22 липня 2021 року відбулося чергове засідання Національної комісії з радіаційного захисту населення України

Комітет
22 липня 2021, 17:43

 

У засіданні, яке проходило в режимі відеоконференції, взяв участь член  Національної комісії з радіаційного захисту населення України (НКРЗУ), керівник секретаріату Комітету Борисюк М.М.

На засіданні було розглянуто законопроект про внесення змін до Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему (реєстр. № 5602). В ході обговорення учасники засідання надали редакційні правки до його тексту та в цілому погодились щодо доцільності його прийняття. Учасники засідання звернули увагу на зауваження, висловленні Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету та Міністерством фінансів України стосовно впливу законопроекту у разі його прийняття на показники бюджету. При цьому реальних джерел покриття загальної суми додаткових бюджетних витрат не наведено. Це фінансування має бути забезпечено державою з метою забезпечення реалізації державної політики щодо підготовки до зняття і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему; забезпечення захисту персоналу, населення та довкілля від впливу іонізуючого випромінювання.

Також НКРЗУ розглянула законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння розвитку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи (реєстр. № 5379). Учасники засідання на основі висновків, що надійшли до законопроекту, відмітили неможливість без наукового обґрунтування переходу з показника рівня щільності забруднення ґрунту ізотопами цезію, стронцію або плутонію при визначенні категорій зон радіоактивного забруднення на показник ефективної дози опромінення людини. На це питання мають дати точну відповідь тільки науковці, оскільки показник рівня щільності забруднення ґрунту є основоположним для законодавства України щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи. Також учасники засідання звернули увагу на недоцільність ставити під сумнів законність НКРЗУ, яка створена з метою врахування виключної суспільної значущості ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, важливості і складності цього завдання та необхідності запобігання повторення жахливої катастрофи відповідно до розділу 7 Декларації про державний суверенітет України від 16.07.1990. На виконання цієї Декларації Верховна Рада УРСР прийняла Постанову від 01.08.1990 № 95 «Про невідкладні заходи щодо захисту громадян України від наслідків Чорнобильської катастрофи», якою створила НКРЗУ.

Діяльність НКРЗУ врегульована законодавством України, а саме статтею 8-1 Закону України «Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання», якою визначено повноваження Верховної Ради України щодо забезпечення захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання належать, зокрема, затвердження Положення та персонального складу НКРЗУ. Відповідно до цього Положення НКРЗУ є постійно діючим вищим незалежним колегіальним науково-експертним дорадчо-консультативним органом з питань протирадіаційного захисту та радіаційної безпеки населення України, до основних завдань якої, зокрема, відноситься надання рекомендацій щодо основних напрямів дій при радіаційних аваріях, нормативно-методичної документації з питань подолання наслідків радіаційних аварій, їх експертна оцінка.

Також НКРЗУ розглянула законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій та забезпечення населення інформацією про їх радіаційний стан", розроблений Державним агентством України з управління зоною відчуження. Цей законопроект отримав низку зауважень, зокрема, щодо невідповідності діючих критерії зонування забруднених територій нормам безпеки МАГАТЕ для захисту людей і охорони навколишнього середовища, а саме необхідності застосування єдиного критерію - ефективної дози опромінення людини. Учасники засідання наголосили, що МАГАТЕ формує загальні критерії та вважає, що країна з таким унікальним випадком як аварія на Чорнобильській АЕС має сама визначатися щодо доцільності застосування того чи іншого критерію, а також підкреслив необхідність отримання наукового обґрунтування доцільності переходу з показника рівня щільності забруднення ґрунту на показник ефективної дози опромінення людини. Положення законопроекту щодо втрати чинності Закону України «Про віднесення деяких населених пунктів Волинської та Рівненської областей до зони гарантованого добровільного відселення», яким віднесено ряд населених пунктів до зони гарантованого добровільного відселення, не відповідають Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи», згідно з яким таке віднесення населених пунктів належить до повноважень Кабінету Міністрів України.

Враховуючи результати обговорення зазначених питань НКРЗУ направить свої зауваження та пропозиції до Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування.