Комітет вважає за доцільне доопрацювати проект Закону № 2006 про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо забезпечення лікування та збільшення для них пільг
02 жовтня 2019, 15:45
На засіданні Комітету 01 жовтня 2019 року було розглянуто проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо забезпечення лікування та збільшення для них пільг (реєстр. № 2006 від 03.09.2019), поданий народними депутатами України Цимбалюком М.М., Волинцем М.Я., Пузійчуком А.В., Наливайченком В.О. та іншими народними депутатами України.
У законопроекті пропонується внести зміни до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі Закон № 796) стосовно безоплатного придбання без обмежень лікарських засобів за рецептами лікарів особами, віднесеними до категорії 1 та 2. Також для категорії 1 громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, пропонується позачергове при необхідності забезпечення лікуванням за кордоном з відшкодуванням за рахунок коштів державного бюджету вартості такого лікування та проїзду до країни, у якій може бути проведено таке лікування.
Змінами до статті 30 Закону №796 пропонується безплатне забезпечення потерпілих від Чорнобильської катастрофи дітей лікарськими засобами без обмежень.
Окрім того, у законопроекті пропонується викласти у новій редакції частину третю статті 22, частину другу статті 24, частину сьому статті 30, зокрема, пропонується громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 3, особам, які працювали за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов'язаними з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, потерпілим дітям окремі види пільг надавати за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини двох мінімальних заробітних плат у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
У Законі України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» після внесення змін до його статей Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року № 76-VIII умовою надання цих пільг є положення, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу.
У Рішенні Конституційного Суду України від 17.07.2018 № 6-р/2018 зазначається, що рівень соціального захисту осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, має бути таким, щоб забезпечувати їм гідне життя, і не повинен залежати від майнового стану їх сімей. Обмеження чи скасування пільг для осіб, на яких поширюється дія Закону № 796, без відповідної рівноцінної їх заміни чи компенсації є порушенням зобов’язань держави щодо забезпечення соціального захисту цієї категорії осіб. У разі зміни правового регулювання набуті такими особами права на пільги, компенсації і гарантії повинні бути збережені із забезпеченням можливості їх реалізації або запроваджені рівноцінні чи більш сприятливі умови соціального захисту.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 17.07.2018 № 6-р/2018 частина третя статті 22, частина друга статті 24, частина сьома статті 30 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами у редакції Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 року № 76-VIII, визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення (частина друга статті 152 Основного Закону України).
Враховуючи викладене, Комітет рекомендує Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про направлення на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо забезпечення лікування та збільшення для них пільг (реєстр. № 2006).
У законопроекті пропонується внести зміни до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (далі Закон № 796) стосовно безоплатного придбання без обмежень лікарських засобів за рецептами лікарів особами, віднесеними до категорії 1 та 2. Також для категорії 1 громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, пропонується позачергове при необхідності забезпечення лікуванням за кордоном з відшкодуванням за рахунок коштів державного бюджету вартості такого лікування та проїзду до країни, у якій може бути проведено таке лікування.
Змінами до статті 30 Закону №796 пропонується безплатне забезпечення потерпілих від Чорнобильської катастрофи дітей лікарськими засобами без обмежень.
Окрім того, у законопроекті пропонується викласти у новій редакції частину третю статті 22, частину другу статті 24, частину сьому статті 30, зокрема, пропонується громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і віднесені до категорії 3, особам, які працювали за межами зони відчуження на роботах з особливо шкідливими умовами праці (за радіаційним фактором), пов'язаними з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, потерпілим дітям окремі види пільг надавати за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини двох мінімальних заробітних плат у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
У Законі України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» після внесення змін до його статей Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року № 76-VIII умовою надання цих пільг є положення, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу.
У Рішенні Конституційного Суду України від 17.07.2018 № 6-р/2018 зазначається, що рівень соціального захисту осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, має бути таким, щоб забезпечувати їм гідне життя, і не повинен залежати від майнового стану їх сімей. Обмеження чи скасування пільг для осіб, на яких поширюється дія Закону № 796, без відповідної рівноцінної їх заміни чи компенсації є порушенням зобов’язань держави щодо забезпечення соціального захисту цієї категорії осіб. У разі зміни правового регулювання набуті такими особами права на пільги, компенсації і гарантії повинні бути збережені із забезпеченням можливості їх реалізації або запроваджені рівноцінні чи більш сприятливі умови соціального захисту.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 17.07.2018 № 6-р/2018 частина третя статті 22, частина друга статті 24, частина сьома статті 30 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами у редакції Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2014 року № 76-VIII, визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.
Закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення (частина друга статті 152 Основного Закону України).
Враховуючи викладене, Комітет рекомендує Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про направлення на доопрацювання суб’єкту права законодавчої ініціативи проекту Закону про внесення змін до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо забезпечення лікування та збільшення для них пільг (реєстр. № 2006).