Рішення Комітету № 42/10 від 12 липня 2016 р. про проект Закону України про розкриття інформації у видобувних галузях (реєстр. № 4840)
14 липня 2016, 09:50
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
РІШЕННЯ
від 12 липня 2016 р. № 42/10
Щодо законопроекту про
розкриття інформації у видобувних
галузях (реєстр. № 4840)
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до предметів відання розглянув законопроект про розкриття інформації у видобувних галузях (реєстр. № 4840), поданий народними депутатами України Бєльковою О. В., Єднаком О. В., Рибаком І. П., Рябчиним О. М., Кацер-Бучковською Н. В., Домбровським О.Г., і відзначає.
Метою законопроекту визначено надання громадськості доступу до повної та об’єктивної інформації щодо платежів суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, на користь отримувачів платежів, створення передумов для суспільно відповідального використання такими суб'єктами корисних копалин загальнодержавного значення, а також для суспільного ознайомлення та обговорення питань, пов'язаних із використанням та управлінням державою та територіальними громадами корисними копалинами загальнодержавного значення.
При цьому у пояснювальній записці авторами зазначено, що законопроект спрямований на імплементацію, в частині підвищення прозорості господарської діяльності у видобувних галузях, директив з питань фінансової звітності і цінних паперів
Ідея законопроекту щодо розкриття інформації у видобувних галузях і збільшення прозорості відповідної діяльності заслуговує на підтримку, проте у запропонованій редакції законопроект має такі недоліки.
Суб‘єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, є надрокористувачами, які на сьогодні керуються у своїй діяльності законодавством України про надра, а державне управління здійснюють відповідні органи у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр. Законопроектом передбачається закріплення центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері енергетики і вугільної промисловості відповідальним за розкриття інформації, багатосторонньої групи з питання імплементації в Україні Ініціативи прозорості у видобувних галузях (далі - ІПВГ), він деталізує обов‘язки цього органу щодо утворення зазначеної групи, повноваження цієї групи, порядок підготовки звітів тощо. Це не узгоджується з вимогами статті 5 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", згідно з якою утворення, реорганізація та ліквідація міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади здійснюються Кабінетом Міністрів України з урахуванням його завдань, а також необхідності забезпечення здійснення повноважень органів виконавчої влади і недопущення дублювання повноважень. Саме Кабінет Міністрів України відповідно до статті 6 зазначеного Закону визначає сфери формування і реалізації центральними органами виконавчої влади державної політики у відповідних сферах, а згідно статті 8 зазначеного Закону саме Міністр утворює комісії, робочі та експертні групи.
Для виконання вимог законопроекту у разі його прийняття надрокористувачі мають перейти на нові стандарти звітності. Проте інформація про кошти, за які впроваджуватиметься виконання зазначених положень законопроекту, та відповідне фінансово-економічне обґрунтування відсутні. В тому числі, відсутнє обґрунтування запропонованих штрафів за порушення строків та достовірності розкриття інформації у розмірах 5000, 10000 і 100000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Супровідні документи не містять повного переліку зобов‘язань України як країни-кандидата ІПВГ, а також про вигоди від прийняття законопроекту для Української держави, суспільства та розвитку видобувних галузей. Було б доцільно мати аналіз можливих затрат і вигод від повного приєднання України до ІПВГ окрім забезпечення умов для підготовки незалежним Адміністратором щорічних Звітів ІПВГ про платежі видобувних компаній до бюджету України і доходи Уряду від діяльності видобувних компаній.
Як зазначено у пояснювальній записці, законопроект потребує погодження з Мінекономіки, Мін‘юстом, Мінфіном, Мінприроди, ДФС, ДРС, Держгеонадрами. За змістом законопроект пов‘язаний з формуванням та забезпеченням реалізації державної політики у сфері зовнішніх відносин України, сприянням входженню України до світового інформаційного простору, піднесенню її міжнародного авторитету, формуванню позитивного іміджу держави як надійного і передбачуваного партнера, стосується ряду аспектів міжнародного характеру і може мати наслідки для міжнародних відносин України, що відноситься до основних завданнями МЗС згідно з Положенням про нього. Тому було б доцільно отримати щодо нього висновок Кабінету Міністрів України з обов‘язковим залученням зазначених центральних органів виконавчої влади та МЗС.
Слід зазначити, що законопроект потребує узгодження з положеннями чинного Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення прозорості у видобувних галузях", який має аналогічну сферу застосування та інші підходи до її регулювання.
Реалізація положень законопроекту у разі його прийняття потребуватиме внесення змін до ряду нормативно-правових актів. Проте до законопроекту не додано перелік нормативних актів, прийняття або перегляд яких необхідно здійснити для реалізації положень законопроекту в разі його прийняття, як це передбачено частиною 8 статті 90 Регламенту Верховної Ради України.
Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття за основу законопроекту про розкриття інформації у видобувних галузях (реєстр. № 4840), поданого народними депутатами України Бєльковою О. В., Єднаком О. В., Рибаком І. П., Рябчиним О. М., Кацер-Бучковською Н. В., Домбровським О.Г.
2. Рішення направити до Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.
Перший заступник Голови Комітету | А. Дирів |