Комітет рекомендував Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття за основу проекту Закону України № 10039 про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо збільшення доходів місцевих бюджетів шляхом зміни зарахування екологічного податку та рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин)
18 березня 2019, 11:24
12 березня 2019 р. Комітет з питань екологічної політики,
природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи,
відповідно до предметів відання, розглянув проект Закону України про
внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо збільшення доходів
місцевих бюджетів шляхом зміни зарахування екологічного податку та
рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин)
(реєстр. № 10039 від 12.02.2019 р.), поданий народними депутатами
України Вілкулом О.Ю., Павловим К.Ю., Колєсніковим Д.В., Гальченком
А.В., і відзначає.
Метою законопроекту, на думку суб’єкта права законодавчої ініціативи, є збільшення доходів місцевих бюджетів через зарахування в повному обсязі екологічного податку, що сплачується (перераховується) (крім екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів) до спеціальних фондів місцевих бюджетів та зарахування 50 відсотків рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення (крім рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату) до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування за місцезнаходженням (місцем розташування) корисних копалин.
Держава з прийняттям ряду Законів України про державні цільові природоохоронні програми взяла на себе бюджетні зобов’язання щодо фінансування природоохоронних заходів цих державних програм, зокрема, коштами державного бюджету.
Під час розгляду законопроекту було відмічено, що проектом Закону фактично пропонується перерозподіл екологічного податку, який не спрямований на досягнення збалансованості наповнення державного та місцевого (спеціальних) фондів охорони навколишнього природного середовища, що не сприятиме виконанню повноважень/зобов’язань держави на здійснення витрат передбачених державними цільовими природоохоронними програмами, які відповідно до Закону України «Про державні цільові програми» спрямовані на розв'язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів Державного бюджету України та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням.
Відповідно пропозиції законопроекту, зокрема, не узгоджуються з вимогами Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про державні цільові програми», Бюджетного кодексу України.
Комітет зазначає, що проектом Закону фактично пропонується зменшити у складі доходів загального фонду Державного бюджету України частку рентної плати за користування надрами.
Зменшення доходів загального фонду Державного бюджету України може негативно позначитися на фінансуванні видатків, що мають загальнодержавний характер і спрямовуються, зокрема, на охорону природи, екологічну безпеку і природокористування, а також може зменшити матеріальну і фінансову основу забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, що є обов'язком держави відповідно до статті 16 Конституції України.
Враховуючи викладене, Комітет рекомендував Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття за основу законопроекту.
Метою законопроекту, на думку суб’єкта права законодавчої ініціативи, є збільшення доходів місцевих бюджетів через зарахування в повному обсязі екологічного податку, що сплачується (перераховується) (крім екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів) до спеціальних фондів місцевих бюджетів та зарахування 50 відсотків рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення (крім рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату) до загального фонду бюджетів місцевого самоврядування за місцезнаходженням (місцем розташування) корисних копалин.
Держава з прийняттям ряду Законів України про державні цільові природоохоронні програми взяла на себе бюджетні зобов’язання щодо фінансування природоохоронних заходів цих державних програм, зокрема, коштами державного бюджету.
Під час розгляду законопроекту було відмічено, що проектом Закону фактично пропонується перерозподіл екологічного податку, який не спрямований на досягнення збалансованості наповнення державного та місцевого (спеціальних) фондів охорони навколишнього природного середовища, що не сприятиме виконанню повноважень/зобов’язань держави на здійснення витрат передбачених державними цільовими природоохоронними програмами, які відповідно до Закону України «Про державні цільові програми» спрямовані на розв'язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів Державного бюджету України та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням.
Відповідно пропозиції законопроекту, зокрема, не узгоджуються з вимогами Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про державні цільові програми», Бюджетного кодексу України.
Комітет зазначає, що проектом Закону фактично пропонується зменшити у складі доходів загального фонду Державного бюджету України частку рентної плати за користування надрами.
Зменшення доходів загального фонду Державного бюджету України може негативно позначитися на фінансуванні видатків, що мають загальнодержавний характер і спрямовуються, зокрема, на охорону природи, екологічну безпеку і природокористування, а також може зменшити матеріальну і фінансову основу забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, що є обов'язком держави відповідно до статті 16 Конституції України.
Враховуючи викладене, Комітет рекомендував Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття за основу законопроекту.