Відповідно до Плану роботи Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи від 4 вересня 2013 року Комітет на своєму засіданні, яке відбулося 20 листопада , розглянув питання «Про стан виконання рішень Комітету за результатами виїзного засідання до мривий Ріг Дніпропетровської області 13.03.2013 року, а саме:

 «Про виконання умов приватизації (екологічні заходи) ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» (від 03.04.2013 р. №5/14);

«Організація системи моніторингу техногенної частини земної кори та попередження надзвичайних ситуацій в Кривбасі» (від 03.04.2013 р. №5/15);

«Про виконання рішення Комітету від 16.10.2012 р. №130/11-1 «Про екологічну ситуацію в басейні річки Оріль» (від 03.04.2013 р. № 5/16);

«Про забезпечення радіаційного та соціального захисту населення в районах видобутку і переробки уранової сировини» (від 03.04.2013 р. № 5/17).

На засіданні були присутні міський Голова м. Кривий Ріг Вілкул Ю.Г., представники Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, Міністерство фінансів України,  Міністерства промислової політики України, Міністерства охорони здоров‘я України, Державної екологічної інспекції України, Державного агентства водних ресурсів України, Держатомрегулювання України ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг», інші запрошені.

Проаналізувавши стан виконання зазначених рішень, Комітет  відзначив, що рекомендації, надані Комітетом центральним та місцевим органам виконавчої влади певною мірою виконуються.

У той же час, значна частина заходів, реалізація яких потребує фінансових витрат, а також рекомендації Комітету стратегічного та законодавчого характеру виконуються не повною мірою, а деякі не виконуються взагалі.

Так, Комітет відзначив, що його Рішення  "Про виконання умов приватизації (екологічні заходи) ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг" (від 03.04.13 №5/14) фактично виконано. Результати виконання відповідних завдань можуть бути враховані у подальшій роботі.

 

Органами виконавчої влади розгорнуто роботу з виконання рішення  "Організація системи моніторингу техногенної частини земної кори та попередження надзвичайних ситуацій в Кривбасі» (від 03.04.13 №5/15).

Комітет зазначив, що для створення спеціалізованої геоінформаційної системи безперервного дистанційного моніторингу геомеханічного стану масивів порід у гірничих відводах діючих та закритих гірничовидобувних підприємств Кривбасу було б доцільно залучити місцеві органи виконавчої влади територіальних одиниць, на яких знаходяться ці підприємства.

 

Стосовно виконання Рішення  від 03.04.2013 р. № 5/16 «Про виконання рішення Комітету від 16.10.2012 р. №130/11-1 «Про екологічну ситуацію в басейні річки Оріль», Комітет відзначив наступне.

Кабінету Міністрів України було рекомендовано забезпечити виконання рішення Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи 16.10.2012 №130/11-1 “Про екологічну ситуацію в басейні річки Оріль”.

Частина заходів виконується центральними та місцевими органами виконавчої влади. Так, продовжується реалізація проекту "Відновлення гідрологічного режиму р. Оріль на межі Полтавської та Дніпропетровської областей", який включений до плану заходів із захисту територій від шкідливої дії вод на 2013 рік та знаходиться на контролі Дніпропетровської ОДА та Державного агентства водних ресурсів У країни. Національною академією наук України та Мінприроди проведено аналіз екологічного стану басейну р.Оріль та зроблені узагальнені висновки. Державною екологічною інспекцією України здійснюється моніторинг якості воді на межі Дніпропетровської, Харківської та Полтавської областей. Держводагентством, Дніпропетровською ОДА вжиті заходи організаційного та капітального характеру щодо недопущення пересихання р.Оріль на території Дніпропетровської області, заповнення її русла на території Полтавської області.

Державна екологічна інспекція України, Державні екологічні інспекції у Дніпропетровській, Харківській та Полтавській областях забезпечують контроль за дотриманням законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища у басейні річки Оріль, зокрема на землях водного фонду, за дотриманням вимог природоохоронного законодавства місцевими органами виконавчої та органами місцевого самоврядування при прийнятті рішень про виділення земельних ділянок на землях водного фонду в басейні річки Оріль.

Низка заходів, передбачених Рішеннями Комітету від 16.10.2012 N2 130/11-1 “Про екологічну ситуацію в басейні річки Оріль” та «Про виконання рішення Комітету від 16.10.2012 р. №130/11-1 «Про екологічну ситуацію в басейні річки Оріль» (від 03.04.2013 р. № 5/16), знаходиться у стадії виконання.

Однак, частина рекомендацій не виконується. Зокрема, це стосується:

розроблення проекту Закону “Про загальнодержавну програму розвитку та реконструкції централізованих систем водовідведення населених пунктів України на 2013-2020 роки”;

вирішення на законодавчому рівні питання цільового використання коштів, які надходять до Державного бюджету України та місцевих бюджетів від збору за спеціальне використання водних ресурсів, на здійснення водоохоронних заходів, зокрема розчистку водойм та русел річок і підтримання їх у належному стані;

остаточно не вирішено питання надання Державній екологічній інспекції та її територіальним органам права подавати позови без сплати судового збору, хоча Кабінетом Міністрів України подано відповідний законопроект і наш Комітет його підтримав;

реалізації басейнового принципу управління водними ресурсами, включаючи економічні механізми басейнового управління;

створення ефективного механізму стягнення збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів;

підвищення відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, зокрема підвищення розмірів адміністративних стягнень за забруднення вод, порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів та земель водного фонду.

Не вирішено питання додаткового фінансування в 2013 році природоохоронного заходу "Відновлення гідрологічного режиму р. Оріль на межі Полтавської та Дніпропетровської областей" в обсязі 2,9 млнрн.

Через відсутність фінансування не виконуються заходи щодо розчищення русла річки Оріль та малих річок басейну;

Заходи щодо розроблення та затвердження регіональної програми екологічного оздоровлення басейну р.Оріль на території Дніпропетровської, Полтавської та Харківської областей виконуються. Зокрема, готується детальна карта-схема басейну річки Оріль та інший довідковий матеріал для розробки регіональної програми. Дніпропетровським та Полтавським управлінням водних ресурсів отримані пропозиції зацікавлених райдержадміністрації для вихідних даних по формуванню регіональної програми екологічного оздоровлення басейну р. Оріль на території Дніпропетровської, Полтавської та Харківської областей.

 

Було розглянуто також питання  щодо виконання рішення Комітету "Про забезпечення радіаційного та соціального захисту населення в районах видобутку і переробки уранової сировини" (від 03.042013 р. № 5/17).

Комітет наголосив, що місто Жовті Води – єдине в Україні місто, де з 50-х років і до теперішнього часу проводиться переробка уранової сировини.

Протягом останніх десятиріч у соціально-економічному розвитку міста накопичилось багато проблем, в т.ч. екологічних, які потребують невідкладного розв’язання.

З метою вирішення проблем радіаційного та соціального захисту населення 5 травня 2003 року була прийнята постанова Кабінету Міністрів України № 656 "Про затвердження Програми радіаційного і соціального захисту населення м. Жовті Води на 2003-2012 роки" (далі – Програма). Згідно з зазначеною постановою передбачалось фінансування заходів на 2003-2010 роки в обсязі 182,2 млн. грн., спрямовано на виконання заходів Програми за рахунок всіх джерел фінансування 49,0 млн. грн.

Фактично за весь період з різних джерел на виконання Програми виділено і освоєно 64,223 млн. грн., в т.ч. з державного бюджету – 59,757 млн. грн., з обласного бюджету – 1,909 млн. грн., з бюджету міста Жовті Води – 2,556 млн. грн. та інші. Загальний рівень фінансування Програми складає 27,8% від передбаченого Програмою (231 млн. грн.).

Враховуючи, що найбільш важливі заходи Програми не виконані повністю, з метою забезпечення організації роботи з прискорення та завершення виконання заходів Програми, спрямованих на усунення чинників впливу радіаційного випромінювання, облдержадміністрацією спільно з виконавчим комітетом Жовтоводської міської ради розроблено та постановою Кабінету Міністрів України від 25 червня 2012 року № 579 затверджено нову Державну цільову програму радіаційного і соціального захисту населення м. Жовті Води на 2013 – 2022 роки з орієнтовною потребою в коштах в сумі 200,7 млн. грн.

Комітет відмітив, що за 9 місяців 2013 року в рамках Державної цільової програми здійснено низку заходів, які сприятимуть покращенню ситуації, зокрема:

проведено торги на очікувану вартість будівельно-монтажних робіт із створення системи моніторингу території міста (стану навколишнього природного середовища, радіаційного, медико-біологічного стану) та придбання обладнання;

виконано протирадонові заходи у 18 квартирах на загальній площі 686,1 м2, з яких мешканці міста переселені в новий житловий будинок, збудований для переселенців з радіаційно забрудненого житла; роботи з протирадонового захисту тривають;

виконано роботи з коригуванню проектно-кошторисної документації з реконструкції відділення функціональної діагностики та відділення відновлювального лікування та проведено торги на виконання зазначених робіт;

відшкодовано частину вартості на придбання продуктів харчування для вихованців дошкільних навчальних закладів, учнів загальноосвітньої школи з вадами у фізичному і розумовому розвитку (забезпечено харчуванням 2122 дитини), забезпечено гарячим харчуванням 3069 учнів загальноосвітніх закладів;

придбано 5 одиниць складного медичного обладнання (мобільна рентгенівська система – 1 од.; гастроскоп – 1 од.; кардіологічний дефібрилятор – 1 од.; електрокардіограф – 1 од.; апарат термічний зварювальний для операційних втручань – 1 од.);

здійснено відшкодування частини вартості медикаментів, придбаних за рецептами лікарів по 7164 зверненням громадян;

надано матеріальну допомогу на лікування 288 особам у зв’язку з підвищеним радіаційним фоном на території міста; частково оплачено лікування 6 осіб, в тому числі 3-х онкологічно хворих;

забезпечено безкоштовним зубопротезуванням 54 особи (інваліди і учасники ВВВ – 14 осіб; особи, які відпрацювали на підприємствах з видобутку та переробки уранової сировини понад 10 років – 39; ветерани праці – 1 особа);

оздоровлено 71 дитину соціально незахищених категорій в таборі "Молода гвардія" (на березі Азовського моря);

оздоровлено та пройшли реабілітацію у відділенні відновлювального лікування 496 осіб.

За результатами виконання заходів "Програми радіаційного та соціального захисту населення м. Жовті Води на 2003-2012 роки" (далі – Програма) станом на 01.01.2013 року, з причини не проведення платежів Державною казначейською службою, утворилася кредиторська заборгованість в сумі 1490,31497 тис. грн., що було відображено у рішенні Комітету від 03.04.2013 р. № 5/17.

На рекомендацію Комітету щодо вирішення питання погашення заборгованості Мінфін України зазначив, що відповідно до пункту 11 Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету міському бюджету м. Жовті Води (далі – Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2011 № 205, заборгованість за бюджетними зобов’язаннями минулих років, взятими на облік органами Казначейства, підлягає погашенню у поточному бюджетному періоді.

Не виконані рекомендації Комітету стосовно ситуації, яка склалась навколо уранових об'єктів виробничого об'єднання "Придніпровський хімічний завод".

Не врегульоване питання внесення змін до Земельного Кодексу України щодо звільнення підприємств власників уранових об’єктів колишнього ВО "ПХЗ" від сплати податку за радіоактивно забруднені землі на яких розміщено зазначені об’єкти. Рішенням Дніпродзержинської міської ради від 27.05.2011 № 116-08/IV "Про плату за землю" з цього питання збільшено розмір річної плати за землю в 10 разів.

Комітет зазначив, що особливу увагу слід приділити виконанню Державної цільової екологічної програми приведення в безпечний стан уранових об'єктів виробничого об'єднання "Придніпровський хімічний завод" затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 1029 від 30 вересня 2009 р. Через значне недофінансування не виконано низку заходів, необхідних для забезпечення екологічної безпеки прилеглих до майданчика ВО "ПХЗ" територій.

З огляду на вищезазначене, та у зв’язку з тим, що термін виконання програми закінчується у 2014 році, Міненерговугілля вважає за необхідне подовжити її дію із забезпеченням достатнього фінансування Державним бюджетом.

На цей час розроблено концепцію нової програми "Приведення в екологічно безпечний стан колишніх об’єктів ВО "Придніпровський хімічний завод" на 2014-2020 роки, а також проект самої програми. Зазначені документи розглянуті на засіданні Науково-технічної ради Міненерговугілля та готуються для розгляду на громадських слуханнях м. Дніпроджержинська.

Не вирішено питання фінансування заходів передбачених постановою Кабінету Міністрів України № 1004 від 23 вересня 2009.

У листі № 31-06320-02-2/12389 від 17.04.2013 р. Мінфін повідомив Відповідний законопроект щодо внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" було розглянуто Мінфіном у березні поточного року та надано відповідні висновки Міненерговугілля. Мінфіном України зазначений законопроект не підтримано.

Слід підкреслити певний прогрес у вирішенні питання забезпечення фінансування капітального ремонту і реконструкції будівель СМСЧ №9 та 17. МОЗ України у своєму листі № 7.03-13/31/318/35435 від 13.11.2013 зазначило, що заявки на фінансування капітального ремонту і реконструкції будівель державних закладів "Спеціалізована медико-санітарна частина № 9 МОЗ України" та "Спеціалізована медико-санітарна частина № 17 МОЗ України" опрацьовані в МОЗ України і будуть враховані під час підготовки бюджетного запиту на 2014 рік.

Уваги потребують питання виділення коштів на медичне обладнання СМСЧ №9 та 17 та відновлення фінансування на паливно-мастильні матеріали та господарські потреби СМСЧ №9 та 17. У Державному бюджеті України на 2013 рік за бюджетною програмою 2301110 "Спеціалізована та високоспеціалізована медична допомога, що надається загальнодержавними закладами охорони здоров’я", за якою фінансуються Спеціалізовані медико-санітарні частини № 9 та 17, передбачено видатки у обсязі 1044461,4 тис, грн., що на 63 % забезпечує загальну потребу, у т.ч. видатки на оплату праці працівникам передбачено у повному обсязі, видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв забезпечують потребу на 95 %, видатки на придбання товарів і послуг забезпечено на 15,3 %, видатки на придбання продуктів харчування забезпечують потребу на 42 %, видатки на оплату зубопротезування та відшкодування витрат, пов’язаних з відпуском лікарських засобів безоплатно і на пільгових умовах забезпечують потребу на 13 % (відповідно до наданих закладами розрахунків, які обґрунтовують показники видатків з бюджету, що включаються до кошторису на 2013 рік), капітальні видатки на проведення капітального ремонту, реконструкції та придбання медичного обладнання взагалі не передбачено.

З метою належного фінансового забезпечення закладів у поточному році МОЗ України звернулося до Кабінету Міністрів України та Міністерства фінансів України з проханням при внесенні змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" збільшити видатки за бюджетною програмою КПКВК 2301110.

 

Слід наголосити, що Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2010 року № 1628-р "Про заходи щодо забезпечення екологічної безпеки м. Дніпродзержинська та поліпшення соціального захисту населення міста" затверджено план заходів, щодо забезпечення екологічної безпеки м. Дніпродзержинська та поліпшення соціального захисту населення міста. Проте у зв’язку з відсутністю запланованого належного фінансування, так і не вдалося створення реабілітаційного центру для ветеранів уранопереробної промисловості, а також придбання комплекту медичного обладнання для проведення обстеження міста в спеціалізованій медико-санітарній частині № 8 МОЗ України. Зокрема згідно розпорядження КМУ № 1628-р на придбання комплексного медичного обладнання для проведення обстеження населення м. Дніпродзержинська в межах передбачених видатків протягом 2010-2012 років заплановано виділення коштів у розмірі 6,0 млн. грн. по 2,0 млн. грн. щорічно. У 2010 році із державного бюджету було виділено 2,0 млн. грн. та придбано через Управління охорони здоров'я Дніпродзержинської міської ради устаткування медичне, хірургічне та ортопедичне. Зазначене обладнання встановлене та працює за призначенням. Але кошти передбачені у 2011 та 2012 роках на придбання обладнання виділені не були. У листі № 31-06320-02-2/12389 від 17.04.2013 р. Мінфін повідомив, що розпорядження КМУ № 1628-р передбачає фінансування плану заходів на 2010-2012 роки , отже для внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" законодавчі підстави відсутні. Як наслідок, рекомендація Комітету щодо внесення відповідних зміни до Закону України "Про Державний бюджет на 2013 рік", щодо фінансування заходів передбачених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2010 року № 1628-р не виконані.

В обговоренні взяли участь: народні депутати України Сех І.І., Глазунов С.М., Лукашук О.Г., Чуб В.Є., міський Голова м. Кривий Ріг Вілкул Ю.Г., Ткаченко В.А.– голова представництва ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» в місті Києві.

Після обговорення питань народними депутатами-членами Комітету та запрошеними представниками центральних та місцевих органів влади, Комітет вирішив:

1. Звернути увагу Кабінету Міністрів України на відсутність конструктивного реагування з боку Міністерства фінансів України на рекомендації, висловлені у рішеннях  Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, а також на відсутність пропозицій щодо шляхів вирішення порушених питань.

2. Рекомендувати:

У частині виконання Рішення Комітету від 03.04.2013 р. № 5/16 «Про виконання рішення Комітету від 16.10.2012 р. №130/11-1 «Про екологічну ситуацію в басейні річки Оріль»:

1)  Кабінету Міністрів України:

повернутись до розгляду питань:

розроблення проекту Закону “Про Загальнодержавну програму розвитку та реконструкції централізованих систем водовідведення населених пунктів України на 2013-2020 роки”;

вирішення на законодавчому рівні питання цільового використання коштів, які надходять до Державного бюджету України та місцевих бюджетів від збору за спеціальне використання водних ресурсів, на здійснення водоохоронних заходів, зокрема розчистку водойм та русел річок і підтримання їх у належному стані;

- вирішити питання додаткового фінансування в 2013 році природоохоронного заходу "Відновлення гідрологічного режиму р. Оріль на межі Полтавської та Дніпропетровської областей" в обсязі 2,9 млнрн.;

забезпечити у 2013 та 2014 роках фінансування заходів щодо розчищення русла річки Оріль та малих річок басейну у рамках Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року.

- вжити заходів щодо:

 прискорення реалізації басейнового принципу управління водними ресурсами, включаючи економічні механізми басейнового управління;

створення ефективного механізму стягнення збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів;

посилення відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища.

2) Державному агентству водних ресурсів України вжити заходів щодо забезпечення розчищення русла річки Оріль та малих річок басейну.

3) Дніпропетровській, Полтавській, Харківській обласним державним адміністраціям за участю Міністерства екології та природних ресурсів України, Державного агентства водних ресурсів України прискорити розроблення та затвердження регіональної програми екологічного оздоровлення басейну рріль на території Дніпропетровської, Полтавської та Харківської областей.

4) Державній екологічній інспекції України, Державним екологічним інспекціям у Дніпропетровській, Харківській та Полтавській областях забезпечити дієвий контроль:

за дотриманням законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища у басейні річки Оріль, зокрема на землях водного фонду.

за дотриманням вимог природоохоронного законодавства місцевими органами виконавчої та органами місцевого самоврядування при прийнятті рішень про виділення земельних ділянок на землях водного фонду в басейні річки Оріль.

 

У частині виконання Рішення Комітету від 03.04.2013 р. № 5/17 «Про забезпечення радіаційного та соціального захисту населення в районах видобутку і переробки уранової сировини»:

1) Кабінету Міністрів України:

- розглянути можливість розробки та затвердження Державної програми про сталий розвиток територій по видобутку і переробці уранової руди;

- внести відповідні зміни до Закону України "Про Державний бюджет на 2013 рік", щодо фінансування заходів передбачених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 серпня 2010 року № 1628-р, постановами Кабінету Міністрів України від 5 травня 2003 року, № 656 та від 23 вересня 2009 № 1004;

- при внесенні змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" та при підготовці проекту Закону України "Про Державний Бюджет України на 2014 рік" передбачити збільшення видатків Міністерства енергетики та вугільної промисловості України до показників, які закладено на 2013-2014 роки відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2009 року № 1029;

- забезпечити фінансування виконання заходів Державної цільової програми радіаційного та соціального захисту населення м. Жовті Води на 2013 – 2022 роки в розмірах, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2012 № 579, відповідно по рокам;

- вирішити питання погашення кредиторської заборгованості державного бюджету по м. Жовті Води, яка утворилася станом на 01.01.2013 у сумі 1 490,31497 тис. гривень, в тому числі і знятої з обліку одержувачів бюджетних коштів Державною казначейською службою України в примусовому порядку, на підставі п. 3.6 наказу Міністерства фінансів України від 24.01.2012 № 44, та не відображеної в додатку 10 “Звіт про заборгованість за бюджетними коштами”;

- визначити механізм надання місцевим бюджетам коштів отриманих Державним бюджетом України у вигляді збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження уранових об'єктів;

- розглянути можливість створення на ДП "Бар'єр" постійно діючої системи кваліфікаційного відбору та підвищення кваліфікації персоналу.

 

2) Міністерству енергетики та вугільної промисловості України

- забезпечити своєчасне та повномасштабне фінансування заходів Державної цільової екологічної програми приведення в безпечний стан уранових об'єктів ВО “ПХЗ";

- розглянути питання щодо доцільності розробки та внесення на розгляд Верховної Ради України законопроекту, яким буде визначено статус режимної території промислового майданчика ВО "Придніпровський хімічний завод" та статус прилеглих територій зі створенням адміністрації режимної території з наділенням її відповідними повноваженнями;

- розглянути питання доцільності внесення змін до Земельного кодексу України щодо звільнення підприємств – власників уранових об’єктів ВО "Придніпровський хімічний завод" від сплати податку за землю з компенсацією доходної частини місцевого бюджету за рахунок державного.

 

3) Міністерству охорони здоров'я України:

- повторно звернутись до Кабінету Міністрів України з проханням збільшити видатки за бюджетною програмою "Спеціалізована та високо спеціалізована медична допомога, що надається загальнодержавними закладами охорони здоров'я" (КПКВК 2301110);

- у бюджетному запиті на 2014 рік врахувати потреби з фінансування капітального ремонту і реконструкції будівель СМСЧ №9 та 17 та фінансування на паливно-мастильні матеріали та господарські потреби СМСЧ №9 та 17 у повному обсязі;

- виділити кошти на медичне обладнання СМСЧ №8, 9 та 17;

- задовольнити заявки СМСЧ №8, 9 та 17 на молодих спеціалістів вищої медичної ланки у 2013 році та подальших роках;

- задовольнити потребу у санітарному транспорті СМСЧ №8, 9 та 17 згідно наданих спеціальними медичними закладами заявок.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37
22 квітня 2024 17:34
20 квітня 2024 11:47
19 квітня 2024 13:29
18 квітня 2024 14:10
16 квітня 2024 17:44