Рішення № 3/1 на проект Закону про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо кримінальної відповідальності за незаконне видобування бурштину або переміщення його через митний кордон України (реєстр. № 2059 від 04.09.2019 р.), внесений Президентом України та визначений ним як невідкладний
06 вересня 2019, 12:49
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ
від 6 вересня 2019 р. № 3/1
Щодо законопроекту про внесення
змін
до Кримінального кодексу України щодо
кримінальної відповідальності за незаконне
видобування бурштину або переміщення його
через митний кордон України (реєстр. № 2059)
Комітет з питань екологічної політики та природокористування відповідно до предметів відання розглянув законопроект про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо кримінальної відповідальності за незаконне видобування бурштину або переміщення його через митний кордон України (реєстр. № 2059), поданий Президентом України та визначений ним як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України.
Метою законопроекту визначено посилення протидії незаконному видобутку бурштину та його контрабанді, а також унеможливлення недобросовісного використання наявних законодавчих механізмів для уникнення винними особами кримінальної відповідальності.
Ідея посилення відповідальності за порушення правового режиму використання усіх природних ресурсів заслуговує на підтримку.
Підтримуючи прийняття запропонованого законопроекту члени Комітету також висловлюються за врегулювання питання диференційованого підвищення відповідальності за незаконне поводження з іншими корисними копалинами, що могло б забезпечити єдиний, системний підхід до запобігання злочинам у сфері надрокористування.
Під час незаконного видобування бурштину копачами використовуються застарілі технології та техніка, не фінансуються та не здійснюються роботи щодо відновлення відповідних земельних ділянок та інші рекреаційні заходи тощо, то наслідками таких умисних діянь є забруднення та засмічення ґрунтів земельних ділянок, підземних вод, а іноді й створення небезпеки для життя й здоров’я людей. За таких умов відповідні дії є порушенням встановлених правил використання надр, якщо це створило небезпеку для життя, здоров'я людей чи довкілля, що також регулюється частиною 2 чинної статті 240 Кримінального кодексу України.
Законопроектом пропонується доповнити Кримінальний кодекс України статтею 240-1 і встановити кримінальну відповідальність за незаконне видобування, реалізацію, придбання, зберігання, передачу, пересилання, перевезення, переробку незаконно видобутого бурштину. Водночас зазначені діяння за умови обізнаності осіб, які здійснюють таку діяльність, про незаконність походження таких копалин, залежно від наслідків підпадають під дію відповідних частин статті 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення "Порушення порядку провадження господарської діяльності". Тому було б доцільно розмежувати правозастосування зазначених статей.
Комітетом взято до уваги, що запропоноване законопроектом покарання громадян з конфіскацією майна має узгоджуватися з приписами частини другої статті 59 Кримінального кодексу України, згідно з якою конфіскація майна встановлюється за тяжкі та особливо тяжкі корисливі злочини, а також за злочини проти основ національної безпеки України та громадської безпеки незалежно від ступеня їх тяжкості.
Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Комітету з питань правоохоронної діяльності внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття за основу законопроекту про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо кримінальної відповідальності за незаконне видобування бурштину або переміщення його через митний кордон України (реєстр. № 2059), поданий Президентом України та визначений ним як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України.
2. Рішення направити до Комітету з питань правоохоронної діяльності.
Голова Комітету |
О. БОНДАРЕНКО |