Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, відповідно до предметів відання, 7 грудня 2016 р. розглянув на своєму засіданні проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо зняття обмежень права на страйк, внесений народним депутатом України Капліним С.М. (реєстр. №5382 від09.11.2016 р.).
Автор законопроекту зазначає, що в законодавстві України передбачено надмірно складний механізм застосування права на страйк та низку обмежень цього права, що ускладнює його реалізацію працівниками і постає необхідність усунення необґрунтованих обмежень права на страйк, закріплених у низці спеціальних законів.
У зв’язку з цим автором законопроекту пропонується вилучити норми щодо обмеження на страйк у низці Законів України: «Про Збройні Сили України», «Про транспорт», «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», «Про електроенергетику», Гірничий закон України, «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про дипломатичну службу», «Про Державну прикордонну службу України», «Про телекомунікації», «Про теплопостачання», «Про державну кримінально-виконавчу службу України», Кодексі цивільного захисту України, «Про прокуратуру», «Про Національне антикорупційне бюро України», «Про національну поліцію», «Про державну службу», «Про судоустрій і статус суддів».
Проектом Закону передбачається внесення змін до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», який передбачається доповнити новою статтею 24-2, згідно з якою проведення страйку забороняється прокурорам, суддям, державним службовцям категорії «А», поліцейським, військовослужбовцям Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України, особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, Національного антикорупційного бюро, особам рядового і начальницького складу державної кримінально-виконавчої служби.
При цьому необхідно зазначити, що відповідно до статті 1 Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» встановлені цим Законом норми поширюються на найманих працівників, які працюють за трудовим договором (тобто тих, яким не присвоєні військові або спеціальні звання) та організації, утворені ними відповідно до законодавства для представництва і захисту їх інтересів, та на роботодавців, організації роботодавців та їх об'єднання.
З огляду на зазначене, включення статті 24-2 до Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» не відповідатиме сфері його правового регулювання.
Військовослужбовці не перебувають у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та господарювання, а проходять службу. Порядок проходження служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях урегульовано спеціальними нормативно-правовими актами, які покладають на громадян, котрі перебувають на такій службі, додаткові обов'язки і відповідальність.
Запропоновані зміни щодо відміни заборони страйків на об’єктах електроенергетики суперечать вимогам, визначеним статтею 5 Закону України «Про електроенергетику», де зазначено, що державна політика в електроенергетиці базується на принципах створення умов безпечної експлуатації об’єктів електроенергетики, забезпечення захисту прав та інтересів споживачів енергії, збереження цілісності та забезпечення надійного й ефективного функціонування об’єднаної енергетичної системи України, єдиного централізованого диспетчерського (оперативно-технологічного) управління нею.
Зміни стосовно зняття заборони страйків персоналу підприємств, установ, організацій, які виконують роботи, пов’язані з експлуатацією ядерних установок, об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, інших джерел іонізуючого випромінювання, суперечать вимогам, установлених статтею 5 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку», де зазначено, що державна політика у сфері використання ядерної енергії та радіаційного захисту базується на засадах забезпечення безпеки під час використання ядерної енергії, створення спеціальної соціальної інфраструктури в зонах спостереження.
Виключення частини четвертої статті 29 Гірничого закону України зумовить зняття заборони працівникам аварійно-рятувальних служб (формувань) проводити страйки, а також відмови від виїзду на рятування людей та ліквідацію аварій, що може призвести до руйнування функціонування єдиної державної системи цивільного захисту.
Зважаючи на викладене, Комітет вирішив рекомендувати Комітету з питань прав людини, національних меншин і міжнаціональних відносин проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо зняття обмежень права на страйк, внесений народним депутатом України Капліним С.М. (реєстр. №5382 від 09.11.2016 р.), відхилити.