Комітет висловив пропозиції та зауваження до проекту закону № 9085 про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок деяких податків
19 жовтня 2018, 10:50
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, відповідно до предметів відання, розглянув проект закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок деяких податків (реєстр. № 9085 від 17.09.2018), внесений Кабінетом Міністрів України, і відзначає.
Метою законопроекту, на думку суб’єктів права законодавчої ініціативи, є забезпечення формування дохідної частини Державного бюджету України на 2019 рік та приведення розмірів ставок податків у відповідність до інфляційних процесів в економіці.
У законопроекті, як зазначається у пункті 3 Пояснювальної записки до нього, передбачаються зміни до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок акцизного податку, екологічного податку та рентної плати з урахуванням індексу споживчих цін та індексу цін виробників промислової продукції, які відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 411 від 31.05.2017 (із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 906 від 01.12.2017) «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2018 - 2020 роки», у 2018 році прогнозовані на рівні 109,0 % та 110,3 % відповідно. Так, залежно від сфери застосування податків, ставки акцизного податку, екологічного податку (за: викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення; скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти; розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах; утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк) та рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін у 2018 році збільшені на 9 %. Ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, рентної плати за спеціальне використання води та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів з урахуванням прогнозного індексу цін виробників промислової продукції у 2018 році збільшені на 10,3 %.
Підпунктом 4.1.9 пункту 4.1. статті 4 Податкового кодексу України, передбачено принцип стабільності, відповідно до якого зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. У цьому контексті слід звернути увагу на норму пункту 4 розділу ХIХ Податкового кодексу України, за змістом якої відповідний законопроект Кабінет Міністрів України може вносити до Верховної Ради України до 1 червня 2018 року.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку зазначає, що у поданих документах не наведено розрахунків щодо впливу збільшення ставок оподаткування на фінансовий стан платників цих податків та зборів. Адже, як свідчить практика, зростання податкових платежів частіше призводить до випадків їх несплати, зростання витратомісткості виробництва, стрибка цін на кінцеву продукцію й інших проблем функціонування суб’єктів господарювання різних галузей та сфер діяльності. Підвищення ставок акцизного податку своїм наслідком може мати поглиблення негативних тенденцій на ринках відповідної товарної продукції, скорочення бюджетних надходжень від інших податків (податку на прибуток підприємств, податку на додану вартість тощо), може вплинути на загальну динаміку цін і тарифів, збільшити тіньову складову ринку . Щорічна зміна ставок оподаткування зазначених у проекті податків в залежності від рівня індексації споживчих цін й цін виробників промислової продукції, який має тенденцію до постійного зростання, не сприятиме стабільності роботи платників таких податків, ускладнює прогнозування їх діяльності на найближчу перспективу.
Запропоновані зміни призведуть до зміни показників бюджету. Відповідно до вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, у разі внесення законопроекту, проекту іншого акта, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету (надходжень бюджету та/або витрат бюджету), до законопроекту має бути додане належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки). Наявність зазначеного обґрунтування є підставою для остаточних висновків щодо доцільності його прийняття.
За результатами розгляду Комітет вирішив направити для врахування до Комітету з питань податкової та митної політики зауваження до проекту закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок деяких податків (реєстр. № 9085).
Метою законопроекту, на думку суб’єктів права законодавчої ініціативи, є забезпечення формування дохідної частини Державного бюджету України на 2019 рік та приведення розмірів ставок податків у відповідність до інфляційних процесів в економіці.
У законопроекті, як зазначається у пункті 3 Пояснювальної записки до нього, передбачаються зміни до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок акцизного податку, екологічного податку та рентної плати з урахуванням індексу споживчих цін та індексу цін виробників промислової продукції, які відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 411 від 31.05.2017 (із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 906 від 01.12.2017) «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2018 - 2020 роки», у 2018 році прогнозовані на рівні 109,0 % та 110,3 % відповідно. Так, залежно від сфери застосування податків, ставки акцизного податку, екологічного податку (за: викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення; скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти; розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах; утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк) та рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін у 2018 році збільшені на 9 %. Ставки рентної плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, рентної плати за спеціальне використання води та рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів з урахуванням прогнозного індексу цін виробників промислової продукції у 2018 році збільшені на 10,3 %.
Підпунктом 4.1.9 пункту 4.1. статті 4 Податкового кодексу України, передбачено принцип стабільності, відповідно до якого зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. У цьому контексті слід звернути увагу на норму пункту 4 розділу ХIХ Податкового кодексу України, за змістом якої відповідний законопроект Кабінет Міністрів України може вносити до Верховної Ради України до 1 червня 2018 року.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку зазначає, що у поданих документах не наведено розрахунків щодо впливу збільшення ставок оподаткування на фінансовий стан платників цих податків та зборів. Адже, як свідчить практика, зростання податкових платежів частіше призводить до випадків їх несплати, зростання витратомісткості виробництва, стрибка цін на кінцеву продукцію й інших проблем функціонування суб’єктів господарювання різних галузей та сфер діяльності. Підвищення ставок акцизного податку своїм наслідком може мати поглиблення негативних тенденцій на ринках відповідної товарної продукції, скорочення бюджетних надходжень від інших податків (податку на прибуток підприємств, податку на додану вартість тощо), може вплинути на загальну динаміку цін і тарифів, збільшити тіньову складову ринку . Щорічна зміна ставок оподаткування зазначених у проекті податків в залежності від рівня індексації споживчих цін й цін виробників промислової продукції, який має тенденцію до постійного зростання, не сприятиме стабільності роботи платників таких податків, ускладнює прогнозування їх діяльності на найближчу перспективу.
Запропоновані зміни призведуть до зміни показників бюджету. Відповідно до вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, у разі внесення законопроекту, проекту іншого акта, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету (надходжень бюджету та/або витрат бюджету), до законопроекту має бути додане належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки). Наявність зазначеного обґрунтування є підставою для остаточних висновків щодо доцільності його прийняття.
За результатами розгляду Комітет вирішив направити для врахування до Комітету з питань податкової та митної політики зауваження до проекту закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок деяких податків (реєстр. № 9085).