Комітет висловив свої пропозиції та зауваження до проекту Постанови № 8357 про Основні напрями бюджетної політики на 2019-2021 рік
04 червня 2018, 23:19
22 травня 2018 року Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи на своєму засіданні розглянув проект Постанови про Основні напрями бюджетної політики на 2019-2021 рік (реєстр. № 8357 від 16.05.2018), внесений Кабінетом Міністрів України.
Як видно із пояснювальної записки, Основні напрями бюджетної політики на 2019-2021 роки ґрунтуються на положеннях Програми діяльності Кабінету Міністрів України, Коаліційної угоди, проекту Середньострокового плану пріоритетних дій Уряду на період до 2020 року, Стратегії сталого розвитку "Україна-2020", Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017-2020 роки програм співпраці з міжнародними фінансовими організаціями.
Комітет зауважив, що у зв’язку з недостатнім рівнем фінансування природоохоронних програм завдання та заходи цих програм були виконані не в повному обсязі, або не виконувались взагалі, зокрема, Загальнодержавної програми подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2019-2024 роки, Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему, Загальнодержавної цільової екологічної програми поводження з радіоактивними відходами, Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України, Загальнодержавної цільової програми захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на 2013-2017 роки, Програми охорони навколишнього природного середовища Закарпатської області на 2016-2018 рр., бюджетних програм «Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Здійснення природоохоронних заходів».
Невідкладного фінансування потребують заходи з реконструкції очисних споруд Чернівецької області й усунення забруднення транскордонних річок Прут, Сірет, Дністер у сумі 44 281,94 тис. гривень. За інформацією Луганської облдержадміністрації для вирішення першочергових природоохоронних заходів у 2018 році необхідні кошти у сумі 1 040 666,32 тис. гривень. В усіх областях є проблема утилізації, знешкодження непридатних до використання пестицидів. Так, у Хмельницькій області на цю мету необхідно кошти у сумі 22 315,5 тис. грн., а, крім того, на утримання об’єктів природно-заповідного фонду області 335 804,3 тис. гривень. За інформацією Київської міської державної адміністрації та облдержадміністрації потреба фінансування природоохоронних заходів на 2018 рік становить більше 5,8 млрд. гривень. У цілому на 2018 рік є нагальна потреба невідкладного фінансування природоохоронних заходів на загальну суму 102 802,5 тис. гривень.
Станом на 01.05.2018 року фактичні надходження екологічних платежів становлять майже 25 352 940 тис. грн., у т. ч. за пальне 14 770 199,7 тис. грн та кошти від сплати екологічного податку (крім радіоактивних відходів) - 455 881,5 тис. грн. при запланованих видатках за бюджетною програмою КПКВК 2401270 «Здійснення природоохоронних заходів» 348,8 млн. грн. на рівні 2017 року.
У цілому на 2018 рік у бюджеті заплановано надходження від сплати екологічного податку (крім радіоактивних відходів) у сумі 4 063 916,1 тис. грн., але тільки 2 583 955,5 тис. грн. буде можливо використати на природоохоронні заходи (разом державний і місцеві бюджети), з яких лише 348 801,7 тис. грн. кошти загального фонду державного бюджету.
У Законі України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» заплановані надходження від сплати екологічних платежів (рентної плати за використання природних ресурсів та екологічного податку, грошових стягнень за шкоду) до держбюджету становлять 5 відсотків від загальної суми на 2018 рік, а це 45 955 781,8 тис. гривень. Зарахування екологічних платежів з року в рік міняється Урядом на користь державного бюджету, що створює основну перепону на шляху ефективного освоєння коштів, при цьому фінансування природоохоронної сфери навпаки зменшується, незважаючи на інфляційні процеси в країні.
Зменшення надходжень екологічного податку до спеціального фонду обласних бюджетів призведе до недопустимо низького фінансування природоохоронної галузі, результатом якого може стати припинення підтримки основних виробничих фондів природоохоронного значення в робочому стані та унеможливлення запобігання аварійним ситуаціям, що негативно вплине на реалізацію державної та регіональної екологічної політики.
За результатами розгляду Комітет рекомендував Комітету з питань бюджету врахувати наступні зауваження та пропозиції до проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2019-2021 роки:
У розділі «Основні завдання бюджетної політики»:
Як видно із пояснювальної записки, Основні напрями бюджетної політики на 2019-2021 роки ґрунтуються на положеннях Програми діяльності Кабінету Міністрів України, Коаліційної угоди, проекту Середньострокового плану пріоритетних дій Уряду на період до 2020 року, Стратегії сталого розвитку "Україна-2020", Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017-2020 роки програм співпраці з міжнародними фінансовими організаціями.
Комітет зауважив, що у зв’язку з недостатнім рівнем фінансування природоохоронних програм завдання та заходи цих програм були виконані не в повному обсязі, або не виконувались взагалі, зокрема, Загальнодержавної програми подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2019-2024 роки, Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему, Загальнодержавної цільової екологічної програми поводження з радіоактивними відходами, Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України, Загальнодержавної цільової програми захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на 2013-2017 роки, Програми охорони навколишнього природного середовища Закарпатської області на 2016-2018 рр., бюджетних програм «Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», «Здійснення природоохоронних заходів».
Невідкладного фінансування потребують заходи з реконструкції очисних споруд Чернівецької області й усунення забруднення транскордонних річок Прут, Сірет, Дністер у сумі 44 281,94 тис. гривень. За інформацією Луганської облдержадміністрації для вирішення першочергових природоохоронних заходів у 2018 році необхідні кошти у сумі 1 040 666,32 тис. гривень. В усіх областях є проблема утилізації, знешкодження непридатних до використання пестицидів. Так, у Хмельницькій області на цю мету необхідно кошти у сумі 22 315,5 тис. грн., а, крім того, на утримання об’єктів природно-заповідного фонду області 335 804,3 тис. гривень. За інформацією Київської міської державної адміністрації та облдержадміністрації потреба фінансування природоохоронних заходів на 2018 рік становить більше 5,8 млрд. гривень. У цілому на 2018 рік є нагальна потреба невідкладного фінансування природоохоронних заходів на загальну суму 102 802,5 тис. гривень.
Станом на 01.05.2018 року фактичні надходження екологічних платежів становлять майже 25 352 940 тис. грн., у т. ч. за пальне 14 770 199,7 тис. грн та кошти від сплати екологічного податку (крім радіоактивних відходів) - 455 881,5 тис. грн. при запланованих видатках за бюджетною програмою КПКВК 2401270 «Здійснення природоохоронних заходів» 348,8 млн. грн. на рівні 2017 року.
У цілому на 2018 рік у бюджеті заплановано надходження від сплати екологічного податку (крім радіоактивних відходів) у сумі 4 063 916,1 тис. грн., але тільки 2 583 955,5 тис. грн. буде можливо використати на природоохоронні заходи (разом державний і місцеві бюджети), з яких лише 348 801,7 тис. грн. кошти загального фонду державного бюджету.
У Законі України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» заплановані надходження від сплати екологічних платежів (рентної плати за використання природних ресурсів та екологічного податку, грошових стягнень за шкоду) до держбюджету становлять 5 відсотків від загальної суми на 2018 рік, а це 45 955 781,8 тис. гривень. Зарахування екологічних платежів з року в рік міняється Урядом на користь державного бюджету, що створює основну перепону на шляху ефективного освоєння коштів, при цьому фінансування природоохоронної сфери навпаки зменшується, незважаючи на інфляційні процеси в країні.
Зменшення надходжень екологічного податку до спеціального фонду обласних бюджетів призведе до недопустимо низького фінансування природоохоронної галузі, результатом якого може стати припинення підтримки основних виробничих фондів природоохоронного значення в робочому стані та унеможливлення запобігання аварійним ситуаціям, що негативно вплине на реалізацію державної та регіональної екологічної політики.
За результатами розгляду Комітет рекомендував Комітету з питань бюджету врахувати наступні зауваження та пропозиції до проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2019-2021 роки:
У розділі «Основні завдання бюджетної політики»:
- у абзаці 15 слова «мінерально-сировинна база» замінити словами «розвиток мінерально сировинної бази держави»;
- У розділі «Виконання та реалізація пріоритетних державних цільових програм та державних інвестиційних проектів»:
- у абзаці 1 після слів «з урахуванням економічної і соціальної ефективності» доповнити словами «та загального затвердженого обсягу їх фінансування»;
- у абзаці 2 слова «мінерально-сировинна база» замінити словами «розвиток мінерально сировинної бази держави»;
- абзац другий після слів «сфері охорони навколишнього природного середовища» доповнити словами «сфері цивільного захисту».
- забезпечення збільшення запланованих видатків на виконання загальнодержавних програм, затверджених законами України, до рівня, що відповідає визначеним цими законами обсягам фінансування;
- забезпечення збільшення фінансування бюджетної програми «Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
- збільшення розміру пенсійного забезпечення учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та постраждалих осіб, інвалідність яких пов'язана з наслідками Чорнобильської катастрофи;
- відновлення фінансування бюджетної програми «Забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
- відновлення та забезпечення фінансування бюджетної програми «Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
- збереження та належне фінансування спеціалізованих медичних закладів для забезпечення надання якісної медичної допомоги постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- забезпечення достатнього та своєчасного фінансування Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему та Загальнодержавної цільової екологічної програми поводження з радіоактивними відходами;
- встановлення та законодавче затвердження механізму щодо співфінансування природоохоронних заходів з держбюджету на пропорційній основі в залежності від техногенного навантаження на область та його вкладу в загальний обсяг надходжень;
- внесення змін до Переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів, затвердженого постановою № 1147 від 17.09.1997, з метою осучаснення;
- реформування структури фондів охорони навколишнього природного середовища, з метою консолідації коштів для виконання ефективних заходів в масштабах значимих для населення;
- при підготовці змін до Бюджетного кодексу України передбачити положення щодо зарахування рентної плати до спеціального фонду місцевих бюджетів та збільшення за їх рахунок фінансування природоохоронної діяльності.