Комітет рекомендує повернути на доопрацювання проект Закону 9132 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо способів здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки
08 листопада 2018, 14:53
Комітет на засіданні 6 листопада 2018 р. розглянув проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо способів здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 9132 від 28.09.2018 року).
Законопроектом пропонується внести зміни до Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Пропонується встановити, що органи державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки в обов’язковому порядку проводять планові перевірки лише суб’єктів господарювання, віднесених згідно із законом до високого ступеня ризику, а також підприємств, установ, організацій державної і комунальної форми власності.
Для суб’єктів господарювання із середнім та незначним ступенями ризику запроваджується альтернатива плановим заходам державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки шляхом введення норми, яка встановлює, що планові перевірки не проводяться в разі надання суб’єктом господарювання центральному органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, договору добровільного страхування цивільної відповідальності суб’єктів господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна третім особам або їхньому майну внаслідок небезпечної події, що може виникнути на території та/або об’єктах нерухомості, які належать їм на праві власності, володіння або користування. У цьому разі планові перевірки не проводяться протягом строку дії зазначеного договору страхування, але не більше 8 років для суб’єктів господарювання із середнім та не більше 10 років з незначним ступенями ризику.
Договір страхування відповідальності укладається відповідно до заяви суб’єкта господарювання на підставі акта оцінки території та/або об’єкта нерухомості на відповідність вимогам техногенної та пожежної безпеки.
Головне науково-експертне управління, розглянувши поданий проект, зауважило, що сама ідея заміни заходів державного нагляду (контролю) щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища добровільним страхуванням цивільної відповідальності суб‘єкта господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна третім особам або їхньому майну внаслідок небезпечної події, є сумнівною. Насамперед це пов’язано з тим, що державний контроль (нагляд) як певний вид діяльності відповідного державного органу, спрямований на виявлення та запобігання порушень вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища (стаття 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»). Натомість, метою страхування цивільної відповідальності є відшкодування шкоди, завданої суб‘єктом господарювання третім особам внаслідок його дій чи бездіяльності. Отже, державний нагляд (контроль) за діяльністю суб‘єкта господарювання та страхування його цивільної відповідальності за шкоду, заподіяну ним третім особам, є за своєю суттю різними речами, спрямованими на досягнення різних цілей, а тому не можуть бути адекватною заміною один одному.
Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо способів здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 9132), за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Законопроектом пропонується внести зміни до Кодексу цивільного захисту України та Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Пропонується встановити, що органи державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки в обов’язковому порядку проводять планові перевірки лише суб’єктів господарювання, віднесених згідно із законом до високого ступеня ризику, а також підприємств, установ, організацій державної і комунальної форми власності.
Для суб’єктів господарювання із середнім та незначним ступенями ризику запроваджується альтернатива плановим заходам державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки шляхом введення норми, яка встановлює, що планові перевірки не проводяться в разі надання суб’єктом господарювання центральному органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, договору добровільного страхування цивільної відповідальності суб’єктів господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна третім особам або їхньому майну внаслідок небезпечної події, що може виникнути на території та/або об’єктах нерухомості, які належать їм на праві власності, володіння або користування. У цьому разі планові перевірки не проводяться протягом строку дії зазначеного договору страхування, але не більше 8 років для суб’єктів господарювання із середнім та не більше 10 років з незначним ступенями ризику.
Договір страхування відповідальності укладається відповідно до заяви суб’єкта господарювання на підставі акта оцінки території та/або об’єкта нерухомості на відповідність вимогам техногенної та пожежної безпеки.
Головне науково-експертне управління, розглянувши поданий проект, зауважило, що сама ідея заміни заходів державного нагляду (контролю) щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища добровільним страхуванням цивільної відповідальності суб‘єкта господарювання за шкоду, яка може бути заподіяна третім особам або їхньому майну внаслідок небезпечної події, є сумнівною. Насамперед це пов’язано з тим, що державний контроль (нагляд) як певний вид діяльності відповідного державного органу, спрямований на виявлення та запобігання порушень вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища (стаття 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»). Натомість, метою страхування цивільної відповідальності є відшкодування шкоди, завданої суб‘єктом господарювання третім особам внаслідок його дій чи бездіяльності. Отже, державний нагляд (контроль) за діяльністю суб‘єкта господарювання та страхування його цивільної відповідальності за шкоду, заподіяну ним третім особам, є за своєю суттю різними речами, спрямованими на досягнення різних цілей, а тому не можуть бути адекватною заміною один одному.
Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо способів здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 9132), за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.