У проекті Закону України про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо  пенсійного забезпечення (реєстр. № 4442 від 14.04.2016 р.), поданому народними депутатами України  Ляшком О.В.,  Мосійчуком І.В., Вовком В.І., Галасюком В.В., Чижмарем Ю.В., Рибалкою С.В., Ленським О.О., Скуратовським С.І, пропонується встановити розміри мінімальних пенсійних виплат, додаткових пенсій та компенсацій в залежності від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

 

Зокрема, законопроектом пропонується розмір мінімальної пенсійної виплати для інвалідівучасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, евакуйованих у 1986 році із зони відчуження, щодо яких встановлено причинний зв’язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, осіб, які постійно проживали у зоні безумовного (обов’язкового) відселення І-ІІІ груп виплачувати у розмірі 1000, 800 та 600 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Іншим інвалідам щодо яких встановлено причинний зв’язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою   І-ІІІ груп пропонується виплачувати 400, 300 та 200 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

 

Крім того, пропонується встановити розміри щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’юрозмірі 100, 75 та 50 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, в залежності від категорії осіб та групи інвалідності) та щомісячної компенсації сім’ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофирозмірі 50 % прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність).

 

Згідно висновку Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у проекті акта (реєстр. № 4442 від 14.04.2016 р.) не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

 

За висновком Мінсоцполітики України, пропозиція щодо збільшення розмірів пенсій безперечно заслуговує на увагу, проте, авторами законопроекту, всупереч частині першій статті 27 Бюджетного кодексу України та частині третій статті 91 Регламенту Верховної Ради України, не наводяться реальні джерела покриття додаткових витрат, необхідних для впровадження положень законопроекту. Розрахунково прийняття законопроекту потребуватиме 485,5 млн грн на місяць, або понад 5,8 млрд грн на 2017 рік.

 

За висновком Пенсійного фонду України, пропозиція щодо збільшення розмірів пенсій, абсолютно справедлива, однак, як зазначено Конституційним Судом, однією з ознак України як соціальної держави є забезпечення загальносуспільних потреб у сфері соціального захисту за рахунок коштів Державного бюджету України виходячи з фінансових можливостей держави.

 

За інформацією Міністерства соціальної політики України,  Міністерство соціальної політики України, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України та Пенсійний фонд України підтримують поданий законопроект за умови позитивного висновку Міністерства фінансів України.

 

Міністерство фінансів України не підтримує законопроект: на їхню думку, в умовах здійснення заходів з економії коштів на виплату пенсій та за необхідності наближення законодавства до єдиних принципів пенсійного забезпечення, запровадження запропонованих законопроектом змін призведе до поглиблення різниці у розмірах пенсій та викличе соціальне невдоволення інших категорій пенсіонерів. Наприклад, розмір пенсії інваліда-ліквідатора ІІ групи більш ніж у 5 разів перевищуватиме середній розмір пенсії по Україні.

 

Головне науково-експертне управління в цілому підтримує необхідність підвищення рівня соціального захисту зазначених категорій населення, хоча і звертає увагу на те, що встановлення соціальних гарантій у відсотках прожиткового мінімуму більших ніж 100 % такого мінімуму є методологічно некоректним, оскільки у чинному законодавстві зазначені гарантії, як правило, визначаються у величинах, кратних прожитковому мінімуму, а не у 600, 800 та 1000% його мінімуму. 

 

Пропозиція про визначення нових розмірів щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, лише для осіб, віднесених до категорії 1, матиме, на думку Головного управління, наслідком порушення принципу рівності громадян перед законом, оскільки залишаються незмінними розміри додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорій 2, 3, 4, осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що не повною мірою відповідає вимогам статті 24 Конституції України. Відповідно до вимог частини Бюджетного кодексу України та Регламенту Верховної Ради України до проекту повинно бути надане фінансово-економічного обґрунтування та пропозицій змін до законодавчих актів щодо скорочень витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету. Відтак, наявний законопроект вимагає техніко-юридичного доопрацювання. 

 

Реалізація законопроекту потребуватиме додаткових витрат із Пенсійного фонду, які, за його даними складуть 433 млн. на місяць. Тому  відповідно до вимог частини 1 статті 27 Бюджетного кодексу України та частини 3 статті 91 Регламенту Верховної Ради України до проекту повинно бути надане фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій змін до законодавчих актів щодо скорочень витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету, які необхідні у разі, якщо зміни показників бюджету передбачають збільшення його витрат, для досягнення збалансованості бюджету.

Відтак, наявний законопроект потребує доопрацювання.

 

 

У проекті Закону України про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо  встановлення належного рівня пенсійного забезпечення (реєстр. № 4442-1 від 04.05.2016 р.), поданому народними депутатами України   Королевською Н.Ю, Солодом Ю.В., пропонується встановити розміри мінімальних пенсійних виплат, додаткових пенсій та компенсацій в залежності від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, та передбачено поступове запровадження норм про підвищення пенсій, а також відновлення повної виплати пенсій працюючим пенсіонерам-чорнобильцям.

 

Зокрема, пропонується встановити такі розміри пенсійних виплат:

пенсії інвалідам, яким установлено причинний зв’язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою:

- для учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, евакуйованих із зони відчуження, відселеним із зон безумовного (обов’язкового) відселення, інвалідів з дитинства, які досягли повноліття: по І групі інвалідності – 1000%; по ІІ групі інвалідності – 800%; по ІІІ групі інвалідності – 600% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

- для інших інвалідів, щодо яких установлений причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою: по І групі інвалідності – 400%; по ІІ групі інвалідності – 300%; по ІІІ групі інвалідності, дітям-інвалідам – 200% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність;

- додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров’ю, особам, віднесеним до категорії 1: інвалідам І групи – 100%; інвалідам ІІ групи – 75%; інвалідам ІІІ групи, дітям-інвалідам, а також хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу – 50% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

 

Також передбачено встановити розмір щомісячної компенсації у разі втрати годувальника на кожного непрацездатного члена сім’ї, який був на його утриманні, на рівні 50% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Враховуючи складну фінансово-економічну ситуацію в державі пропонується поступове запровадження норм про пенсійне забезпечення чорнобильців.

 

За висновком Міністерства соціальної політики України, пропозиція щодо збільшення розмірів пенсій, передбачених Законом України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”, безперечно заслуговує на увагу з точки зору підвищення рівня соціальних гарантій держави особам, постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи. За розрахунками автора, додаткові видатки з державного бюджету на реалізацію поданого проекту складуть біля 216,0 грн на місяць або 1,3 млрд гривень на 6 місяців 2016 року. При цьому, у порушення частини 1 статті 27 Бюджетного кодексу України до законопроекту не подано фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій про зміни до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення його збалансованості.

Міністерство соціальної політики України та Пенсійний фонд України підтримують поданий законопроект за умови позитивного висновку Міністерства фінансів України.

 

Міністерство фінансів України не підтримує законопроект. За висновком Мінфіну, реалізація законопроекту у разі його прийняття не буде забезпечена фінансовими ресурсами. Зважаючи на наявність протягом останніх років дефіциту бюджету Пенсійного фонду України, який покривається за рахунок коштів державного бюджету, Мінфін вважає, що внесення змін до законодавства, які вимагають збільшення видатків бюджету, має здійснюватися на основі обов’язкового врахування фінансових можливостей держави.

 

Головне науково-експертне управління у своєму висновку звертає увагу на те, що встановлення соціальних гарантій у відсотках прожиткового мінімуму, більших ніж 100 % такого мінімуму,  є методологічно некоректним, оскільки у чинному законодавстві зазначені гарантії, як правило, визначаються у величинах, кратних прожитковому мінімуму, а не у 600, 800 та 1000% його мінімуму. 

 

Пропозиція про визначення нових розмірів щомісячної додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю, лише для осіб, віднесених до категорії 1, матиме, на думку Головного управління, наслідком порушення принципу рівності громадян перед законом, оскільки залишаються незмінними розміри додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров'ю, особам, віднесеним до категорій 2, 3, 4, осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, яка наразі також визначається у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України (стаття 51 Закону), що не повною мірою відповідає вимогам статті 24 Конституції України.

Оскільки у пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що щомісячна додаткова потреба коштів у 2016 році становитиме близько 216 млн. грн., до проекту повинно бути надане фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій змін до законодавчих актів щодо скорочень витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету.

Узагальнюючий висновок Головного науково-експертного управління: за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно повернути на доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.

 

За результатами розгляду на засіданні, зважаючи на вищезазначене, Комітет рекомендує Верховній Раді України повернути на доопрацювання суб’єктам законодавчої ініціативи проекти законів України про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо  пенсійного забезпечення (реєстр. № 4442, та про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" щодо  встановлення належного рівня пенсійного забезпечення (реєстр. № 4442-1).

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

06 травня 2024 11:37
03 травня 2024 14:54
26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37
22 квітня 2024 17:34
20 квітня 2024 11:47
19 квітня 2024 13:29