Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону про внесення змін до Лісового кодексу України (щодо встановлення мораторію на вирубку лісів та зелених насаджень у містах та інших населених пунктах)(реєстр. № 4800 від 13.06.2016 р), поданий народними депутатами України  Бойком Ю.А. та іншими.

Даний законопроект, як зазначено у пояснювальній записці до нього, зупинить процес подальшого знищення лісів і зелених насаджень, та визначить правові основи охорони, утримання і відновлення зелених насаджень у містах та інших населених пунктах країни.

Законопроектом пропонується внести зміни до прикінцевих положень Лісового кодексу України щодо встановлення мораторію на вирубку лісів і зелених насаджень у містах та інших населених пунктах.

Поділяючи стурбованість авторів щодо ситуації, яка склалася із захистом лісів та зелених насаджень, Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи висловлює наступні зауваження.

Відповідно до абзацу 2 ч. 2 ст. 4 Лісового кодексу до лісового фонду України не належать «зелені насадження в межах населених пунктів (парки, сади, сквери, бульвари тощо), які не віднесені в установленому порядку до лісів». Відтак, введення мораторію на видалення зелених насаджень на території населених пунктів не входить до сфери регулювання Лісового кодексу України.  Правове регулювання зелених насаджень та введення мораторію на їх видалення має здійснюватися окремо. Частково питання охорони та утримання зелених насаджень регулюються Законом України «Про благоустрій населених пунктів». Питання ж мораторію на видалення зелених насаджень регламентувалось Законом України «Про мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленого господарства м. Києва» від 10.12.2010 р., відповідно до якого строком на 5 років встановлювався мораторій на видалення зелених насаджень на окремих об’єктах благоустрою зеленого господарства м. Києва. Однак, строк дії відповідного мораторію закінчився 16.01.2016 року, що не виключає можливості прийняття  аналогічного закону, чи врегулювання цих питань іншим чином. Наприклад, на розгляді Верховної Ради знаходиться проект Закону «Про зелені насадження міст та інших населених пунктів» (реєстр. № 2013а), який Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув та рекомендує Верховній Раді України прийняти за основу.

Головне науковоекспертне управління у своєму висновку не підтримує не підтримує формулювання пункту 6-1 проекту, згідно з яким пропонується «ввести мораторій на 5 років на всі види та способи рубок, крім заходів лісовпорядкування та поліпшення якісного складу лісів, які здійснюються у порядку, що затверджується Кабінетом Міністрів України», оскільки це формулювання не узгоджується із іншими положеннями ЛК України, що може призвести до ускладнень у правозастосуванні.  Насамперед, що стосується мораторію «на всі види та способи рубок». Так, у частині 3 статті 70 ЛК України встановлено, що «залежно від категорій лісів, … та інших особливостей застосовуються такі системи рубок головного користування: суцільні, поступові або вибіркові, комбіновані рубки». Однак у статті 84 ЛК України передбачено й інші види рубок (рубки догляду за лісом, санітарні рубки, лісовідновні рубки в деревостанах, що втрачають захисні, водоохоронні та інші корисні властивості, рубки, пов'язані з реконструкцією малоцінних молодняків і похідних деревостанів тощо), які здійснюються в межах лісогосподарських заходів та заходів щодо поліпшення якісного складу лісів, що не узгоджується між собою, оскільки заходи лісовпорядкування та поліпшення якісного складу лісів у проекті не входять до сфери мораторію.

На думку управління, для  покращення складної ситуації у сфері раціонального використання та охорони лісових ресурсів доцільно вводити не мораторій у цій сфері, дотримання якого вбачається сумнівним, а внести необхідні зміни до законодавчих актів, які створюють передумови видалення як зелених насаджень, так і здійснення суцільних та інших рубок у лісах, у тому числі й на території природно-заповідного фонду під прикриттям лісовпорядкування та санітарних рубок. Вказаний проект жодним чином не вирішує порушені питання. Йдеться у першу чергу про відміну  положення абз. 2 ч. 3 статті 28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», відповідно до якого «не  потребує  отримання дозволу (ордера) на видалення.

В узагальнюючому висновку Головне науково-експертне управління за результатами розгляду у першому читанні вважає за доцільне відхилити зазначений законопроект.

Комітет з питань запобігання і протидії корупції, зазначає, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства. 

Комітет з питань бюджету прийняв Рішення, що зазначений законопроект має вплив на показники бюджету (зменшує доходи державного і місцевих бюджетів) Також, потребує уточнення дата введення в дію, в залежності від прийняття законопроекту.

Міністерством фінансів в межах компетенції не підтримується поданий законопроект.

Міністерство аграрної політики та продовольства не підтримує  законопроект.

Розглянувши наведені аргументи, члени Комітету ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України відхилити за результатами розгляду у першому читанні проект Закону про внесення змін до Лісового кодексу України (щодо встановлення мораторію на вирубку лісів та зелених насаджень у містах та інших населених пунктах)(реєстр. № 4800 від 13.06.2016 р), поданий народними депутатами України  Бойком Ю.А. та іншими.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Новини”

26 квітня 2024 10:05
24 квітня 2024 17:53
23 квітня 2024 17:11
23 квітня 2024 16:54
22 квітня 2024 17:37
22 квітня 2024 17:34
20 квітня 2024 11:47
19 квітня 2024 13:29
18 квітня 2024 14:10
16 квітня 2024 17:44