Метою законопроекту є імплементація законодавства України до стандартів захисту людини від впливу іонізуючого випромінювання відповідно до права ЄС, зокрема, до основних положень Директиви Ради 2013/59/Євратом та міжнародних норм безпеки.
Положення законопроекту спрямовані на уточнення та конкретизацію повноважень Кабінету Міністрів України, центральних органів виконавчої влади, місцевих органів виконавчої влади, Національної комісії з радіаційного захисту населення України; на закріплення визначень трьох ситуацій опромінення (планового, існуючого та аварійного); встановлення основних дозових лімітів ефективної та еквівалентної дози для персоналу та населення; запровадження граничних доз в ситуації планового опромінення для персоналу та населення, референтних рівнів для ситуацій існуючого та аварійного опромінення; запровадження референтних рівнів середньої річної концентрації активності радону в повітрі приміщень для постійного перебування людей, на робочих місцях; визначення основних заходів щодо обґрунтування та оптимізації заходів захисту та безпеки при медичному опроміненні тощо.
Крім того, законопроектом пропонується внести зміни до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" з метою приведення термінів у відповідність до Закону України "Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання".
Реалізація положень проекту Закону України дозволить запровадити систему радіаційного захисту персоналу та населення у всіх ситуаціях опромінення (плановій, існуючій та аварійній) з урахуванням положень документів права ЄС та набутого досвіду державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки.
До законопроекту надійшли зауваження та пропозиції Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Національної комісії з радіаційного захисту населення України, Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок, Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, а також Національної академії наук України.
Наявні зауваження до законопроекту можуть бути враховані Комітетом під час опрацювання законопроекту у другому читанні.
Міністерство фінансів України, Міністерство охорони здоров’я України, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України та Державне агентство України з управління зоною відчуження поінформували про відсутність зауважень та пропозицій до законопроекту.
Комітет з питань антикорупційної політики, розглянувши законопроект, дійшов висновку та прийняв рішення, що законопроект (реєстр. № 8223) відповідає вимогам антикорупційного законодавства.
Згідно висновку щодо відповідності положень законопроекту праву Європейського Союзу (aquis ЄС) в частині виконання міжнародно-правових зобов’язань України у сфері європейської інтеграції більшість положень законопроекту не суперечить цілям Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, але потребують доопрацювання з метою приведення у відповідність до Директиви 2013/59/Євратом та більш повного її врахування. Відповідно до пункту 5 Додатку XXVII-А Угоди про асоціацію Україна зобов’язана провести консультації з Європейською Комісією з метою оцінки сумісності законопроекту з відповідними положеннями права ЄС.
За результатами проведення консультацій із Європейською Комісією щодо оцінювання сумісності законопроекту (реєстр. № 8223) з положеннями aquis ЄС, зважаючи на відсутність реакції Європейської Комісії, відповідно до пункту 8 Додатка XXVII до Угоди про асоціацію протягом 3-місячного строку, Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону реєстр. № 8223 за результатами розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради України прийняти у першому читанні за основу.