соціально-економічної компенсації ризику населенню, яке проживає на території зон спостереження підприємств з видобування і переробки уранових руд (реєстр. № 4916 від 07.07.2016р.), поданий народними депутатами України Горбуновим О.В., Дубневичем Б.В., Іщейкіним К.Є., Молотком І.Ф., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.

 

2.               Рішення Комітету направити до Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.

 

 

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                                            А.ДИРІВ