Рішення № 12/1 на проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо урегулювання питання видобутку бурштину (реєстр. № 2240 від 08.10.2019), внесений Кабінетом Міністрів України

11 листопада 2019, 13:17

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

 

від "11" листопада 2019 р.                                                            12/1

 

Щодо законопроекту про внесення змін до деяких
законодавчих актів України щодо урегулювання
питання видобутку бурштину
(реєстр. № 2240)

 

Комітет з питань екологічної політики та природокористування розглянув законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо урегулювання питання видобутку бурштину (реєстр. № 2240), поданий Кабінетом Міністрів України, і відзначає.

Метою прийняття законопроекту визначено правове врегулювання відносин щодо користуванням надрами з метою видобування бурштину, припинення незаконного видобування бурштину, а також створення сприятливих умов для розвитку в Україні галузі економіки, залучення у цю галузь інвестицій та нових технологій, зростання рівня життя населення в місці видобування бурштину, забезпечення охорони навколишнього природного середовища під час видобування бурштину та рекультивації порушених земель.

Комітет підтримує необхідність законодавчого врегулювання питань, пов‘язаних із видобуванням бурштину, проте до запропонованого законопроекту можна висловити ряд зауважень.

На думку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України має бути чіткіше визначений предмет законопроекту і уточнена його назва, його текст приведений до вимог нормопроектувальної техніки, проведене узгодження положень законопроекту між собою та уточнення формулювань, а також вказано на багато інших недоліків законопроекту.

Зокрема, запропоноване у статті 10 Кодексу України про надра визначення компетенції рад об’єднаних територіальних громад не узгоджується із частиною 1 статті 133 Конституції України. Не надано пояснень щодо необхідності проведення планової діяльності на ділянках бурштиноносних надр, що розміщені на порушених земельних ділянках, без здійснення оцінки впливу на довкілля. Запропоноване включення до Кодексу України про надра статті 181 щодо резервування земельних ділянок для потреб надрокористування не відповідає положенням статей 3, 16 цього Кодексу та статтям 5, 122, 134 Земельного кодексу України.

Запропоновані законопроектом зміни до статей 91, 92 та 17 Кодексу України про надра щодо надання надр у користування та гірничих відводів без погодження відповідними органами місцевого самоврядування можуть призвести до порушення прав населення відповідних територій, інтереси яких представляють ці органи місцевого самоврядування та виконавчої влади, які відповідно до частини 4 статті 37 зазначеного Кодексу сприяють проведенню робіт по геологічному вивченню надр.

Також Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зазначає про необхідність узгодження інших положень законопроекту з відповідними положеннями Кримінального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Земельного кодексу України, Кодексу України про надра.

Комітетом взято до уваги, що запропоноване законопроектом покарання громадян з конфіскацією майна має узгоджуватися з приписами частини другої статті 59 Кримінального кодексу України, згідно з якою конфіскація майна встановлюється за тяжкі та особливо тяжкі корисливі злочини, а також за злочини проти основ національної безпеки України та громадської безпеки незалежно від ступеня їх тяжкості.

До Комітету надійшов лист народного депутата України Бондаренка О. В. щодо необхідності, як виняток, внесення до тексту законопроекту пропозицій і поправок щодо виправлень, уточнень, усунення помилок та/або суперечностей у тексті законопроекту, інших структурних частин законопроекту та/або інших законодавчих актів, що не є предметом розгляду в першому читанні, а саме змін до статей 51 Кодексу України про надра щодо запровадження типових проектів та технологічних схем розробки бурштиноносних надр на порушених землях і статті 206 Кримінального кодексу України щодо збільшення відповідальності за протидію законній господарській діяльності.

Також до Комітету надійшли рекомендації робочої підгрупи № IV "З питань податків, бюджету, митного оформлення, легалізації та сертифікації" за підписом народного депутата України Ковальчука О. В., у яких пропонується також внести зміни до груп 25 і 96 Митного тарифу України, що не є предметом розгляду в першому читанні.

Відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України ці пропозиції і поправки можливо буде у подальшому врахувати під час підготовки законопроекту до розгляду у другому читанні, якщо про це буде оголошено головуючим на пленарному засіданні під час розгляду законопроекту у першому читанні.

Крім того, до Комітету надійшов лист Міжнародної благодійної організації "Екологія-Право-Людина" щодо невідповідності мети і змісту законопроекту, невідповідності змісту окремих його положень міжнародним зобов'язанням України та з пропозиціями щодо виключення із законопроекту змін до Закону України "Про угоди про розподіл продукції".

За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно повернути на доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.

 

Зважаючи на викладене, Комітет      в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Верховній Раді України прийняти за основу законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо урегулювання питання видобутку бурштину (реєстр. № 2240), поданий Кабінетом Міністрів України.

2. Підтримати пропозиції народних депутатів України Бондаренка О. В. та Ковальчука О. В. щодо необхідності, як виняток, внесення до тексту законопроекту пропозицій і поправок, що не були предметом розгляду в першому читанні, а саме змін до статей 51 Кодексу України про надра щодо запровадження типових проектів та технологічних схем розробки бурштиноносних надр на порушених землях і статті 206 Кримінального кодексу України щодо збільшення відповідальності за протидію законній господарській діяльності, а також змін до груп 25 і 96 Митного тарифу України.

Просити головуючого на пленарному засіданні під час розгляду законопроекту у першому читанні оголосити зазначені пропозиції та поправки для їх подальшого врахування під час підготовки законопроекту до розгляду у другому читанні.

3. Співдоповідачем при розгляді законопроекту від Комітету визначити Голову Комітету, народного депутата України Бондаренка Олега Володимировича.

 

 

Голова Комітету

О. БОНДАРЕНКО