6 березня 2013 року Комітетом з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи на своєму засіданні розглянуто, відповідно до предметів відання, проект Закону України про вищу освіту (нова редакція) (реєстр. № 1187-1 від 11.01.2013 р.), поданий народними депутатами України Яценюком А.П., Кличком В.В., Тягнибоком О.Я., Гриневич Л.М., Оробець Л.Ю., Павленком Р.М., Розенком П.В., Сичем Л.М., Фаріон І.Д..

Метою законопроекту, на думку суб‘єктів права законодавчої ініціативи, є створення умов для підвищення якості діяльності вищих навчальних закладів і, як наслідок, підвищення якості здобутої в них особами вищої освіти.

Комітет, відповідно до предметів відання, зазначає, що запропонований проект закону містить положення, які стосуються соціального захисту осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Питання соціального захисту осіб, які вступають на навчання та навчаються у вищих навчальних закладах, з числа постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи регулюються Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Статтею 79 законопроекту для вступників передбачаються переваги та права на зарахування без складання вступних випробувань та на зарахування у межах квот. Проте серед них не передбачено осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Зазначене не утворює правової однозначності щодо норми діючого закону та норми запропонованої законопроектом.

Запропоновані Розділом ХIV "Прикінцеві і перехідні положення" законопроекту зміни до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" додають до гарантованих державою компенсацій та пільг для категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, право на отримання державних грантів для проходження довузівської підготовки, в порядку встановленому Кабінетом Міністрів України, на отримання соціальних грантів для здобуття вищої освіти.

Статтею 92 Конституції України визначено, що права і свободи громадянина, гарантії цих прав, а також основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення, виховання, освіти, охорони здоров‘я, щодо екологічної безпеки – визначаються виключно законами України, а не Кабінетом Міністрів України, як передбачено у законопроекті.

Водночас не визначається статус чинних компенсацій і пільг (які, згідно проекту закону, не скасовуються) щодо їх приналежності в рамках фінансування державного замовлення на підготовку фахівців для державних потреб чи соціальних грантів, наданих студенту для навчання за рахунок коштів Державного бюджету.

У пояснювальній записці серед законів України, якими регулюються правовідносини у освітній сфері не вказаний Закон України "Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів" 5499-17 від 20.11.2012 р. який набув чинності з 1 січня 2013 року.

Головним науково-експертним управлінням щодо законопроекту надано ряд зауважень. Зокрема, щодо потреби в уточненні та більш ґрунтовному опрацюванні питань соціальних грантів на навчання. За висновком Головного науково-експертного управління: за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відправити на доопрацювання.

За результатами розгляду законопроекту народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи прийняли рішення рекомендувати Комітету з питань науки і освіти при опрацюванні проекту Закону України про вищу освіту (нова редакція) (реєстр. № 1187-1 від 11.01.2013 р.) врахувати зауваження Комітету.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37
22 квітня 2024 17:34
20 квітня 2024 11:47
19 квітня 2024 13:29
18 квітня 2024 14:10
16 квітня 2024 17:44