Проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання використання побутових відходів як альтернативного джерела енергії розроблено з метою підвищення ефективності дії законів України у сфері поводження з побутовими відходами, усунення виявлених недосконалостей правового регулювання у цій сфері.
Проектом передбачено внесення змін до деяких законів України, а саме: "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про місцеві державні адміністрації", "Про житлово-комунальні послуги", "Про відходи", "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", "Про державно-приватне партнерство", "Про ліцензування видів господарської діяльності", "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг", "Про природні монополії", "Про альтернативні джерела енергії", "Про альтернативні види палива", "Про електроенергетику", "Кодекс України про адміністративні правопорушення".
Основою цього законопроекту є включення поняття "побутові відходи" до альтернативних джерел енергії (зміни до Закону "Про альтернативні джерела енергії"), альтернативних видів палива (зміни до Закону "Про альтернативні види палива") та встановлення "зеленого тарифу" для суб’єктів господарювання, які виробляють електричну енергію з побутових відходів (зміни до Закону "Про електроенергетику").
По суті законопроекту відповідно до предметів відання Комітету слід зазначити, що на сьогодні Законом України “Про електроенергетику” визначено застосування до 01.01.2030 “зеленого” тарифу для електроенергії, виробленої з енергії вітру, сонячного випромінювання, біомаси, біогазу, геотермальної енергії, мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями. Такий вибір обґрунтовується екологічною чистотою енергоносіїв у цьому переліку та тим, що собівартість енергії, виробленої з використанням зазначених альтернативних джерел енергії, щороку знижується в Україні та у світі.
Поширення "зеленого" тарифу на виробництво електроенергії з побутових відходів є потенційно небезпечним для забруднення навколишнього природного середовища. Не всі побутові відходи придатні для виробництва електроенергії, а лише їх органічна складова, проте прийняття законопроекту у запропонованій редакції матиме наслідком застосування технологій для виробництва електроенергії з органічної складової побутових відходів до всіх видів побутових відходів, що є ризикованим з точки зору надмірного забруднення довкілля, особливо атмосферного повітря.
Також слід зазначити, що згідно з Директивою Європарламенту та Ради Європи 2000/76/ЄС про спалювання відходів на відповідних підприємствах діють більш жорсткі вимоги щодо забруднення навколишнього середовища, здійснення цієї діяльності потребує спеціального дозволу, а самі підприємства знаходяться під пильною увагою і мають працювати прозоро для контролюючих органів та громадськості. Подібні положення відсутні у запропонованому законопроекті.
Натомість, відсутність в Україні системи забезпечення сталості складу і калорійності побутових відходів, вмісту в них забруднюючих речовин може призвести до неможливості втримати рівень забруднення від діяльності відповідних підприємств у екологічно безпечних межах.
Текст законопроекту по суті повторює відхилені положення трьох законопроектів, що розглядалися Верховною Радою України VІ скликання, щодо встановлення "зеленого" тарифу на електроенергію, вироблену з побутових відходів (реєстр. № 9588 – не прийнятий 05.06.12, реєстр. № 10119 – відкликаний 21.06.12, реєстр № 10183 – прийнятий з виключенням положень щодо виробництва електроенергії з побутових відходів) до яких були наявні зауваження Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.
До законопроекту не надано необхідного фінансово-економічного обґрунтування, в тому числі розміру відповідного "зеленого" тарифу.
Комітет звертає увагу на те, що на розгляді у Верховній Раді України знаходиться рід законопроектів, які дублюють положення проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання використання побутових відходів як альтернативного джерела енергії, а саме:
1. про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поводження з побутовими відходами та стимулювання їх використання як альтернативного джерела енергії (реєстр. № 3198-1 від 21.10.2015 р., подання Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи про відхилення від 20.04.2016 р.);
2. про теплопостачання щодо стимулювання виробництва теплової енергії з альтернативних джерел енергії (реєстр. № 4334, від 21.01.2017 р., прийнятий 21.03.2017 р., направлений на підпис Президенту України 27.03.2017 р.);
3. про ринок електричної енергії України (реєстр. № 4493 від 21.04.2016 р., прийнято у першому читанні 22.09.2016 р.)
Головне науково-експертне управління у своєму висновку пропонує повернути законопроект на доопрацювання з урахуванням висловлених пропозицій.
Ретельно розглянувши питання, Комітет вирішив рекомендувати Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію щодо повернення на доопрацювання суб'єкту законодавчої ініціативи проекту Закону України № 4835 про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання використання побутових відходів як альтернативного джерела енергії.