Комітет розглянув результати аудиту Рахункової палати України щодо ефективності використання коштів державного бюджету на виплату компетенцій та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи
01 березня 2019, 10:54
26 лютого 2019 р. Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до предметів відання розглянув лист Рахункової палати України від 29.12.2018 р. № 07-3121 про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на виплату компенсації та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Відповідно до висновку Рахункової палати, діюча система виплати компенсацій та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є неефективною, оскільки фактично ґрунтується на нормативно-правових актах, розміри виплат за якими тривалий час не переглядалися і наразі не відповідають вимогам Закону України від 28.02.1991 № 796 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі – Закон № 796), що у періоді, який перевірявся, призводило до порушення прав постраждалих громадян на соціальний захист і, відповідно, звернень до суду, а також створювало соціальну напругу серед таких громадян. Окремі виплати, передбачені чинним законодавством, взагалі не здійснювалися у 2017 році.
Як зазначено у рішенні Рахункової палати, Кабінетом Міністрів України не забезпечено законодавчо встановлені права постраждалих від Чорнобильської катастрофи громадян, віднесених до категорій 1 і 2, які, як і раніше, обмежувалися в частині визначення розмірів грошової компенсації за пільгове забезпечення продуктами харчування, що було зумовлено недостатнім фінансовим забезпеченням цих виплат при формуванні проекту державного бюджету. У порушення пункту 9 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов’язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.09.2005 № 936, розміри цієї компенсації Урядом останні три роки не змінювались.
Як зазначає Рахункова палата України, чинна законодавча база щодо соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, потребує упорядкування та удосконалення.
За інформацією Мінсоцполітики, на виконання рекомендацій, зазначених у рішенні Рахункової палати від 04.12.2018 № 31-2 „Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на виплату компенсацій та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, міністерством розроблено План заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати за результатами аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на виплату компенсацій та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Враховуючи викладене, Комітет рекомендував Кабінету Міністрів України наступне:
розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про Загальнодержавну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи;
внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо приведення Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» у відповідність із нормами Сімейного кодексу України (щодо визначення вікових ознак належності дітей до потерпілих від Чорнобильської катастрофи) та Закону України «Про загальну середню освіту» (щодо переліку загальноосвітніх навчальних закладів, учні яких мають право на безоплатне харчування та грошову компенсацію);
з метою відновлення прав громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, забезпечити виконання рішення Конституційного Суду України від 17.07.2018 № 6-р, відповідно до якого зміни, внесені Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», зокрема, до статей 20, 21, 22, 23, визнані неконституційними;
при внесенні змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» віднайти можливість збільшення видатків за КПКВК 2501200 «Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на 2020 рік передбачити необхідний обсяг видатків за КПКВК 2501200 відповідно до пропозицій, наданих Мінсоцполітики при формуванні проекту закону про державний бюджет, обрахованих згідно з вимогами Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
з метою дотримання фізіологічних (медичних) норм забезпечення продуктами харчування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.1992 № 258 «Про норми харчування та часткову компенсацію вартості продуктів для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи із середніх актуальних цін на продукти харчування;
віднайти можливість збільшення виділення коштів для встановлення розмірів грошової компенсації вартості продуктів харчування для громадян, віднесених до категорій 1 і 2 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, підвищення розміру щорічної допомоги на оздоровлення;
забезпечити вирішення проблемних питань, пов’язаних із виплатою компенсації громадянам за втрачене нерухоме майно у разі відселення або самостійного переселення з радіоактивно забрудненої території, право на яку підтверджено рішеннями судів, та віднайти можливість погашення заборгованості з такої виплати.
Також Комітет рекомендує Міністерству соціальної політики України:
вжити заходів щодо недопущення в подальшому неефективного управління бюджетними коштами, спрямованими на виплату компенсацій та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
забезпечити достовірний облік громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; ведення та своєчасне оновлення Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, стосовно осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Відповідно до висновку Рахункової палати, діюча система виплати компенсацій та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є неефективною, оскільки фактично ґрунтується на нормативно-правових актах, розміри виплат за якими тривалий час не переглядалися і наразі не відповідають вимогам Закону України від 28.02.1991 № 796 «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі – Закон № 796), що у періоді, який перевірявся, призводило до порушення прав постраждалих громадян на соціальний захист і, відповідно, звернень до суду, а також створювало соціальну напругу серед таких громадян. Окремі виплати, передбачені чинним законодавством, взагалі не здійснювалися у 2017 році.
Як зазначено у рішенні Рахункової палати, Кабінетом Міністрів України не забезпечено законодавчо встановлені права постраждалих від Чорнобильської катастрофи громадян, віднесених до категорій 1 і 2, які, як і раніше, обмежувалися в частині визначення розмірів грошової компенсації за пільгове забезпечення продуктами харчування, що було зумовлено недостатнім фінансовим забезпеченням цих виплат при формуванні проекту державного бюджету. У порушення пункту 9 Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов’язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.09.2005 № 936, розміри цієї компенсації Урядом останні три роки не змінювались.
Як зазначає Рахункова палата України, чинна законодавча база щодо соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, потребує упорядкування та удосконалення.
За інформацією Мінсоцполітики, на виконання рекомендацій, зазначених у рішенні Рахункової палати від 04.12.2018 № 31-2 „Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на виплату компенсацій та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, міністерством розроблено План заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати за результатами аудиту ефективності використання коштів державного бюджету на виплату компенсацій та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Враховуючи викладене, Комітет рекомендував Кабінету Міністрів України наступне:
розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про Загальнодержавну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи;
внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо приведення Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» у відповідність із нормами Сімейного кодексу України (щодо визначення вікових ознак належності дітей до потерпілих від Чорнобильської катастрофи) та Закону України «Про загальну середню освіту» (щодо переліку загальноосвітніх навчальних закладів, учні яких мають право на безоплатне харчування та грошову компенсацію);
з метою відновлення прав громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, забезпечити виконання рішення Конституційного Суду України від 17.07.2018 № 6-р, відповідно до якого зміни, внесені Законом України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», зокрема, до статей 20, 21, 22, 23, визнані неконституційними;
при внесенні змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» віднайти можливість збільшення видатків за КПКВК 2501200 «Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на 2020 рік передбачити необхідний обсяг видатків за КПКВК 2501200 відповідно до пропозицій, наданих Мінсоцполітики при формуванні проекту закону про державний бюджет, обрахованих згідно з вимогами Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи»;
з метою дотримання фізіологічних (медичних) норм забезпечення продуктами харчування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.1992 № 258 «Про норми харчування та часткову компенсацію вартості продуктів для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи із середніх актуальних цін на продукти харчування;
віднайти можливість збільшення виділення коштів для встановлення розмірів грошової компенсації вартості продуктів харчування для громадян, віднесених до категорій 1 і 2 осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, підвищення розміру щорічної допомоги на оздоровлення;
забезпечити вирішення проблемних питань, пов’язаних із виплатою компенсації громадянам за втрачене нерухоме майно у разі відселення або самостійного переселення з радіоактивно забрудненої території, право на яку підтверджено рішеннями судів, та віднайти можливість погашення заборгованості з такої виплати.
Також Комітет рекомендує Міністерству соціальної політики України:
вжити заходів щодо недопущення в подальшому неефективного управління бюджетними коштами, спрямованими на виплату компенсацій та допомог громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
забезпечити достовірний облік громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; ведення та своєчасне оновлення Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, стосовно осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.