20 квітня 2022 р. у форматі відеоконференції відбулося засідання Комітету з питань екологічної політики та природокористування.
Комітет розглянув законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уточнення повноважень суб’єктів забезпечення цивільного захисту та імплементації норм міжнародного гуманітарного права у сфері цивільного захисту (реєстр. № 7255). Метою законопроекту визначено удосконалення законодавчих механізмів захисту цивільного населення і територій у разі надзвичайних ситуацій та воєнних дій в умовах відсічі та стримування військової агресії російської федерації проти України. До законопроекту надійшли зауваження Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, а також Міністерства юстиції України, які можливо опрацювати під час підготовки його до другого читання. Державна служба України з надзвичайних ситуацій вважає за можливе прийняття законопроекту за основу. Комітет ухвалив висновок та прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України зазначений законопроект за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.
Комітет розглянув законопроект про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за злочини в умовах воєнного або надзвичайного стану (реєстр. № 7212) та альтернативний до нього законопроект про внесення змін до Кодексу України про адміністративні порушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за знищення або пошкодження об’єктів рослинного світу, зокрема в умовах воєнного або надзвичайного стану (реєстр. № 7212-1). Комітет прийняв рішення рекомендувати Комітету з питань правоохоронної діяльності запропонувати Верховній Раді України законопроект (реєстр. № 7212-1) за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.
Комітет розглянув законопроект про внесення змін до Закону України "Про пестициди та агрохімікати" щодо деяких питань ввезення на митну територію України та застосування пестицидів і агрохімікатів (реєстр. № 7218). Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зазначає, що абзац 3 статті 3 Закону України «Про пестициди і агрохімікати» доцільно залишити у чинній редакції. Крім того, доцільно передбачити надання відповідного дозволу на ввезення на митну територію України незареєстрованих пестицидів і агрохімікатів у період воєнного стану. Міндовкілля не підтримує законопроект, оскільки наразі в повному обсязі забезпечується опрацювання документів та проведено реєстраційні дії стосовно пестицидів і агрохімікатів, необхідність застосування яких зумовлена потребою суб’єктів господарювання для забезпечення функціонування сільськогосподарської галузі. Комітет прийняв рішення рекомендувати Комітету з питань аграрної та земельної політики запропонувати Верховні Раді України відхилити зазначений законопроект.
Комітет взяв до відома інформацію щодо екологічної загрози компонентам навколишнього природного середовища та сільськогосподарському виробництву в Україні від мінування природних та агроландшафтів. Після повномасштабного вторгнення російських окупантів в Україну, проблема мінування і засмічення природних і агроландшафтів вибухонебезпечними залишками війни набуває все більшої гостроти. За результатами розгляду Комітет прийняв рішення рекомендувати Міндовкілля разом із Мінагрополітики, Міноборони, МВС, ДСНС розглянути питання щодо розроблення комплексної системи законодавчих, організаційних, фінансових, інженерно-технічних та інших екологічно обґрунтованих заходів з відновлення порушених в результаті мінування природних та агроландшафтів компонентів навколишнього середовища; розроблення методики розрахунку екологічних збитків від мінування та розривів вибухонебезпечних предметів; удосконалення механізмів залучення міжнародної допомоги у зазначеній сфері, зокрема щодо співпраці зі Службою з питань розмінування ООН Департаменту миротворчих операцій (UNMAS/DPO), Женевським міжнародним центром гуманітарного розмінування (GICYD), Світовою продовольчою програмою (WFP). Напрацьовані рекомендації спрямувати до Кабінету Міністрів України, Міндовкілля, Мінагрополітики та ДСНС.
Також Комітет розглянув питання про наміри приєднання державних спеціалізованих підприємств "Чорнобильська АЕС" та "Центральне підприємство з поводження з радіоактивними відходами" до ДП "НАЕК "Енергоатом". Комітет відмітив, що зазначена пропозиція не відповідає пункту 2 статті 19 Об'єднаної конвенції про безпеку поводження з відпрацьованим паливом та про безпеку поводження з радіоактивними відходами, ратифікованої Законом України від 20.04.2000 № 1688-ІІІ. Законодавча та регулююча основа передбачає наявність чіткого розподілу обов'язків органів, що займаються різними стадіями поводження з відпрацьованим паливом та радіоактивними відходами. Також зазначене суперечить пункту (f) статті 5 глави 2 Директиви Ради 2011/70/ЄВРАТОМ від 19.07.2011 «Про запровадження рамок Співтовариства для відповідального та безпечного управління відпрацьованим паливом та радіоактивними відходами». За результатами розгляду Комітет доручив голові підкомітету з питань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, народному депутату України Кривошеєву І.С. спільно з секретаріатом Комітету підготувати звернення до Кабінету Міністрів України та центральних органів виконавчої влади із зазначеного питання та за результатами поінформувати Комітет.
Комітет прийняв рішення про необхідність проведення виїзного засідання Комітету до зони відчуження та ДСП "Чорнобильська АЕС" з метою визначення першочергових заходів подолання наслідків перебування на її території окупаційних російських військ. Голові Комітету надано доручення визначити дату проведення зазначеного засідання на підставі інформації від ДСНС та ДАЗВ щодо можливості проведення цього заходу з урахуванням проведення робіт із розмінування.
Окрім цього Комітет прийняв рішення на одному з наступних засідань за пропозицією голови підкомітету з питань охорони і раціонального використання водних ресурсів та державного моніторингу навколишнього природного середовища, народного депутата України Прощука Е.П. розглянути питання стосовно стану і наявності питної та технічної води на територіях активних бойових дій з 24.02.2022. Для цього вирішено звернутися до Міндовкілля, Мінрегіону, Мінінфраструктури, Держводагентства, ДСНС Держекоінспекції та Асоціації міст України щодо надання Комітету інформаційно-аналітичних та довідкових матеріалів із зазначеного питання, а також щодо шляхів розв’язання проблем у цій сфері.