На засіданні Комітету розглянуто висновки Колегії Рахункової палати щодо результатів перевірки стану справляння і дієвості контролю за надходженням плати за користування надрами до Державного бюджету України.

Рахунковою палатою відзначено, що протягом 2012-2014 років органи державної влади не забезпечили здійснення ефективного та дієвого контролю за обсягами видобутку корисних копалин, які є об'єктом оподаткування платою за користування надрами, а також за повнотою і своєчасністю надходження до державного бюджету плати за користування надрами для видобування корисних копалин.

Частка плати за користування надрами для видобування корисних копалин у загальній структурі податкових надходжень до державного бюджету зросла з 0,6 відсотка у 2012 році (1,5 млрд. грн.) до 7,0 відс. у 2014 році (18,2 млрд. гривень). Однак надходження плати за користування надрами для видобування корисних копалин, навпаки, скоротились у 2013 році — на 20 відсотків, у 2014 році — на 15 відсотків. При цьому, у 2014 році планові показники з надходження плати за користування надрами до державного бюджету виконані на 89,2 відсотка, а державний бюджет недоотримав 2,2 млрд. гривень. Рахункова палата відзначає, що пільгове оподаткування видобутку корисних копалин шляхом застосування коригуючих коефіцієнтів до ставок плати за користування надрами для видобування корисних копалин, які визначаються залежно від виду корисної копалини (мінеральної сировини) та умов її видобування, не сприяло збільшенню розвіданих запасів і загального обсягу видобування стратегічних видів корисних копалин.

Рахункова палата наголошує, що Мінприроди, Мінфіном, ДФС (Міндоходів, ДПС), Держгеонадрами, Держгірпромнаглядом не забезпечено належної взаємодії при здійсненні контролю за дотриманням суб'єктами господарювання законодавства з питань надрокористування та оподаткування видобутку корисних копалин, а також обміну інформацією з цих питань з використанням сучасних технологій, що негативно впливає на повноту надходження зазначеного платежу до державного бюджету. Зокрема, потребує розв'язання проблема обліку видобутку корисних копалин, насамперед вуглеводної сировини, оскільки на сьогодні не створено централізованої системи обліку видобутку нафти, природного газу, газового конденсату, а також Держгеонадрами та ДФС застосовується різний підхід до обліку обсягів видобутку корисних копалин.

Комітет відзначив необхідність вжиття Мінприроди та Держгеонадрами заходів щодо поліпшення справляння і дієвості контролю за надходженням плати за користування надрами до Державного бюджету України і для забезпечення досягнення цієї мети вважає за необхідне прискорити призначення всіх керівників зазначених центральних органів виконавчої влади.

Рахунковою палатою вказано на недосконалість законодавства, що регулює питання надрокористування та оподаткування видобутку корисних копалин, а передбачені нормативно-правовими актами процедури для оформлення дозвільних документів у сфері надрокористування складні і тривалі в часі та неповною мірою відповідають положенням Директиви 94/22/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 30.05.94.

Зважаючи на викладене, Комітет вирішив звернути увагу Мінприроди та Держгеонадр на необхідність вжиття заходів щодо поліпшення справляння і дієвості контролю за надходженням плати за користування надрами до Державного бюджету України.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

03 травня 2024 14:54
26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37
22 квітня 2024 17:34
20 квітня 2024 11:47
19 квітня 2024 13:29
18 квітня 2024 14:10