Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи пропонує відхилити проект Закону України про внесення змін до статті 255 Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування води, що використовується для гідротехнічної меліорації земельних ділянок сільськогосподарського призначення (реєстр. № 2088а), поданий народними депутатами України Кучером М.І., Бакуменком О.Б., та відзначає.

Законопроектом пропонується:

виключити садівницькі та городницькі товариства (кооперативи) із переліку водокористувачів, які не справляють рентну плату за спеціальне використання води;

включити до переліку водокористувачів, які не справляють рентну плату за спеціальне використання води, що використовується сільгосптоваровиробниками (юридичними особами) та фізичними особами – членами особистого селянського господарства для гідротехнічної меліорації земельних ділянок сільськогосподарського призначення, в тому числі для поливу зрошуваних  або  зволоження   осушених   земель, а  також  поливу  городів,  садів  і  богарних земель;

виключити з повноважень органів водного господарства визначення обсягу фактично використаної води на державних системах у зрошувальному землеробстві.

Комітет звертає увагу, що виключення садівницьких та городницьких товариств (кооперативи) із переліку водокористувачів, які не справляють рентну плату за спеціальне використання води може призвести до соціальної напруги, у першу чергу серед незахищених верств населення (пенсіонерів та малозабезпечених громадян), які є членами таких товариств і які вирощують сільськогосподарську продукцію переважно для власних потреб, а обсяг води, який ними використовується з централізованих джерел може обраховуватись за даними приладів обліку та сплачуватись відповідно до законодавства.

Положення щодо включення фізичних осібчленів особистих селянських господарств до переліку водокористувачів із яких не справляється рентна плата за спеціальне використання води призведе до ускладнень при правозастосуванні, оскільки Податковим кодексом України фізичні особи не віднесені до платників рентної плати за спеціальне використання води.

Не можна погодитись з положенням щодо включення сільгосптоваровиробників, які використовують воду для гідротехнічної меліорації, до переліку водокористувачів, які не справляють рентну плата за спеціальне використання води з наступних причин:

обсяг використання води на гідротехнічну меліорацію земельних ділянок сільськогосподарського призначення, в тому числі для поливу зрошуваних  або  зволоження осушених земель за даними державної статистичної звітності у 2014 році становив 1 млрд. 20 тис. куб метрів або понад 10% від загального обсягу використаних в Україні водних ресурсів;

безоплатність водних ресурсів на потреби зрошення при технічно та морально застарілих зрошувальних системах та великих втратах води в них з великою ймовірністю призведе до  безконтрольного використання водних ресурсів, що ще більше ускладнить ситуацію з підтопленням та деградацією ґрунтів, особливо у південних областях;

реалізація запропонованого законопроектом положення призведе до нівелювання будь-яких стимулів для економного використання водних ресурсів, переходу на ощадливі ресурсозберігаючі технології зрошення;

Комітет також звертає увагу на те, що збір за спеціальне використання води (рента) не передбачено як окремий платіж і  платниками єдиного податку як окремий платіж не сплачується.

Одночасно, відповідно до статті 291.4. Податкового кодексу України до платників єдиного податку четвертої групи віднесені сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків. З великою вірогідністю можна припустити, що до цього переліку потрапляють і сільгосптоваровиробники, які використовують воду для гідротехнічної меліорації.

Вважаємо також недоцільним виключення із Податкового кодексу України норми щодо визначення органами водного господарства обсягів фактично використаної води на державних системах у зрошувальному землеробстві, оскільки до повноважень Державного агентства водних ресурсів належить забезпечення експлуатації державних водогосподарських об’єктів комплексного призначення та міжгосподарських зрошувальних систем, а облік води у точках водовиділу на державних системах у зрошувальному землеробстві є складовою розрахунку водогосподарського балансу та належить до експлуатаційних заходів.

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37
22 квітня 2024 17:34
20 квітня 2024 11:47
19 квітня 2024 13:29
18 квітня 2024 14:10
16 квітня 2024 17:44