Відповідно до рішення Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи  на 18 листопада 2013 року відбулися  слухання у Комітеті на тему «Природно-заповідний фонд: проблеми та шляхи вирішення».

 

У роботі комітетських слухань взяли участь Голова Комітету Сех І.І. та Заступник Голови Комітету Глазунов С.М., а також члени Комітету: Аверченко С.М., Бутківський В.В., Парубок О.Н., Тягнибок А.Я. та Чуб В.Є. представники органів виконавчої влади,  наукових кіл та громадськість. Загалом понад сто учасників.

 

Під час слухань виступили:

 

Голова Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи СЕХ Ірина Ігорівна

 

Директор Департаменту заповідної справи Міністерства екології та природних ресурсів України КАНЦУРАК Віктор Васильович

 

Директор інституту географії НАН України РУДЕНКО Леонід Григорович тема:«Європейська ландшафтна конвенція і її вплив на розбудову природно-заповідних територій» з показом слайдів

 

Голова Всеукраїнської екологічної ліги ТИМОЧКО Тетяна Валентинівна

 

Директору інституту зоології НАН України АКІМОВ Ігор Андрійович

 

Директор Київського еколого-культурного центру БОРЕЙКО Володимир Євгенович тема: «Заповідникам – аповідність»

 

Директор Інституту ботаніки ім.Холодного НАН України МОСЯКІН Сергій Леонідович

 

Заступник директора Навчально-наукового центру «Інститут біології» ПОДОБАЙЛО Анатолій Віталійович тема: «Сучасний стан та перспективи розвитку освітніх технологій у галузі заповідної справи»

 

Завідувач лабораторії екології водно-болотних угідь і торфовищ Інституту агроекології і природокористування Національної академії аграрних наук України КОНІЩУК Василь Васильович тема: «Оптимізації екологічного менеджменту заповідників і національних природних парків»

Голова Президії Українського товариства охорони природи ШЕВЧУК Василь Якович тема: «Стратегія зміцнення фінансової стійкості природоохоронних територій України»

 

Завідувач відділу геоботаніки та екології Інституту ботаніки ім. Холодного НАН України ДІДУХ Яків Петрович тема: «Адаптація режиму заповідних об’єктів до сучасних умов та міжнародних законодавчих норм»

 

Директор Національного природного парку «Бузький Гард» АРТАМОНОВ Владислав  Альбертович

 

Заступник директора Карпатського біосферного заповідника ГАМОР Федір  Дмитрович тема: «Питання вдосконалення роботи біосферних заповідників в Україні і підвищення їх роді у розв’язанні проблем сталого розвитку у Карпатському регіоні»

 

Директор біосферного заповідника «Асканія-Нова» ГАВРИЛЕНКО Віктор Семенович тема: «Сучасний стан біосферного заповідника «Асканія-Нова»» з презентацією

 

Директор ботанічного саду Львівського національного університету імені Івана Франка ПРОКОПІВ Андрій Іванович

 

Директор Національного дендрологічного парку «Софіївка» КОСЕНКО Іван Семенович

 

Директор Чорноморського біосферного заповідника  ЮРЧЕНКО Анатолій Петрович тема: «Сучасні проблеми Чорноморського заповідника»

 

Член Правління Кримської Республіканської Асоціації «Екологія і мир» АРТОВ Андрій Михайлович тема: «Поліпшення управління заповідною справою»

Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління кафедри заповідної справи ЛУКІША Віталій Васильович тема: «Перспективи збереження еталонних чорноземів у природно-заповідній мережі України»

 

Заступник Голови «Національного екологічного центру України» ВАСИЛЮК Олексій Володимирович

 

Екологічна група «Печеніги» ВЯТКІН Олег Борисович

Голова Асоціації рибалок України ЧИСТЯКОВ Олександр Володимирович

Голова громадського комітету за збереження Біличанського лісу АГЕЄВА Вероніка Вікторівна

 

Благодійна організація «Благодійний фонд спасіння дітей України від Чорнобильської катастрофи» ПРЕОБРАЖЕНСЬКА Наталя Юхимівна

 

Директор НПП «Феофанія» РАДЧЕНКО Володимир Григорович

 

Донецька обласна організація ВЕЛ БУРКОВСЬКИЙ Олексій Петрович

 

На засіданні вже були висловленні численні пропозиції до проекту рішення, але разом з тим запропоновано учасникам протягом 5 днів надсилати ще можливі пропозиції та зауваження, які Комітет узагальнить і за результатами розгляду прийме Рекомендації щодо означеного питання, а деякі використає у законотворчій роботі.

 

Вже запропоновані пропозиції

 до проекту рішення

 

1) Пропозиції від Мінприроди

1. Спільно доопрацювати проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо охорони заповідних територій), внесений народними депутатами України, взявши при цьому за основу законопроект Мінприроди.

2. Сприяти невідкладному внесенню на розгляд на пленарному засіданні Верховної Ради України законопроекту стосовно звільнення установ природно-заповідного фонду від відшкодування збитків і втрат, пов'язаних з припиненням сільськогосподарського, лісогосподарського та іншого виробництва після їх створення шляхом внесення змін до статті 156 Земельного кодексу України (реєстраційний номер 2696).

3. Міністерству фінансів, Міністерству економічного розвитку і торгівлі, Міністерству аграрної політики та продовольства, Державному агентству лісових ресурсів, Державному агентству рибного господарства, Державній службі з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва забезпечити погодження у найкоротший термін проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку встановлення лімітів на використання природних ресурсів у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення".

4. Забезпечити безумовне виконання Міністерством аграрної політики та продовольства, Державним агентством земельних ресурсів і Державним агентством лісових ресурсів розпорядження Кабінету Міністрів України
від 09.10.2013 № 796-р «Про погодження питання щодо вилучення та передачі у постійне користування установам природно-заповідного фонду із зміною цільового призначення земельних ділянок» шляхом надання відповідними лісогосподарськими підприємствами письмових згод на вилучення земельних ділянок загальною площею
52,1 тис. га, засвідчених нотаріально для передачі у постійне користування установам природно-заповідного фонду.

5. Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи звернутися до Адміністрації Президента України з проханням завершити опрацювання проектів указів Президента України щодо створення (розширення) територій та об’єктів природно-заповідного фонду.

6. Звернутися до Президента України з пропозицією оголошення
2015 року  - роком національних природних парків в Україні.

7. Взяти до уваги інформацію та пропозиції громадських організацій та рекомендувати Мінприроди посилити співпрацю з громадськими організаціями у сфері природно-заповідної справи.

8. Звернутися до Президента України з питанням створення єдиного державного органу управління природно-заповідним фондом України (Державного агентства заповідної справи) з віднесенням до сфери його управління всіх установ природно-заповідного фонду України.

 

2) Пропозиції від Міністерства освіти і науки

 

Міністерству фінансів передбачити у наступних роках бюджетні призначення за видатками розвитку та споживання Природного заповідника «Розточчя» та фінансування національних парків і ботанічних садів за бюджетною програмою 2201040, в рамках якої здійснюється наукова та науково-технічна діяльність вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації та наукових установ.

 

3) Пропозиції від Держземагентства

До Рекомендацій комітетських слухань пропонуємо включити такий пункт: „Мінприроди України, органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування, у сфері управління яких знаходяться об’єкти природно-заповідного фонду, забезпечити встановлення в натурі (на місцевості) меж територій та об’єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного і місцевого значення, оформлення речових прав на земельні ділянки.

 

4) Пропозиції Голови Президії Українського товариства охорони природи   Василя ШЕВЧУКА

 

Схвалити основні положення проекту Стратегії зміцнення фінансової стійкості природоохоронних територій України.

 Рекомендувати Кабінету Міністрів України затвердити проект Стратегії в установленому порядку у тримісячний термін.

 

 

5) Пропозиції Екогрупи «Печеніги»

 

1.    Звернутися до Мінприроди із пропозицією створити державний інтернет-портал, на якому опублікувати проекти створення, проекти організації та зміни до них заповідників, національних парків та регіональних ландшафтних парків (якщо в останніх є така документація); паспорти, охоронні зобов’язання, картосхеми, кадастрові картки регіональних ландшафтних парків (якщо в останніх є така документація), заказників, пам’яток природи й заповідних урочищ.

2.    Звернутися до Мінприроди із пропозицією підготувати державну програму із винесення меж всіх територій та об'єктів ПЗФ місцевого значення, а також – заказників та пам’яток природи загальнодержавного значення, в натуру.

3.    Комітету з екополітики ВРУ розробити проект Закону стосовно доповнень до Закону України «Про природно-заповідний фонд України», яким би обов'язки із охорони територій та об'єктів ПЗФ місцевого значення, покладалися б також, крім землекористувачів, якщо ці території та об'єкти знаходяться на землях державної власності – на державні адміністрації, на землях місцевого самоврядування – на органи місцевого самоврядування.

4.    Комітету з екополітики ВРУ розробити проект Закону стосовно змін до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» щодо передачі повноважень стосовно створення нових територій та об'єктів ПЗФ місцевого значення, зміни їх меж, переоформлення охоронних зобов'язань, та погодження лімітів на природокористування на територіях та об'єктах ПЗФ, від територіальних органів центрального органу з питань навколишнього природного середовища, до обласних державних, Київської та Севастопольської міських адміністрацій.

5.    Комітету з екополітики ВРУ проаналізувати виконання Загальнодержавної програму формування національної екологічної мережі України на 2000-2015 роки та здійснити по результатах такого аналізу відповідні заходи.

6.    Комітету з екополітики ВРУ розробити проект Закону стосовно змін до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» щодо відповідальності за затримку процесу резервування територій для подальшого заповідання, та проведення резервування на землях, які знаходяться в державній власності, без згоди землекористувача.

7.    Комітету з екополітики ВРУ проаналізувати додержання Держекоінспекцією України природоохоронного законодавства на територіях та об’єктах ПЗФ та здійснити по результатах такого аналізу відповідні заходи.

8.    Комітету з екополітики ВРУ звернутися до Кабінету Міністрів з ініціативою внесення змін до Постанови КМУ від 24 липня 2013 р. №541 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної порушенням законодавства про природно-заповідний фонд" стосовно:

1) відновлення відшкодування шкоди на вкритих лісом територіях внаслідок забруднення хімічними речовинами, сільськогосподарськими, промисловими та комунально-побутовими стоками та відходами, підпалу, незаконного розорення та інше;

2) відновлення поняття "незаконне використання трав'янистого покриву" та уточнення щодо деяких факторів, які пошкоджують трав'янистий покрив;

3) відновлення відшкодування шкоди за сухий рослинний матеріал;

4) відновлення поняття "незаконне добування" та відшкодування шкоди внаслідок порушень при промисловому добуванні;

5) вказівки обсягу шкоди, нанесеної самовільним використанням земель, зняттям ґрунтового покриву, засміченням та забрудненням території.

9.    Комітету з екополітики ВРУ розробити проект Закону стосовно змін до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» щодо включення до повноважень служби охорони природно-заповідного фонду ст. 65. Кодексу про адміністративні правопорушення України «Незаконна порубка, пошкодження та знищення лісових культур і молодняка» і ст. 77-1 «Самовільне випалювання рослинності або її залишків».

10. Комітету з екополітики ВРУ розробити проект Закону стосовно змін до Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та Лісового Кодексу України стосовно внесення змін до матеріалів лісовпорядкування на підставі режимів охорони певних територій та об'єктів ПЗФ.

11. Комітету з екополітики ВРУ виступити з ініціативами щодо внесення до Постанови КМУ від 12.05.07 р. № 724 «Про затвердження Правил поліпшення якісного складу лісів» стосовно внесення до неї пункту «Заходи з формування та оздоровлення лісів на територіях об'єктів ПЗФ ведуться з врахуванням обмежень щодо режиму їх охорони» та затвердження нових санітарних правил в лісах України (дійсні затверджені Наказом Міністерства Аграрної політики та продовольства від 21.03.2012 № 136), де була б врахована необхідність обмежень санітарних заходів на територіях ПЗФ.

12. Стосовно ситуації, що склалася в Ялтинському гірсько-лісовому природному заповіднику, Комітету з екополітики ВРУ виступити з ініціативами:

1)               призупинення реалізації «Проекта зміни меж і розширення Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника» до його громадського обговорення,

2)               створення депутатської комісії із вивчення питання стосовно відчужень земель Заповідника,

3)               до Мінприроди і Держлісагентства – стосовно розроблення проекту організації території Заповідника,

4)               до Кабінету Міністрів України – стосовно опублікування всіх матеріалів, зв’язаних із «Проектом зміни меж і розширення Ялтинського гірсько-лісового природного заповідника» та прокладки магістрального газопроводу «Ялта-Форос-Севастополь»,

5)               проведення комітетських слухань стосовно ситуації, що склалася в Ялтинському гірсько-лісовому природному заповіднику.

 

6) Пропозиції від Національного екологічного центру України

 

А. У сфері правового регулювання.

I. У галузі законодавства про природно-заповідний фонд:

1.                Ліквідувати законодавчу можливість вилучення для суспільних потреб земель зі складу територій ПЗФ (Верховна Рада України, Мінприроди України*).

2.                Ліквідувати законодавчу можливість скасування статусу територій ПЗФ у разі втрати ними природної цінності (Верховна Рада України, Мінприроди України).

3.                Врегулювати правові умови роботи зоологічних парків як природоохоронних установ та територій ПЗФ (Верховна Рада України, Мінприроди України).

4.                Мінімізувати на законодавчому рівні можливість вилучення з природи тварин з метою експозиції в зоопарках (Верховна Рада України, Мінприроди України).

5.                Ліквідувати на законодавчому рівні можливість відміни або невиконання рішень про резервування територій, зарезервованих під заповідання (Верховна Рада України, Мінприроди України).

6.                Врегулювати на законодавчому рівні умови використання територій, зарезервованих під заповідання та обмеження їхнього господарського використання (Верховна Рада України, Мінприроди України).

7.                Забезпечити контроль за створенням територій, зарезервованих для заповідання, і відповідальності за бездіяльність щодо їх створення (Мінприроди України).

8.                Передбачити у законодавстві відповідальність за невиконання відповідними державними органами покладених на них повноважень із створення об’єктів ПЗФ, території яких зарезервовані під заповідання, або відносно яких був розпочатий процес створення згідно із положеннями ст. 51-54 Закону України "Про природно-заповідний фонд"; а також за невиконання рішень про заповідання зарезервованих територій (Верховна Рада України, Мінприроди України).

9.                Передбачити у законодавстві можливість створення територій ПЗФ без погодження власника або користувача природних ресурсів, якщо такі території знаходяться на землях державної власності.

10.            Передбачити у законодавстві можливість вилучення (викупу) приватних земель для суспільних потреб з метою їхнього заповідання.

11.            Затвердити державну цільову програму розвитку заповідної справи та перспективного розвитку мережі ПЗФ України (Верховна Рада України, Мінприроди України).

12.            Обов’язки із додержання охорони територій ПЗФ, які не мають адміністрацій, покласти на держані адміністрації або органи місцевого самоврядування, на землях яких вони розташовані.

13.             Розробити і впровадити Агроекологічну програму на зразок таких, що діють в країнах членах ЄС, для економічного стимулювання застосування природозберігаючих технологій на сільськогосподарських землях, які мають високу природоохоронну цінність (Мінприроди, Мінагрополітики).

14.            Внести зміни до ЗУ «Про місцеве самоврядування»:

а) при створенні заповідних об'єктів згода органів місцевого самоврядування не потрібна. Вони створюються як національне надбання;

б) вводиться норма державного бюджетного фінансування в місцеву раду при створенні на його території заповідної території будь-якого рівня.

II. У галузі земельного законодавства:

1.                Встановити мораторій заборону на зміну цільового призначення земель природно-заповідного, історико-культурного та іншого природоохоронного призначення, земель водного фонду в межах водоохоронних зон, розширення меж населених пунктів за рахунок включення до них перспективних для заповідання природних територій та існуючих заповідних об’єктів (Верховна Рада України, Президент України, Мінприроди України).

2.                Розширити перелік особливо цінних земель, включивши зокрема вкриті степовою рослинністю  (Верховна Рада України, Мінприроди України).

3.                Ввести у законодавство заборони вилучення земель природно-заповідного, історико-культурного та іншого природоохоронного призначення (Верховна Рада України, Мінприроди України).

4.               Передбачити у земельному законодавстві детальні вказівки про обмеження господарської діяльності на територіях ПЗФ в земельній документації і в умовах використання земельних ділянок в складі актів на постійне користування документів на право власності або користування земельними ділянками зокрема (Верховна Рада України, Мінприроди України, Держземагентство).

III. У галузі законодавства про юридичну відповідальність:

1.               Внести зміни до Кримінального кодексу України та Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за порушення природоохоронного законодавства на територіях ПЗФ, зокрема, за прийняття протиправних рішень щодо розпорядження земельними ділянками в межах територій і об’єктів ПЗФ, їхніх охоронних зон та зарезервованих для заповідання (Верховна Рада України, Мінприроди України).

2.               Суттєво збільшити суми адміністративних штрафів та цивільних стягнень за порушення законодавства на територіях природно-заповідного фонду. Сьогодні відповідальність за порушення законодавства на територіях ПЗФ незначна і, відповідно, не є стримуючим фактором для порушників (Верховна Рада України, Мінприроди України).

3.               Внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення (ст. 255), щоби надати громадськім інспекторам з охорони довкілля право складати протоколи за ст. 91 КУпАП (Верховна Рада України, Мінприроди України).

 

З метою узгодження законодавства про природно-заповідний фонд із іншими галузями законодавства:

4. На виконання вимоги ЗУ «Про Червону книгу України» про необхідність пріоритетного створення територій ПЗФ на ділянках, в межах яких виявлені види тваринного і рослинного світу, занесені до Червоної книги України, закріпити цю умову обов’язковою номою, оскільки сьогодні місця поширення рідкісних видів не набувають юридично спеціального статусу в порівнянні з іншими територіями, де такі види не поширені (Верховна Рада України, Мінприроди України).

5. Передбачити у містобудівному законодавстві всіх типів врахування територій, щодо яких прийняті рішення про їхнє резервування для заповідання (Верховна Рада України, Мінприроди України, Мінрегіон України).

6. Внести зміни до Порядку проведення санітарних заходів, заборонивши в лісах природно-заповідного фонду України всі типи санітарних рубок (Кабінет Міністрів України).

7. Вдосконалити класифікацію категорій територій та об’єктів ПЗФ у законодавстві про природно-заповідний фонд в частині узгодження її з міжнародними підходами та вимогами окремих конвенцій. Наприклад, надати окремий статус Рамсарським угіддям, ІВА-територіям, об’єктам екомережі, тощо. (Верховна Рада України, Мінприроди України)

8. Встановити підвищені розміри штрафів за порушення, нанесені територіям природно-заповідного фонду та об’єктам їхньої охорони в Кодексі України про адміністративні правопорушення; посилити кримінальну відповідальність (і особливо для випадків зловживання посадовими особами) за порушення, здійснені на території природно-заповідного фонду загальнодержавного значення та враху­вати це у Кримінальному Кодексі України (Верховна Рада України, Мінприроди України).

9. Розробити підвищені такси за порушення, нанесені територіям природно-заповідного фонду та об’єктам їхньої охорони та затвердити їх відповідними постановами Кабінету Міністрів України; посилити кримінальну відповідальність (і особливо для випадків зловживання посадовими особами) за порушення, здійснені на території природно-заповідного фонду загальнодержавного значення та врахувати це у Кримінальному Кодексі України (Верховна Рада України, Мінприроди України).

10. Додати до всіх статей Кодексу України «Про адміністративні правопорушення», що стосуються порушень земельного законодавства, десятикратне збільшення суми штрафу у випадах, коли ці порушення здійснюються на територіях природно-заповідного фонду. Після цього необхідно додати всі ці статті до переліку статей, які передбачають складання протоколів державними та громадськими інспекторами з охорони довкілля (Верховна Рада України, Мінприроди України).

11. Розробити підзаконні акти до Рамсарської конвенції, Європейської ландшафтної конвенції та посилити ЗУ «Про екологічну мережу», внаслідок чого об’єкти їхньої уваги зможуть отримувати охоронний статус, обмеження використання та гарантію збереження в природному стані; це ж стосується і лісів, що охороняються ЮНЕСКО (Верховна Рада України, Мінприроди України).

 

Б. В інституційній площині

1.                Відновити Державну службу заповідної справи України у формі Державного агентства заповідної справи як урядового органу державного управління у сфері збереження та невиснажного використання ПЗФ (Кабінет Міністрів України, Президент України).

2.                Забезпечити централізоване управління установами ПЗФ та підпорядкування установ ПЗФ ДУС і Держлісагентства в управління Мінприроди України (Кабінет Міністрів України, Президент України)

3.               Передбачити 100 % фінансування установ ПЗФ з державного бюджету та виключити потоки коштів від установ ПЗФ до бюджету (Кабінет Міністрів України).

4.                Визнати питання створення та функціонування діючих об’єктів ПЗФ питанням загальнодержавного значення із внесенням відповідних змін в законодавство для обмеження прав місцевих органів влади щодо перешкоджання створенню та функціонуванню об’єктів ПЗФ на їхній території, рішення щодо яких було прийнято в установленому законом порядку Президентом (Кабінет Міністрів України, Президент України, Верховна Рада України).

5.                Забезпечити в повній мірі виконання Указів Президента України № 838/2005 «Про заходи щодо дальшого розвитку природно-заповідної справи в Україні» від 23 травня 2005 року, № 774/2008 «Про невідкладні заходи щодо розширення мережі національних природних парків» від 27 серпня 2008 року № 1129/2008 «Про розширення мережі та територій національних природних парків та інших природно-заповідних об'єктів» від 1 грудня 2008 року та від 14 серпня 2009 року № 611/2009 «Про додаткові заходи щодо розвитку природно-заповідної справи в Україні».

6.                Створити при облдержадміністраціях координаційні ради з питань заповідної справи та розвитку екомережі (Адміністрація Президента України).

7.               Забезпечити в повній мірі виконання заходів Національного плану дій з охорони навколишнього природного середовища на 2011-2015 роки (розпорядження КМУ від 25 травня 2011 р. N 577-р), розділ – Ціль 5. Припинення втрат біологічного та ландшафтного різноманіття і формування екологічної мережі.

8.               Забезпечити в повній мірі виконання заходів Національного плану дій з охорони навколишнього природного середовища на 2011-2015 роки (розпорядження КМУ від 25 травня 2011 р. N 577-р), розділ – Ціль 5. Припинення втрат біологічного та ландшафтного різноманіття і формування екологічної мережі.

9. Забезпечити належне функціонування Кадастру територій та об’єктів ПЗФ, зокрема:

- Кадастр територій та об’єктів ПЗФ включає має включати всі території та об’єкти ПЗФ,

- Кадастр територій та об’єктів ПЗФ має бути інтегрований в Державний земельний кадастр та інші ресурсні кадастри.

- Кадастр територій та об’єктів ПЗФ (на геоінформаційній (сучасні ГІС-технології) основі (Мінприроди України).

10. На протязі року (щороку) забезпечити проведення державними екологічними інспекціями в областях планових перевірок стану дотримання природоохоронного законодавства на територіях всіх ПЗФ певної області, а також перевірки суб’єктів господарської діяльності, що здійснюють свою діяльність на територіях певних ПЗФ. Сьогодні проведення таких перевірок відбувається лише на основі еклектичних звернень громадськості не має комплексного характеру і повноти (Мінприроди України).

11. Ввести спеціалізацію «заповідна справа» в перелік наукових тематик в НАН України і відповідно розглядати її як наукову дисципліну (Кабінет Міністрів України, МОНМС України, Мінприроди України).

12. Створити профільні державні наукові та популярні друковані періодичні видання у галузі заповідної справи (Кабінет Міністрів України, Міносвіти).

13. Забезпечити інтеграцію заповідної справи у всі сектори державної політики та економіки  (Кабінет Міністрів України, Верховна Рада України).

14. Ініціювати розслідування незаконних будівництв на території національних парків та інших заповідних територій із подальшим скасуванням незаконних рішень та знесенням незаконних споруд (Генеральна прокуратура України).

15. Ініціювати розслідування фактів переслідування та тиску на осіб з причин їхнього сприяння розвиткові заповідної справи (Генеральна прокуратура України).

1.               16. Нагородити постраждалих за ідею заповідної справи та відстоювання інтересів держави Віктора Маруняка, Віктора Дригваля, Леоніда Ладу, Івана Гаркушу, Володимира Баніна, Бориса Шубича та ін. (Верховна Рада України, Мінприроди України).

 

В. В організаційній площині

I.  Питання функціонування установ ПЗФ

Завершення створення системи територій і об’єктів ПЗФ:

1.               Завершити винесення в натуру меж всіх територій ПЗФ, продовжити винесення в натуру меж територій та об’єктів ПЗФ, що створюються. Мінприроди України з Державного фонду ОНПС виділити кошти на винесення в натуру меж територій ПЗФ загальнодержавного значення, що не мають адміністрацій. Кабінету Міністрів України внести зміни до постанови КМУ «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення» вiд 25.08.2004 № 1094 для спрощення процедури узгоджень та затвердження землевпорядкувальної документації для давно створених заповідних територій та об’єктів, коли землевласники та користувачі, місцеві органи влади не дають згоди на оформлення документів на вже існуючі об’єкти (Мінприроди України).

2.               Забезпечити розроблення проектів організації території всіх існуючих установ ПЗФ (Мінприроди України).

3.               Передбачити фінансування та створення адміністрацій всіх існуючих РЛП (Мінприроди України).

 

Для установ ПЗФ:

4.               Забезпечити достатнє та регулярне фінансування установ ПЗФ (Мінприроди України).

5.               Забезпечити належний механізм підвищення кваліфікації всіх категорій працівників установ ПЗФ (Мінприроди України).

6.               Обов’язково скеровувати всіх керівників установ ПЗФ, призначених на посади, на курси підвищення кваліфікації (Мінприроди України).

7.               Затвердити критерії формування персонального складу адміністрацій окремих установ ПЗФ (Мінприроди України).

8.               Вжити заходів, що будуть стримувати плинність кадрів в установах ПЗФ та підвищувати кваліфікацію та умотивованість кадрів (у т.ч. керівних) установ ПЗФ.

9.               Розробити та затвердити положення про керівників установ ПЗФ, визначивши в них, якою має бути освіта, досвід роботи таких осіб, та головне – хто не може займати такі посади. Не допускати на посадах керівників установ ПЗФ та у відділах науки цих установ осіб без природничої або екологічної освіти (Мінприроди України).

10.            Забезпечити належний механізм підвищення кваліфікації працівників установ ПЗФ (Мінприроди України).

11.            Забезпечити координацію роботи між установами ПЗФ (Мінприроди України).

12.            Забезпечити координацію наукової роботи в установах ПЗФ (Мінприроди України, НАН України).

13.            Забезпечити механізм узагальнення відомостей, зібраних в процесі наукової роботи в установах ПЗФ в формі єдиної бази даних (Мінприроди України, НАН України).

14.            Забезпечити координацію співпраці між науковими колективами університетів та науковими відділами заповідників і національних природних парків (Мінприроди України).

15.            Затвердити методики моніторингу за впливом та відшкодування шкоди, завданої об’єктам ПЗФ, в тому числі загальнодержавного значення, від підприємств-забруднювачів повітря та водойм, що знаходяться на незначній відстані (Мінприроди України).

16.            На законодавчому рівні ліквідувати обмеженість роботи НПП до моменту отримання земель у постійне користування та внесення обмежень на діяльність в Земельний кадастр для території без вилучення земель в природно-заповідний фонд (Мінприроди України).

17.            Визначити механізм впровадження в діяльність поточних рекомендацій наукових підрозділів та інших наукових установ, не внесених в Проект організації установ природно-заповідного фонду, та отримання ними юридичної допомоги (Мінприроди України).

18.            Позбавити заповідні об'єкти завдань заробляння грошей і госпрозрахунку - вони мають отримувати бюджетне фінансування. Їх внесок у розвиток країни в грошах неоціненний – це збереження дикої природи для підтримки екобалансу, надання екосистемних послуг, тощо (Мінприроди України).

Для територій та об’єктів ПЗФ, що не мають адміністрацій:

1. Забезпечити цільове державне фінансування об’єктів ПЗФ, які не мають адміністрацій (Мінприроди України).

2. Забезпечити належний контроль за дотриманням законодавства на всіх територіях ПЗФ, які не мають адміністрацій, та за виконанням охоронних зобов’язань на територіях ПЗФ. Створити державний орган, відповідальний за це питання,  а також Державний архів ПЗФ України, що матиме  повний набір  резервних копій матеріалів щодо кожної з територій ПЗФ  (Мінприроди України, Кабінет Міністрів України, Держекоінспекція України).

3. Виявити випадки втрати документації щодо територій ПЗФ в архівах профільних установ та забезпечити їх відновлення (Мінприроди України).

4. Розробити та запровадити регламент моніторингу стану ПЗФ та достовірні уявлення про те, в якому стані знаходяться території ПЗФ сьогодні (Мінприроди України, Держекоінспекція України).

5. При обласних Держекоінспекціях створити відділи, які б займалися перевіркою ВИКЛЮЧНО стану об’єктів ПЗФ (Мінприроди України, Держекоінспекція України).

6. При райдержадміністраціях, облдержадміністраціях створити відділи, відповідальні за стан ПЗФ (Верховна Рада України).

 

II.  У галузі розвитку мережі ПЗФ

1.               Забезпечити та проконтролювати виконання всіх рішень про створення ПЗФ, зарезервованих до заповідання, які не виконані (Мінприроди України, Генеральна Прокуратура України).

2.               Увести Указом Президента загальнодержавний мораторій на зміну цільового призначення земель, які заплановано під створення територій і обєктів ПЗФ до винесення їх меж в натуру (на місцевості) (Мінприроди України, Президент України).

3.               Виявити випадки, коли ділянки, зарезервовані під заповідання, розпайовуються та надаються для потреб, несумісних з їх подальшим заповіданням та притягнути винних у скоєнні таких порушень до кримінальної відповідальності.

4.               Видати доручення Президента України, адресоване Державному управлінню справами (ДУС) щодо прискорення реорганізації господарств ДУС в адміністрації національних парків «Залісся», «Білоозерський» та «Синьогора» (Президент України).

5.               Виявити винних у затримці створення установ ПЗФ, щодо яких вже видані відповідні Укази Президента України (Генеральна прокуратура України).

6.               Виявити випадки прийняття органами різного рівня рішень не на користь ПЗФ, скасувати такі рішення та притягнути винних у їх прийнятті до відповідальності (у т.ч. рішення про призначення необґрунтованих з точки зору охорони біорізноманіття санітарних рубок в заказниках (Генеральна прокуратура України).

7.               У державному та місцевих бюджетах передбачити видатки для створення й утримання територій та об’єктів ПЗФ усіх категорій, а також для викупу земельних ділянок для наступного заповідання, компенсації втрат землекористувачів, на землях яких вони створюються (Верховна Рада України).

8.               З метою унеможливлення саботування органами місцевого самоврядування створення національних природних парків, необхідно:

а) створити координаційну комісію щодо вирішення актуальних проблем ПЗФ на рівні центральних органів влади;

б) зобов’язати голів обласних державних адміністрацій підтримувати ініціативи щодо створення та розширення діючих об’єктів ПЗФ ;

в) зобов’язати КМУ, Мінприроди України та ДУС прискорити виконання Указів Президента в частині їх компетенцій;

г) винести питання щодо захоплення земель ПЗФ, самовільного скасування, самовільного будівництва на землях ПЗФ на засідання РНБОУ із попереднім аналізом всіх проблем та фактів порушень законодавства про ПЗФ;

д) прискорити створення «проблемних» НПП, передбачених Указами Президента України.

9.               Провести інвентаризацію земель, що перебувають у користуванні Міністерства оборони України, та надати пропозиції щодо заповідання природних територій та об'єктів природно-заповідного фонду (Мінприроди, НАН України, Міноборони).

10.            Розпочати створенная територій ПЗФ загальнодержавного значення на базі цінних природних територій, що перебувають наразі у віданні Міністерства оборони України (Мінприроди України). Зокрема:

1. Болградський полігон (Одеська область) – цінна степова територія (площа до 4 тиса),

2. Полігон Дівички (Київська область) – цінна степова територія, найбільше угруповання ковили дніпровської на Київщині (площа потребує уточнення);

3. Полігон у с. Велико-Половецьке – один за найбільших степових ареалів у Київській області (площа потребує уточнення);

4. Широколанський полігон (діючий, 28 тис. га) (Миколаївська область);

5. Києво-Олександрівський полігон (діючий, 7 тис. га) (Миколаївська область);

6. Раденський полігон (недіючий, 19,5 тис. га), (Херсонська область);

7. Васильківський полігон (діючий, 20 тис. га, Дніпропетровська область);

8. Чаудинський масив (Діючі український та російський полігони, 13,2 тис. га – Автономна республіка Крим).

Крім того, надати статус національних природних парків існуючим регіональним ландшафтним паркам, що в минулому створені на базі земель Міноборони України:

1. НПП «Караларський степ», на базі існуючого регіонального ландшафтного парку “Караларський” – Ленінський район, АР Крим

2. НППТарутинський степ”, на базі проектованого регіонального ландшафтного парку “Тарутинський степ” (Одеська обл.).

Створення на базі зазначених регіональних ландшафтних парків національних природних парків зробить можливим і збільшення їх площі.

 

III. Питання відповідності системи ПЗФ поставленим завданням

1. Збільшити у складі ПЗФ частку зональних біотопів та екосистем (Мінприроди України, НАН України).

2. Провести дослідження з метою з’ясування, яка реально кількість природних ландшафтів в Україні має природно-заповідний статус (Мінприроди України).

3. Припинити практику проведення на території природних заповідників туристичної та іншої діяльності, не сумісної з задачами заповідників (наприклад, природний заповідник «Мис Мартьян», Ялтинський гірсько-лісовий заповідник, Український степовий заповідник та ін.) (Мінприроди України, НАН України)).

 

Г. Попередження порушень законодавства на територіях ПЗФ

 

1.                При райдержадміністраціях, облдержадміністраціях створити відділи, відповідальні за стан ПЗФ місцевого значення на рівні з землекористувачами або створити адміністрації (дирекції) з управління територіями та об’єктами ПЗФ в регіонах (Адміністрація Президента України).

2.                Зобов’язати землекористувачів прилеглих територій до ПЗФ запобігати ерозійним процесам у ПЗФ, шляхом створення санітарно-захисних смуг, валів, траншей. Невжиття заходів по запобіганню цих процесів прирівнювати до порушення охоронного режиму (Держсільгоспінспекція, Генеральна прокуратура України).

3.                Оскільки аншлагів та охоронних знаків немає майже ніде, централізовано вирішити питання їх виготовлення та встановлення на усіх територіях ПЗФ місцевого значення (Мінприроди України).

4.                В усіх містах і селах постійно вести потужну інформаційну кампанію з попередження підпалів сухої рослинності шляхом інформування та уроків в школах (Мінприроди України, Держекоінспекція).

5.                Вжити заходи для припинення розорювання схилів більше 7 градусів навколо ПЗФ (Держсільгоспінспекція, Генеральна прокуратура України).

6.                Збільшити темпи заповідання територій шляхом створення ПЗФ місцевого значення, на цінних ділянках, що ще залишилися не заповіданими (Мінприроди України).

7.                Шляхом оприлюднення на сайтах ДУ ОНПС, ОДА та РДА забезпечити доступ громадськості водночас і природоохоронців, і землекористувачів до документації ПЗФ місцевого значення (Мінприроди України).

8.                Зобов’язати держекоінспекції проводити позапланові перевірки виконання усіх наданих приписів (Держсільгоспінспекція, Держекоінспекція, Генеральна прокуратура України).

9.                У разі пошкодження території ПЗФ зобов’язувати землевласника (землекористувача), який відповідає за виконання охоронних зобов’язаннь, або порушника проводити відновлення території до відтворення первинного стану, а не вилучати її зі складу ПЗФ (Держсільгоспінспекція, Держекоінспекція, Генеральна прокуратура України, Мінприроди України).

10.            Організувати інвентаризацію ПЗФ місцевого значення та провести натурні обстеження стану дотримання природоохоронного законодавства у всіх ПЗФ місцевого значення всіх областей України (Мінприроди України).

11.            Розробити пропозиції щодо екострахування об’єктів ПЗФ (Мінприроди України).

 

Д. Щодо покращення роботи Держекоінспекції

1.               Запровадити нормативи з періодичності проведення перевірок об'єктів ПЗФ та публічного звітування щодо цього

2.               Запровадити нормативи перевірки виконання наданих приписів та публічного звітування щодо цього

3.               Запровадити курси підвищення кваліфікації та екологічної  освіти працівників екоінспекцій

4.               Запровадити використання ГІС в роботі Держекоінспекції України

5.               Запровадити практику залучення біологів до перевірок стану дотримання природоохоронного законодавства на території об’єктів ПЗФ.

 

Е. Пропозиції для громадських організацій

1.               Приділяти увагу питанням заповідної справи, заохочувати до такої діяльності молодих активістів.

2.               Проводити громадський нагляд за дотриманням природоохоронного законодавства на території об’єктів ПЗФ та забезпечити потік інформації про виявлені порушення до контролюючих органів.

3.               Утворити громадські комітети допомоги територіям ПЗФ.

4.               Входити до громадських, наглядових, координаційних рад заповідних закладів, органів влади, міжнародних проектів з питань заповідної справи, формування екомережі.

5.               Сформувати всеукраїнську волонтерську мережу «Друзі заповідників і парків» з допомоги установам ПЗФ.

6.               Оприлюднювати інформацію про виявлені порушення законодавства на територіях ПЗФ в інтернеті (на централізованому ресурсі) з обов’язковою заявою (запитом) до контролюючих органів.

7.               Оприлюднювати інформацію про успіхи заповідних закладів, громадських організацій, наукових та громадських діячів, видавати методичні рекомендації/посібники.

8.               Видавати кожні 2 роки звіти про ситуацію в заповідній справі та проводити щорічні підсумкові прес-конференції щодо ситуацій у заповідній галузі в поточному році.

 

До рекомендацій комітетських слухань пропонуємо розгляд питання щодо доцільності підготовки і видання монографічного довідника «Природно-заповідний фонд України». Відповідальним за цей напрям рекомендуємо закріпити Коніщука В.В. – Голову Комісії з питань охорони біотичного і ландшафтного різноманіття Громадської Ради при Міністерстві екології та природних ресурсів України.

7) Пропозиції від Київського еколого-культурного центру

 

1. Вимагати від Мінекології України припинити видавати природним заповідникам ліміти на санітарні рубки лісу.

2.Вимагати від Мінекологии України й Української академії аграрних наук надання природному заповіднику Мис Мартьян  статусу самостійної юридичної особи як того вимагає Закон " Про природно-заповідний фонд України".

3. Скасувати видачу лімітів Опукському заповіднику на відвідування Опукських каменоломень і гори Опук як найважливіших місць проживання рідких видів тварин, а Карадагзькому заповіднику видачу лімітів на катання людей по заповідній акваторії.

4.Заборонити заповідникам і національним паркам проводити сінокосіння в травні і червні  з використанням техніки (трактора, косарки) і зменшити видачу лімітів на сінокосіння.   

5.Створити експертну раду із учених і представників екологічних громадських організацій, яка буде контролювати видачу лімітів об'єктам ПЗФ на спецвикористання природних ресурсів.

6.Скасувати видачу природним заповідникам лімітів на екскурсії на морському, велосипедному транспорті, проїзд автотранспорту, установку вуликів, відвідування печер, розміщення торговельних палаток і катанні на конях, бо це суперечить закону.                               

7.Скасувати Положення про Чорноморський біосферний заповідник, Кримський, Мис Мартьян і Ялтинський гірсько-лісовий заповідник як суперечні закону.

7.Просити Кабінет Міністрів України розглянути питання про передачу заповідників із системи Державного агентства лісових ресурсів України й Державного управління справами у ведення Мінекології України.

8.         Просити міністра екології й природних ресурсів України розглянути питання про посилення  керівництва Департаментом заповідної справи Мінекології України.

9.Просити народних депутатів України підтримати в першім і другім читанні законопроект № 3400 від 10.10.2013 г. "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо охорони заповідних територій).

10. В  Закон « Про природно-заповідний фонд України» внести правки, які посилюють заповідний режим заповідників

11.  У Ялтинському гірсько-лісовому заповіднику припинити взимку катання на лижах, санках, сноубордах, снігоходах і джипах, катання на висячих сходах, банджі-джампінгу, тарзанках, на гірських велосипедах, джипах, багі, квадрациклах, мотопланах, дельтапланах, заборонити  скелелазання.

12. Вимагати від Мінприроди України значно скоротити ліміти на екскурсійну діяльність у природних заповідниках.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37
22 квітня 2024 17:34
20 квітня 2024 11:47
19 квітня 2024 13:29
18 квітня 2024 14:10
16 квітня 2024 17:44