Розглянувши проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (щодо громадян, які брали участь і постраждали у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, а також учасники по збиранню ядерних зарядів)  (реєстр. 3417 від 11.10.2013 р.), поданий народним депутатом України  Рудьковським М.М., Комітет зазначає.

Як видно із пояснювальної записки, основною метою законопроекту є розширення соціальних гарантій громадян, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях  із  застосуванням  ядерної зброї, а також учасникам по збиранню ядерних зарядів. Пропонується прирівняти їх до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Законопроектом передбачено внесення змін до статей 14, 54 та 55 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”,  якими пропонується:

- встановлення для  учасників по збиранню ядерних зарядів статусу громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, з віднесенням до категорій 1, або 2, або 3;

- призначення учасникам ядерних випробувань, учасникам військових навчань із застосуванням ядерної зброї, учасникам ліквідації інших ядерних аварій, а також учасникам по збиранню ядерних зарядів, які віднесені до І категорії, мінімального розміру пенсій, передбачених статтею 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", що встановлюється для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році, а також передбачити призначення їм пенсій із зниженням пенсійного віку: для І категорії цих осіб – на 10 років, для ІІ категорії – на 8 років, для ІІІ категорії - на 5 років.

Міністерством оборони України законопроект не підтримується. За висновком Міноборони, прийняття запропонованих змін до Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” може призвести до потреби у наданні додаткових пільг і гарантій іншим категоріям військовослужбовців, до посадових обов’язків яких входила діяльність з джерелами іонізуючого випромінювання, порушить соціальну справедливість та не відповідатиме компенсаційним нормам за ризики, що зазнавали військовослужбовці під час виконання обов’язків військової служби. Зокрема, Законом України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” передбачено норми соціального захисту громадянам, які брали участь у ліквідації наслідків як Чорнобильської, так і інших ядерних катастроф (аварій), а також випробувань та військових навчань. Зазначена діяльність була безпосередньо пов’язана з ризиками та заподіянням шкоди життю і здоров’ю, в тому числі через жорстку необхідність вирішення раптових та невідкладних завдань, усуненням непередбачуваної небезпеки, відсутністю повної та всебічної інформації про загрози, яку може нести той чи інший фактор ядерного вибуху тощо.

Водночас роботи із збирання ядерних зарядів, а в деякій мірі випробування та військові навчання здійснювалися, як правило, у підготовлених умовах (на визначеній місцевості), на обладнаних робочих місцях, з дотриманням певних технологічних вимог і заходів безпеки, із застосуванням комплексу заходів щодо зменшення ступеня шкідливого впливу радіаційного випромінювання та часових обмежень.

Міністерством соціальної політики України законопроект не підтримується. У висновку Мінсоцполітики зазначається, що прийняття законопроекту призведе до додаткових видатків з державного бюджету, які не мають відповідного фінансового забезпечення. За прогнозними розрахунками Мінфіну, надання учасникам по збиранню ядерних зарядів пільг та компенсацій, встановлених Законом, потребуватиме в розрахунку (на основі даних 2013 року) на 1 особу  від 36 тис. грн. до 450 тис. грн. (в залежності від кількості і виду пільг) додаткових бюджетних коштів  щорічно.

В порушення частини 1 статті  27 Бюджетного кодексу України головним розробником не подані пропозиції про внесення відповідних змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень до бюджету для досягнення його збалансованості.

Термін набрання чинності, визначений у законопроекті, протирічить частині 3 статті 27 Бюджетного кодексу України, якою передбачено, що закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.

Реалізація з 1 січня 2014 року пропозиції щодо призначення пенсії та зменшення пенсійного віку учасникам ядерних випробувань, учасникам військових навчань із застосуванням ядерної зброї, учасникам ліквідації інших ядерних аварій, а також учасникам по збиранню ядерних зарядів поставить у нерівні умови громадян, які відносяться до вказаної категорії осіб та вийшли на пенсію до 1 січня 2014 року.

 Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило ряд зауважень до законопроекту.

Зокрема, Головне науково-експертне управління вважає, що пропозиція про розширення пільг учасникам ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, а також розширення кола цих осіб в рамках Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" не узгоджується з ідеологією цього Закону. Річ у тому, що цей Закон є спеціальним законом, прийняття якого було пов’язане з конкретною подією і довготривалим проявом її наслідків. Це відображено як у його назві, так і у чітко визначеній меті"захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та розв’язання пов’язаних з нею проблем медичного і соціального характеру, що виникли внаслідок радіоактивного забруднення території" (стаття 1), а також підтверджується чітко окресленим  колом осіб, на яких спрямована дія цього Закону - учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілі від Чорнобильської катастрофи (стаття 9). Відповідно у разі поширення дії його положень на осіб, які не належать до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, навіть за умови, що вони брали участь в ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях під час проходження дійсної військової служби, базовий Закон потребуватиме значно ґрунтовніших, концептуальних змін ніж ті, що пропонуються у законопроекті. Іншим варіантом реалізації ідеї, покладеної в основу законодавчої пропозиції, який видається цілком прийнятним, може бути прийняття окремого закону, присвяченого питанням соціального захисту громадян, які брали участь в ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях тощо.

Позиція Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи минулих скликань полягала в тому, що врегулювання питань соціального захисту  учасників ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, ліквідації інших ядерних аварій, а також учасників по збиранню ядерних зарядів можливо лише з прийняттям окремого закону з обов’язковим визначенням джерел фінансування.

У даний час громадянам, які брали участь у ліквідації наслідків інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях  із  застосуванням  ядерної зброї та належать до категорій 1, 2 або 3, призначається пенсія на загальних підставах відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", а також щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров'ю, у розмірі, визначеному статтями 50 та 51 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

За висновком Головного науково-експертного управління не може бути підтримана пропозиція про внесення змін до статті 54 цього Закону у запропонованій редакції, оскільки положення частини третьої (а не другої, як помилково визначено у проекті) статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції Закону № 107-VI від 28.12.2007 р. ("Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України") визнано неконституційними згідно з  Рішенням  Конституційного Суду № 10-рп/2008  від 22.05.2008 р. На даний час розміри пенсій осіб, які стали інвалідами внаслідок Чорнобильської катастрофи, визначаються постановою Кабінету Міністрів України № 1210 від 23 листопада 2011 р. на підставі пункту 4 Прикінцевих положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік". Отже, внесення змін до частини третьої цієї статті потребує принаймні законодавчого врегулювання всіх положень  цієї частини.

За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління за результатами розгляду в першому читанні  законопроект  доцільно  повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи  на  доопрацювання.

Враховуючи викладене, Комітет вирішив рекомендувати Верховній Раді України відхилити проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (щодо громадян, які брали участь і постраждали у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, а також учасники по збиранню ядерних зарядів)  (реєстр. № 3417).

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37
22 квітня 2024 17:34
20 квітня 2024 11:47
19 квітня 2024 13:29
18 квітня 2024 14:10
16 квітня 2024 17:44