Комітет вважає за доцільне прийняти за основу проект Закону України про стратегічну екологічну оцінку (реєстр. № 6106)
11 квітня 2017, 14:19
На своєму засіданні, яке відбулося 5 квітня 2017 року, Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув та прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти за основу проект Закону України про стратегічну екологічну оцінку (реєстр. № 6106 від 21.02.2017р.), поданий народними депутатами України А.Дирівим, І.Рибаком, О.Єднаком, О.Рябчиним, П.Дзюбликом та іншими.
Законопроект розроблено з метою адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу в частині встановлення сфери застосування та порядку здійснення стратегічної екологічної оцінки відповідно до підходу, закріпленому у Директиві Європейського Парламенту та Ради ЄС від 27 червня 2001 р. № 2001/42/ЄС, а також з метою реалізації положень Протоколу про стратегічну екологічну оцінку до Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті.
Завданням законопроекту є визначення сфери застосування стратегічної екологічної оцінки (далі – СЕО), встановлення порядку її здійснення, механізму проведення транскордонних консультацій, інформування про прийняте рішення та проведення моніторингу виконання стратегій, планів, загальнодержавних програм, державних цільових програм та програмних документів, включаючи будь-які зміни до них (далі – проекти документів державного планування).
Дія цього Закону:
§ поширюється на документи державного планування, які буть мати вплив на довкілля та здоров’я населення;
§ не поширюється на документи державного планування, які стосуються національної безпеки та надзвичайних ситуацій, бюджети, бюджетні програми та фінансові плани, а також програми економічного і соціального розвитку АР Крим, областей, районів та міст на короткостроковий період.
Також, розділом VІ «Прикінцеві положення» законопроекту вносяться зміни до Земельного кодексу України, законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про курорти», «Про державні цільові програми», «Про регулювання містобудівної діяльності».
Комітет з питань економічної політики рекомендує Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи попередньо отримати та опрацювати позицію Президента України відносно положень проекту Закону України про стратегічну екологічну оцінку.
Міністерство екології та природних ресурсів України підтримує законопроект та зазначило, що він враховує зауваження, викладені у вето Президента України. Також Мінприроди проінформувало про офіційний юридичний висновок Секретаріату Конвенції Еспо щодо відповідності законопроекту Конвенції та Протоколу про стратегічну екологічну оцінку до неї та низку зауважень, які враховані у доопрацьованому законопроекті рестр. № 6106.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило низку зауважень до законопроекту, зокрема щодо неврахування низки положень Протоколу про стратегічну екологічну оцінку– далі «Протокол». Відповідно до Протоколу про стратегічну екологічну оцінку впровадження СЕО в Україні потребує, окрім запропонованого переліку об’єктів стратегічної екологічної оцінки, також і стратегічну екологічну оцінку документів, які формують політику у певній галузі, а також законодавства, якщо це може викликати суттєвий вплив на довкілля (екологічні наслідки), зокрема, пов’язані зі здоров’ям населення (стаття 13 Протоколу «Політика та законодавство»). У проекті ж відповідні положення відсутні, хоча Закон України «Про екологічну експертизу» відносить до об’єктів екологічної експертизи і проекти законодавчих та інших нормативно-правових актів, реалізація яких може призвести до негативного впливу на стан довкілля (ч.1 ст.7; п.4 ч.1 ст.14).
В узагальнюючому висновку Головне науково-експертне управління зазначило, що порушені у законопроекті питання можуть бути вирішені шляхом внесення відповідних змін до Закону України «Про екологічну експертизу» та деяких інших законів. У зв’язку з чим за результатами розгляду у першому читанні законопроект прийняти за основу з урахуванням висловлених зауважень і пропозицій.